تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 690 |
تعداد مقالات | 6,761 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,991,272 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,404,556 |
تبیین علّی احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز بر اساس ذهن آگاهی و عدم درگیری اخلاقی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 17، شماره 38، تیر 1399، صفحه 1-24 اصل مقاله (977.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2020.5592 | ||
نویسندگان | ||
حمید بارانی* 1؛ راضیه شیخ الاسلامی2 | ||
1دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
2دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای عدم درگیری اخلاقی در رابطه بین ذهن-آگاهی و احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی در گروهی از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 98-1397 بودند. مشارکتکنندگان پژوهش 360 نفر از دانشجویان (190 دختر و 170 پسر) بودند که به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و مقیاسهای ذهنآگاهی دروتمن و همکاران (2018)، مقیاس عدم درگیری اخلاقی بندورا و همکاران (1996) و مقیاس احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی دیتوماسو و همکاران (2004) را تکمیل نمودند. روایی و پایایی مقیاسهای پژوهش نیز با استفاده از روش تحلیل عامل تاییدی (نرمافزار AMOS-24) و ضریب آلفای کرونباخ (نرمافزار SPSS-24) مورد بررسی و تایید قرار گرفت. یافتهها نشان داد که مدل پژوهش با دادههای جمعآوری شده برازش مطلوبی دارد. همچنین یافتهها نشان دهنده اثر منفی ذهنآگاهی بر احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی (003/0>p و 40/0-=β)، اثر منفی ذهنآگاهی بر عدم درگیری اخلاقی (01/0>p و 42/-0=β)، اثر مثبت عدم درگیری اخلاقی بر احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی (02/0>p و 31/0=β)، و اثر منفی ذهنآگاهی بر احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی با واسطهگری عدم درگیری اخلاقی (02/0>p و 13/0-=β) بود. بهطور کلی یافتههای پژوهش حاضر نقش ذهنآگاهی و عدم درگیری اخلاقی را در تبیین احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی نشان میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی؛ ذهنآگاهی؛ عدم درگیری اخلاقی | ||
مراجع | ||
1.اولسون، متیو و هرگنهان، بی، آر (1397). مقدمهای بر نظریههای یادگیری (ترجمه علی اکبر سیف). (سال انتشار به زبان اصلی، 2010). تهران: انتشارات دوران.
2.باباپورخیرالدین، جلیل؛ پورشریفی، حمید؛ هاشمی، تورج و احمدی، عزتاله (1391). رابطه مولفههای فراشناخت و ذهنآگاهی با باورهای وسواسی دانشآموزان. روانشناسی مدرسه، 1(4)، 38- 23.
3.بارانی، حمید؛ فولادچنگ، محبوبه و درخشان، معراج (1398). رابطه ذهنآگاهی و بیصداقتی تحصیلی: نقش واسطهگری امید تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 11 (2)، 71- 50.
4.باوزین، فاطمه و صادقی، مسعود (1398). احساس تنهایی در سالمندان: نقش بهزیستی ذهنی، سرمایه روانشناختی و هوش معنوی. مجله روانشناسی پیری، 5 (1)، 51- 41.
5.بننینک، فردریک. (1396). رفتار درمانی شناختی مثبتنگر (ترجمه اکرم خمسه). (سال انتشار به زبان اصلی، 2012). تهران: انتشارات ارجمند.
6.جوکار، بهرام و سلیمی، عظیمه (1390). ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان. مجله علوم رفتاری، 5 (4)، 317- 311.
7.زرنقاش، مینا؛ غلامرضایی، سیمین و صادقی، مسعود (1397). بررسی تاثیر رابطه علی خودکارآمدی، عزت نفس، بهزیستی معنوی و افسردگی بر احساس تنهایی دختران جانبازان اعصاب و روان با میانجیگری رضایت از زندگی. روشها و مدلهای روانشناسی، 9 (33)، 106- 87.
8.فروم، اریک (1397). هنر عشق ورزیدن (ترجمه پوری سلطانی). (سال انتشار به زبان اصلی، 1956). تهران: انشارات مروارید.
