تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 475 |
تعداد مقالات | 4,927 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,251,914 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,880,231 |
مطالعۀ تبلیغات تجاری مقایسهای در فقه امامیه، حقوق ایران و هند | ||
فصلنامه مطالعات شبه قاره | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 39، پاییز و زمستان 1399، صفحه 107-132 اصل مقاله (655.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2020.5558 | ||
نویسندگان | ||
سیدعلی رضوی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد | ||
2استادیار گروه حقوق دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
تبلیغات تجاری مقایسهای یکی از شیوههای مرسوم تبلیغ کالاست که با برجسته کردن نقاط قوت و مزایای محصولات تبلیغکننده، مصرفکننده را به خرید آن ترغیب میکند. علی رغم سابقه نزدیک به نیمقرن این شیوه و تصویب قوانین متعدد در خصوص آن در کشورهای توسعهیافته، در فقه امامیه و حقوق کشورهای درحالتوسعه ایران و هند در این خصوص قانون خاصی وجود ندارد. باید دید آیا میتوان مشروعیت این شیوه تبلیغ کالا و خدمات را بر اساس مبانی فقهی و ضوابط حاکم بر حقوق این دو کشور، پذیرفت؟ براساس یافته های پژوهش که به روش تحلیلی-توصیفی صورت گرفته، از برخی اصول قانون اساسی و مقررات مربوط به منع رقابت نامشروع، تبلیغ خلاف واقع، مقررات ناظر به علائم تجاری و حقوق رقابت این دو کشور میتوان اینگونه برداشت نمود که علیالاصول تبلیغات مقایسهای، امری قانونی و مشروع تلقی میگردد جز در مواردی که موجب گمراهی مصرفکننده شده یا به حقوق رقبای تجاری خللی وارد آورد، بااینوجود خلأ وجود قانون خاص در هردو نظام حقوقی احساس میشود و قانونگذار میبایست با تصویب قانون خاص، نسبت به قانونی کردن آن اقدام کرده و تشتت موجود در رویه قضائی را به حداقل برساند. | ||
کلیدواژهها | ||
تبلیغات تجاری مقایسهای؛ فقه امامیه؛ حقوق ایران؛ حقوق هند | ||
مراجع | ||
۱-احمد، نوری دفع الله، الاعلان، العین: امارات المتحده العربیه، 1425ق. ۲-اراکى، محمد على، رسالة فی الإرث، قم: مؤسسه در راه حق، 1413ق ۳-اسماعیلی، محسن، حقوق تبلیغات بازرگانی در ایران و جهان، تهران: نشر شهر، 1385. ۴-___________، آزادی تبلیغات بازرگانی و محدودیت های آن از دیدگاه حقوق بین الملل ایران و اسلام، فصلنامه علمی ترویجی رسانه، شماره 75، صص 115-132، تهران، پاییز 1387. ۵-أفندی، خواجه أمین، درر الحکام فی شرح مجلة الأحکام، بیروت: دارالجبل، 1411ق ۶-بحرانی، شیخ یوسف، الحدائق الناضره فی احکام عتره الطاهره، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1405ق. ۷-بختیاروند، مصطفی و آقامحمدی، اکرم، تبلیغات مقایسهای، دوفصلنامه دانش نامه حقوق اقتصادی، دوره جدید، سال بیست و دوم، شماره هشت، صص 97-123، مشهد: پاییز و زمستان، 1394. ۸-بودالی، محمد، حمایـه المسـتهلک فـی القـانون المقـارن ، دراسـه مقارنـه مـع القـانون الفرنسـی، قاهره: دار الکتـب الحدیث، 2004م. ۹-تمیمی، عبد الله بن عبد الرحمن، توضِیحُ الأحکَام، مکه: مکتَبه الأسدی، 1423ق ۱۰-جرجانى، سید امیر ابو الفتح حسینى، تفسیر شاهى، تهران: انتشارات نوید، 1404ق ۱۱-جهانگیری، محسن، رابطه اجتهاد و اخباریگری، مشهد: انتشارات صبرا، 1388ش ۱۲-حبیبا، سعید، محبی فرد، سمانه، استفاده منصفانه از علائم تجارتی غیر در تبلیغات مقایسهای، مطالعات حقوقی دانشگاه شیراز، دوره 7، شماره 4، صص 57-91، شیراز: زمستان 1394. ۱۳-حسینینیک، سید عباس، مجموعه قوانین کاربردی مجد، تهران: انتشارات مجد، 1386. ۱۴-حق شناس، علی محمد و همکاران، فرهنگ معاصر هزاره(انگلیسی- فارسی)، تهران: فرهنگ معاصر، 