تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 556 |
تعداد مقالات | 5,734 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,018,291 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,389,863 |
شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب در محیط مدرسه مطالعه موردی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 38، تیر 1399، صفحه 125-152 اصل مقاله (1.12 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2020.5594 | ||
نویسندگان | ||
حسن احمدی ![]() | ||
1گروه آموزش ابتدایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران | ||
2گروه مدیریت، واحد پارس آباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارس آباد مغان، ایران. | ||
3کارمند آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب در محیط مدارس ابتدایی شهر اسلامشهر به روش آمیخته اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را معلمان ابتدایی شهر اسلامشهر در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادند که در مرحله کیفی تعداد 11 نفر از طریق نمونه گیری هدفمند و در مرحله کمی تعداد 298 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه بدونساختار بود که از روش سه بعدی نگری و بازخورد مشارکت کننده برای اعتباریابی آن استفاده شد و در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بود که ضریب آلفای کرونباخ آن 82/0 بدست آمد. بهمنظور تحلیل یافتههای به دست آمده از مصاحبه کیفی، از روش تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز و برای تحلیل دادههای کمّی از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار PLS استفاده شد. یافته ها نشان داد که عوامل سازمانی شامل(ایجاد بحث اخلاقی در کلاس، فرهنگسازمانی مدرسه، جو سازمانی مدرسه، نمایش قواعد احترام در کلاس، برنامه آموزش مهارت اجتماعی) و عوامل خانواده (آموزش والدین، فرهنگ خانواده، شخصیت دانش آموز) جزء عواملی هستند که بر تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب در محیط مدارس تأثیر میگذارند.یافته های دیگر پژوهش نیز نشان داد که از بین این عوامل بر اساس بارهای عاملی استاندارد شده و با سطح معنی داری 05/0 بیشترین عامل تأثیرگذار بر تحمل افکار دیگران، ایجاد بحث اخلاقی در کلاس با بار عاملی 752/0 و کمترین عامل تأثیرگذار نوع شخصیت دانش آموز با بار عاملی 918/0 میباشد. مبتنی بر یافته ها میتوان نتیجه گرفت که تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب در محیط مدرسه نیازمند توجه به تربیت خانوادگی و عوامل سازمانی موجود در مدارس می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش پرورش؛ احترام؛ اخلاق و ادب؛ شهر اسلامشهر | ||
مراجع | ||
28.Al-Kurdi, O. F., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2020). The role of organisational climate in managing knowledge sharing among academics in higher education. International Journal of Information Management, 50, 217-227.
29.Bal, E., & Bicen, H. (2017). The purpose of students’ social media use and determining their perspectives on education. Procedia Computer Science, 120, 177-181.
30.Ceyda, G., & Sevinc, P. (2012). Determination of high schools organizational climate. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 2947-2950.
31.Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research . Boston: Edwards Brothers.
32.Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. and mathematics anxiety in mathematics problem-solving efficiency. Learning and Individual Differences, 20(3), 276-283.
33.Elovainio, M., van den Bos, K., Linna, A., Kivimäki, M., Ala-Mursula, L., Pentti, J., & Vahtera, J. (2005). Combined effects of uncertainty and organizational justice on employee health: testing the uncertainty management model of fairness judgments among Finnish public sector employees. Social science & medicine, 61(12), 2501-2512.
34.Gruioniu, O. (2013). The philosophy for children, an ideal tool to stimulate the thinking skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 76, 378-382.
35.Kase, T., Ueno, Y., Shimamoto, K., & Oishi, K. (2019). Causal relationships between sense of coherence and life skills: Examining the short-term longitudinal data of Japanese youths. Mental Health & Prevention, 13, 14-20.
36.Mei-Ju, C., Chen-Hsin, Y., & Pin-Chen, H. (2014). The beauty of character education on preschool children's parent-child relationship. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 143, 527-533.
37.Mertz, C., Eckloff, T., Johannsen, J., & Van Quaquebeke, N. (2015). Respected Students Equal Better Students: Investigating the Links between Respect and Performance in Schools. Journal of Educational and Developmental Psychology, 5(1), 74.
38.Nga, V. T., Dung, V. N. T., Chu, D. T., Tien, N. L. B., Van Thanh, V., Ngoc, V. T. N., ... & Show, P. L. (2019). School education and childhood obesity: A systemic review. Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews,13(4), 2495-2501.
39.Van Quaquebeke, N., Henrich, D. C., & Eckloff, T. (2007). “It’s not tolerance I’m asking for, it’s respect!” A conceptual framework to differentiate between tolerance, acceptance and (two types of) respect. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO), 38 (2), 185-200.
40.Viner, R. M., Hargreaves, D. S., Ward, J., Bonell, C., Mokdad, A. H., & Patton, G. (2017). The health benefits of secondary education in adolescents and young adults: an international analysis in 186 low-, middle-and high-income countries from 1990 to 2013. SSM-population health, 3, 162-171. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 250 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 505 |