9.قابضی، فاطمه؛ پاکدامن، شهلا؛ پاسبان، ریحانه و مرادخانی، لیلا (1394). پیشبینی احساس تنهایی جوانان براساس کیفیت ارتباط آنها با خدا. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 1(1)، 92- 81.
10.قابضی، فاطمه؛ پاکدامن، شهلا؛ فتحآبادی، جلیل و حسنزاده توکلی، محمدرضا (1394). احساس تنهایی معنوی- مذهبی: ساخت و اعتبارسنجی مقیاسی برای سنجش ابعاد مثبت و منفی احساس تنهایی. روانشناسی و دین، 8 (1)، 84-63.
11.محمودنژاد، خاتون و شیخالاسلامی، راضیه (1398). نقش واسطهای عدم درگیری اخلاقی در رابطه بین هویت اخلاقی و رفتار غیرمولد تحصیلی. مطالعات آموزش و یادگیری، 11 (76)، 44- 26.
12.وزولا، الیزابت سی (1397). رشد اخلاقی: نظریهها و کاربردها (ترجمه مهناز علی اکبری دهکردی). (سال انتشار به زبان اصلی، 2014). تهران: انتشارات محراب.
13.Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., & Toney, L. (2006). Using Self- Report Assessment Methods to Explore Facets of Mindfulness. Assessment, 13(1), 27-45.
14.Bandura, A. (2002). Selective moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of moral education, 31(2), 101-119.
15.Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (1996). Mechanisms of moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of personality and social psychology, 71(2), 364- 374.
16.Bitsika, V., Sharpley, C. F., & Holmes, V. (2010). Refinement and Evaluation of the Effects of University Study on Lifestyle Questionnaire (EUSLQ) upon students’ anxiety and depression. The Journal of Student Wellbeing, 4(1), 35-48.
17.Brunes, A., Hansen, M. B., & Heir, T. (2019). Loneliness among adults with visual impairment: prevalence, associated factors, and relationship to life satisfaction. Health and quality of life outcomes, 17(1), 24-31.
18.Cacioppo, J., & William, P. (2008). Loneliness: Human Nature and the Need for Social Connection. New connection. NEW YORK: Norton.
19.Casioppo, J., & Patrick, W. (2008). Loneliness: human nature and need for social connection. WW Norton: Company.
20.Chiang, K. J., Chu, H., Chang, H. J., Chung, M. H., Chen, C. H., Chiou, H. Y., & Chou, K. R. (2010). The effects of reminiscence therapy on psychological well‐being, depression, and loneliness among the institutionalized aged. International Journal of Geriatric Psychiatry: A journal of the psychiatry of late life and allied sciences, 25(4), 380-388.
21.Chugh, D., Kern, M. C., Zhu, Z., & Lee, S. (2014). Withstanding moral disengagement: Attachment security as an ethical intervention. Journal of Experimental Social Psychology, 51, 88-93.
22.Deniz, M., Hamarta, E., & Ari, R. (2005). An investigation of social skills and loneliness levels of university students with respect to their attachment styles in a sample of Turkish students. Social Behavior and Personality: an international journal, 33(1), 19-32.
23.Diehl, K., Jansen, C., Ishchanova, K., & Hilger-Kolb, J. (2018). Loneliness at universities: determinants of emotional and social loneliness among students. International journal of environmental research and public health, 15(9), 1- 14.
24.DiTommaso, E., & Spinner, B. (1997). Social and emotional loneliness: A re-examination of Weiss' typology of loneliness. Personality and individual differences, 22(3), 417-427.
25.Ditommaso, E., Brannen, C., & Best, L. A. (2004). Measurement and validity characteristics of the short version of the social and emotional loneliness scale for adults. Educational and Psychological Measurement, 64(1), 99-119.
26.Dong, X., Chang, E. S., Wong, E., Simon, M. (2012). Perception and negative effect of loneliness in a Chicago Chinese population of older adults. Archives of Gerontology and Geratrics, 54(1), 151- 159.
27.Droutman, V., Ilana, G., Ani, O., Stephan, R. (2018). Development and initial validation of the Adolescent and Adult Mindfulness Scale (AAMS). Personality and Individual Differences, 123, 34 – 43.