1386. ۱۵-حلّى، محقق نجم الدین جعفر بن حسن، شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، قم: مؤسسه اسماعیلیان، 1408ق. ۱۶-حلّى، علامه حسن بن یوسف، إرشاد الأذهان إلى أحکام الإیمان، قم: دفتر انتشارات اسلامى، اول، 1410ق. ۱۷-حمیرى، نشوان بن سعید، شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلوم، بیروت: دار الفکر المعاصر، 1420ق. ۱۸-خوانسارى، سید احمد، جامع المدارک، قم: مؤسسه اسماعیلیان، 1405ق. ۱۹-خویى، سید محمد تقى موسوى، الشروط أو الالتزامات التبعیه فی العقود، بیروت: دارالمؤرخ العربی، 1414ق. ۲۰-دراهوس، پیتر، فلسفه مالکیت فکری، ترجمه محمود حکمت نیا؛ علی تقی خانی و مهدی معلی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1391. ۲۱-رضوی، سید علی، رضوی، سید محمد، صائمی، علی اصغر، تبلیغات مقایسهای در فقه اسلامی، حقوق ایران، فرانسه و اتحادیه اروپا، پژوهش های حقوق تطبیقی دانشگاه تربیت مدرس، دوره 22، شماره 1، صص 1-25، تهران: بهار 1397. ۲۲-زحیلی، محمد مصطفی، القواعد الفقهیه و تطبیقاتها فی المذاهب الاربعه، دمشق، دارالفکر، 1427ق. ۲۳-زقرد، احمد سعید، الحمایة المدنیة من الدعایة التجاریة الکاذبة والمضللة، اسکندریه: دارالجامعه الجدیده، ٢٠٠٧م. ۲۴-سبزوارى، سید عبد الأعلى، جامع الأحکام الشرعیة، قم: مؤسسه المنار، بی تا. ۲۵-صدوق، محمّد بن على بن بابویه، من لا یحضره الفقیه، قم: دفتر انتشارات اسلامى، 1413ق ۲۶-صلاحین، عبدالمجید، الاعلانات التجاریه احکامها و ضوابطها فی الفقه الاسلامی، مجله الشریعه و القانون، جامعه الامارات العربیه المتحده، عدد 21، سنه الثالثه عشره، صص 17-137، الشارقه-امارات: 1425ق. ۲۷-طحان، بیان محمد جمیل، دراسه اقتصادیه للاعلان فی الاقتصاد الاسلامی، رساله مجستر، مکه المکرمه: جامعه ام القری، مکه المکرمه، 1410ق. ۲۸-طوسى، محمد بن حسن، المبسوط فی فقه الامامیه، تهران: المکتبه المرتضویه، 1387ق. ۲۹-ـــــــــــــــــــــــ، تهذیب الأحکام، قم: دار الکتب الإسلامیة، 1407ق. ۳۰-ــــــــــــــــــــــــ، الخلاف، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1407ق. ۳۱-عبد، موفق حماد، الحمایه المدنیه للمستهلک فی العقود التجاره الالکترونیه دراسه مقارنه، بغداد: مکتبه السنهوری، 2011م. ۳۲-عثمانی، محمد تقی، بحوث فی قضایا فقهیة معاصره، دمشق: دار القلم، 1424ق. ۳۳-فراهیدى، خلیل بن احمد، کتاب العین، قم: نشر هجرت، 1410ق. ۳۴-کاشانى، محمد محسن، مفاتیح الشرائع، قم: انتشارات کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى، بی تا. ۳۵-کاشف الغطاء، محمد حسین، تحریر المجلة، نجف: المکتبة المرتضویة، 1359ق ۳۶-کلینى، ابوجعفر محمد بن یعقوب، الکافی، قم: دار الحدیث، 1429ق. ۳۷-محقق داماد، سید مصطفی و دیگران، حقوق قراردادها در فقه امامیه، تهران: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1389ش. ۳۸-محقق داماد، سید مصطفى، قواعد فقه، تهران: مرکز نشر علوم اسلامى، 1406ق ۳۹-محمود، عبد الرحمان، معجم المصطلحات و الألفاظ الفقهیة، بی جا: بی نا، بیتا. ۴۰-محمودی فضلی، محمدصادق، تبلیغات به مثابه ارتباطات، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره 29، صص 187-211، تهران: بهار 1386ش. ۴۱-مصلح، خالد بن عبدالله، الحوافز التجاریه التسویقیه و احکامها فی الفقه الاسلامی، ریاض: دارابن الجوزی، 1420ق. ۴۲-معلا، ناجی، الاصول العملیه للترویج التجاری و الاعلان، عمان: نشر المعلی، 1993م. ۴۳-منتظرى، حسین على، حکومت دینى و حقوق انسان، قم: ارغوان دانش، 1429 ق ۴۴-ـــــــــــــــــــ، مبانى فقهى حکومت اسلامى، مترجم: صلواتى، محمود و شکورى، ابو الفضل، قم: مؤسسه کیهان، 1409ق ۴۵-منصوری، یوسف عوده غانم، التنظیم