تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 488 |
تعداد مقالات | 5,068 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,367,921 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,963,159 |
تبیین علّی احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز بر اساس ذهن آگاهی و عدم درگیری اخلاقی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 17، شماره 38، تابستان 1399، صفحه 1-24 اصل مقاله (977.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2020.5592 | ||
نویسندگان | ||
حمید بارانی ![]() | ||
1دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
2دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای عدم درگیری اخلاقی در رابطه بین ذهن-آگاهی و احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی در گروهی از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 98-1397 بودند. مشارکتکنندگان پژوهش 360 نفر از دانشجویان (190 دختر و 170 پسر) بودند که به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و مقیاسهای ذهنآگاهی دروتمن و همکاران (2018)، مقیاس عدم درگیری اخلاقی بندورا و همکاران (1996) و مقیاس احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی دیتوماسو و همکاران (2004) را تکمیل نمودند. روایی و پایایی مقیاسهای پژوهش نیز با استفاده از روش تحلیل عامل تاییدی (نرمافزار AMOS-24) و ضریب آلفای کرونباخ (نرمافزار SPSS-24) مورد بررسی و تایید قرار گرفت. یافتهها نشان داد که مدل پژوهش با دادههای جمعآوری شده برازش مطلوبی دارد. همچنین یافتهها نشان دهنده اثر منفی ذهنآگاهی بر احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی (003/0>p و 40/0-=β)، اثر منفی ذهنآگاهی بر عدم درگیری اخلاقی (01/0>p و 42/-0=β)، اثر مثبت عدم درگیری اخلاقی بر احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی (02/0>p و 31/0=β)، و اثر منفی ذهنآگاهی بر احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی با واسطهگری عدم درگیری اخلاقی (02/0>p و 13/0-=β) بود. بهطور کلی یافتههای پژوهش حاضر نقش ذهنآگاهی و عدم درگیری اخلاقی را در تبیین احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی نشان میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی؛ ذهنآگاهی؛ عدم درگیری اخلاقی | ||
مراجع | ||
1.اولسون، متیو و هرگنهان، بی، آر (1397). مقدمهای بر نظریههای یادگیری (ترجمه علی اکبر سیف). (سال انتشار به زبان اصلی، 2010). تهران: انتشارات دوران. 2.باباپورخیرالدین، جلیل؛ پورشریفی، حمید؛ هاشمی، تورج و احمدی، عزتاله (1391). رابطه مولفههای فراشناخت و ذهنآگاهی با باورهای وسواسی دانشآموزان. روانشناسی مدرسه، 1(4)، 38- 23. 3.بارانی، حمید؛ فولادچنگ، محبوبه و درخشان، معراج (1398). رابطه ذهنآگاهی و بیصداقتی تحصیلی: نقش واسطهگری امید تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 11 (2)، 71- 50. 4.باوزین، فاطمه و صادقی، مسعود (1398). احساس تنهایی در سالمندان: نقش بهزیستی ذهنی، سرمایه روانشناختی و هوش معنوی. مجله روانشناسی پیری، 5 (1)، 51- 41. 5.بننینک، فردریک. (1396). رفتار درمانی شناختی مثبتنگر (ترجمه اکرم خمسه). (سال انتشار به زبان اصلی، 2012). تهران: انتشارات ارجمند. 6.جوکار، بهرام و سلیمی، عظیمه (1390). ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان. مجله علوم رفتاری، 5 (4)، 317- 311. 7.زرنقاش، مینا؛ غلامرضایی، سیمین و صادقی، مسعود (1397). بررسی تاثیر رابطه علی خودکارآمدی، عزت نفس، بهزیستی معنوی و افسردگی بر احساس تنهایی دختران جانبازان اعصاب و روان با میانجیگری رضایت از زندگی. روشها و مدلهای روانشناسی، 9 (33)، 106- 87. 8.فروم، اریک (1397). هنر عشق ورزیدن (ترجمه پوری سلطانی). (سال انتشار به زبان اصلی، 1956). تهران: انشارات مروارید. 9.قابضی، فاطمه؛ پاکدامن، شهلا؛ پاسبان، ریحانه و مرادخانی، لیلا (1394). پیشبینی احساس تنهایی جوانان براساس کیفیت ارتباط آنها با خدا. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 1(1)، 92- 81. 10.قابضی، فاطمه؛ پاکدامن، شهلا؛ فتحآبادی، جلیل و حسنزاده توکلی، محمدرضا (1394). احساس تنهایی معنوی- مذهبی: ساخت و اعتبارسنجی مقیاسی برای سنجش ابعاد مثبت و منفی احساس تنهایی. روانشناسی و دین، 8 (1)، 84-63. 11.محمودنژاد، خاتون و شیخالاسلامی، راضیه (1398). نقش واسطهای عدم درگیری اخلاقی در رابطه بین هویت اخلاقی و رفتار غیرمولد تحصیلی. مطالعات آموزش و یادگیری، 11 (76)، 44- 26. 12.وزولا، الیزابت سی (1397). رشد اخلاقی: نظریهها و کاربردها (ترجمه مهناز علی اکبری دهکردی). (سال انتشار به زبان اصلی، 2014). تهران: انتشارات محراب. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 187 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 218 |