28.Duncan, B.L., Miller, S.D., Wampold, B.E., & Hubble, M.A. (eds.) (2009). The Heart and Soul of Change (2nd Ed.): Delivering “What Works.” Washington, D.C.: APA Press.
29.Hawkley, L. C., & Cacioppo, J. T. (2010). Loneliness matters: A theoretical and empirical review of consequences and mechanisms. Annals of Behavioral Medicine, 40, 218–227.
30.Heinrich, L. M., & Gullone, E. (2006). The clinical significance of loneliness: A literature reviw. Clinical Psychology Review, 26(6), 695- 718.
31.Johnson, C. E. (2014). Why “good” followers go “bad”: The power of moral disengagement. Journal of Leadership Education, 13(14), 36- 50.
32.Jordaan, J., & Le Roux, A. (2004). Morality as a predictor of loneliness: a cross-cultural study. Curationis, 27(4), 81-93.
33.Kline, R. B. (2016). Methodology in the social sciences. Principles and practice of structural equation modeling (4th ed.). New York, NY, US: Guilford Press.
34.Lalifaz, A., & Askari, A. A. (2008). The power of predicting perceived parenting styles and demographic variables on girl student's loneliness feeling.Journal of Personality and Social Psychology, 26(2), 930- 941.
35.Özdemir, U., & Tuncay, T. (2008). Correlates of loneliness among university students. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 29(2), 1- 6.
36.Pandey, A., Chandwani, R., & Navare, A. (2018). How can mindfulness enhance moral reasoning? An examination using business school students. Business Ethics: A European Review, 27(1), 56-71.
37.Park, H. J., & Dhandra, T. K. (2017). Relation between dispositional mindfulness and impulsive buying tendency: Role of trait emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 105, 208-212.
38.Qualter, P., Vanhalst, J. Harris, R., Van Roekel, E., Lodder, G., Bangee, M., Verhagen, M. (2015). Loneliness across the life span. Perspective on Psychological Science, 10 (2), 250-264.
39.Raymond, K. (2018). MINDFULNESS, SELF-COMPASSION AND THREAT RELATED ATTENTIONAL BIAS: IMPLICATIONS FOR SOCIAL ANXIETY AND LONELINESS IN LATE ADOLESCENT COLLEGE STUDENTS. Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in Human Development and Family Science, Syracuse University.
40.Rice, K. G. (1992). Separation-individuation and adjustment to college: A longitudinal study. Journal of Counseling Psychology, 39(2), 203- 213.
41.Rosenstreich, E., & Margalit, M. (2015). Loneliness, mindfulness, and academic achievements: A moderation effect among first-year college students. The Open Psychology Journal, 8(1), 138- 145.
42.Ruedy, N. E., & Schweitzer, M. E. (2010). In the moment: The effect of mindfulness on ethical decision making. Journal of Business Ethics, 95(1), 73-87.
43.Schindler, S., Pfattheicher, S., & Reinhard, M. A. (2019). Potential negative consequences of mindfulness in the moral domain. European Journal of Social Psychology, https://doi.org/10.1002/ejsp.2570.
44.Scholessberg, N. K., Waters, E. B., & Goodman, J. (1995). Counseling adults in transition: Linking practice with theory. Springer: New York, NY, USA.
45.Shapiro, S. L. (2009). The integration of mindfulness and psychology. Journal of clinical psychology, 65(6), 555-560.
46.Vanhalst, J., Klimstra, T. A., Luyckx, K., Scholte, R. H., Engels, R. C., & Goossens, L. (2012). The interplay of lonliness and depressive symptoms across adolescence: Exploring the role of personality traits. Journal of Youth and Adolescence, 41(6), 776- 787.
47.Weiss, R. S. (1973). Loneliness: The experience of emotional and social isolation. London: MIT Press.
48.Wheaton, B. (1990). Life transitions, role histories, and mental health. American sociological review, 55(2), 209-223.
49.Zhang, N., Fan, F. M., Huang, S. Y., & Rodriguez, M. A. (2018). Mindfulness training for loneliness among Chinese college students: a pilot randomized controlled trial. International Journal of Psychology, 53(5), 373-378. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,117 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 915 |