القانونی للاعلانات التجاریه عبر الانترنت، بیروت: منشورات الحلبی، 2015م ۴۶-مولا خسرو، محمد بن فرامرز، درر الحکام شرح غرر الأحکام، بی جا: دار احیاءالکتب العربیه، بی تا. ۴۷-نجفى، محمد حسن، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، 1404ق. ۴۸-وزاره الأوقاف والشئون الإسلامیه، الموسوعة الفقهیة الکویتیه، مصر: مطابع دار الصفوه، 1404ق. ۴۹-ولز، ویلیام و دیگران، تبلیغات تجاری: اصول و شیوههای عمل، ترجمه سینا قربانلو، تهران: انتشارات مبلغان، 1383ش. ۵۰-هاشمى شاهرودى، سید محمود، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، قم: مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل بیت علیهم السلام، 1426ق. 51-Afzal Wani, M. Comparative Advertising: problems and potential under Trademark Law in India, International Journal of Law and Legal Jurisprudence Studies: Vole 3, Issue 1, 2015.
52-Apoorva, Sharma. Comparative Advertisement and Infringement of Trademarks: A perspective from Consumers, Rajiv Gandhi School of Intellectual Property Law, 2011. Available at: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1896367 53-Bafna, Puneet. Law on Comparative Advertising & Product Disparagement and judicial trends: Thesis Submitted for award of the degree of Doctor of Philosophy in the Faculty of Law, Jagannath University, Jaipur, 2014.
54-Berns Wright, L & Morgan, F. W., Comparative Advertising in the European Union and the United States, Journal of Euro marketing, Vol. 11(3). 2002.
55-Bodnár, Petr Skolczi –, Definition of comparative advertising, European international studies, Miskolc university volumes 3, No 1, 2004.
56-De Jager, Cornelis. & Smith, E. Advertising and the Law, Durban cape town Johannesburg, 1995.
57-Kaushik, Rajiv. Comparative Advertising and its Status in India, IJCEM International Journal of Computational Engineering & Management, Vol. 15 Issue 3, May 2012.
58-Mittal, Rajat. And Singh, Aishwarya .Comparative advertising: An Eye for an Eye Making the Consumers Blind, journal of intellectual property rights, Vole 13, January 2008.
59-Mittal, D.P. Taxmen’s Trademark, Passing off & Geographical indications of Goods. 2002.
60-O'Guinn, Thomas, Allen, Chris & others, Advertising and Integrated Brand Promotion, 8th edition, Cengage publication, USA, 2018.
61-Pathak, Akhileshwar. Comparative Advertising in India: Need to Strengthen Regulations, The Journal for Decision Makers is the journal of the Indian Institute of Management Ahmedabad (VIKALPA), Vole 30. No 1. January-march 2005.
62-Romano, C., Comparative Advertising in the United States and in France, North-western Journal of International Law & Business, V volume 25, issue 2, 2005, pp. 371-415
63-Singh, Meghna, Comparative Advertising Effectiveness with Legal and Cross Culture Framework, International Journal for Research in Management and Pharmacy, Vol. 3, Issue 3, April 2014.
64-Suleman, AnSaadiya. Comparative Advertising, Disparagement and Trademark Infringement: Interface: SSRN Electronic Journal· November 2011. Available at: https://www.researchgate.net/publication//256012021_ Comparative_Advertising_Disparagement_and_Trademark_Infringement_An_Interface | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 130 |