تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 556 |
تعداد مقالات | 5,734 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,018,312 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,389,907 |
بررسی رابطه هویت(بزرگسالی در حال ظهور) با خودشناسی انسجامی و رفتار کمک طلبی تحصیلی دانش آموزان دختر | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 38، تیر 1399، صفحه 47-66 اصل مقاله (665.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2020.5595 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی![]() ![]() | ||
1استاد گروه آموزشی روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل- ایران. | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر، بررسی رابطه بین هویت (بزرگسالی در حال ظهور)با خودشناسی انسجامی و رفتار کمک طلبی تحصیلی در بین دانش آموزان دختر مقطع دوازدهم متوسطه شهرستان ارومیه بوده است. روش تحقیق، همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغیری و جامعه آماری نیز شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع دوازدهم متوسطه شهرستان ارومیه می باشد. روش نمونه گیری تحقیق، خوشه ای و حجم نمونه با توجه به تحقیقات همبستگی 150 نفر بوده است. جهت گردآوری اطلاعات از 3 پرسشنامه، شامل مقیاس خودشناسی انسجامی(قربانی، 2003)، سیاهه هویت)ابعاد بزرگسالی در حال ظهور) ریفمن و همکاران(2007) و پرسشنامه کمک طلبی تحصیلی ریان و پنتریچ(1997) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه همزمان استفاده گردید. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون نشان داد که هویت با هردو متغیر خودشناسی انسجامی و کمک طلبی تحصیلی ارتباط مثبت معنادار دارد و همه ابعاد هویت، متغیرهای خودشناسی انسجامی و کمک طلبی تحصیلی را به طور مثبت و معناداری پیش بینی می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت(بزرگسالی در حال ظهور)؛ خودشناسی انسجامی؛ رفتار کمک طلبی تحصیلی | ||
مراجع | ||
1.آرام فر، رسول؛ زینالی، علی.(1394). رابطه تنیدگی تحصیلی و کمک طلبی آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 8( 31)، 48-37.
2.اعظامی، مهدی؛ کیهان، جواد.(1397). رابطه بین سبک های هویت و کمک طلبی تحصیلی در بین دانشجویان غیربومی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه: آزمون نقش میانجی هوش فرهنگی. مجله فرهنگ در دانشگاه اسلامی. 1(26) ، 26-1.
3.بشارت، محمدعلی؛ بزازیان، سعیده؛ قربانی، نیما؛ اصغری، مهسا سادات. (1393). پیش بینی خودشناسی انسجامی فرزندان بر اساس ویژگی های فرزندپروری والدین. فصلنامه خانواده پژوهی. 10، (37)، 78-65.
4.ﭘﺎﭘﺎﻟﯿﺎ، د. ای.، اﻟﺪز، س. و. و ﻓﻠﺪ ﻣﻦ، ر. د(1391). روان ﺷﻨﺎﺳﯽ رﺷﺪ و ﺗﺤﻮل اﻧﺴﺎن . ﺗﺮﺟﻤﻪ د. ﻋﺮب ﻗﻬﺴﺘﺎﻧﯽ و دﯾﮕﺮان. ﺗﻬﺮان: انتشارات رﺷﺪ .(ﺗﺎرﯾﺦ اﻧﺘﺸﺎر اﺛﺮ به زبان اﺻﻠﯽ، 2004)
5.حسینیان، سیمین؛ یزدی، منور؛ حاجیان، فرهاد. (1391). بررسی رابطه بهوشمندی و ارضای نیازهای بنیادی روان شناختی در زنان مبتلا به سرطان. فصلنامه فرهنگی – تربیتی زنان و خانواده.7(20)،69-46
6.رستمی، مهدی؛ قزلسفلو، مهدی؛ محمدلو، هادی؛ قربانیان الهام. (1394). پیش بینی سلامت روانی بر مبنای شفقت خود، هویت و خودشناسی دانشجویان. فصلنامه آموزش، مشاوره و روان درمانی. 4 (15)، 44-30
7.صدری دمیرچی، اسماعیل؛ منصوری، بهمن و خدائی خیاوی، سیامک.( 1396). مقایسه خودشناسی انسجامی و ناگویی خلقی در بین دانش آموزان عادی و طلاق. فصلنامه مطالعات روان شناختی 13(4) : 112-102
8.فتحی .محمدرضا؛ کیامنش، علیرضا؛ جمهری، فرهاد.(1397). نقش عاملیت انسانی، جنس و سن در ویژگی های هویتی: بزرگسالی در حال ظهور آرنت. فصلنامه روان شناسی تحولی، روان شناسان ایرانی. 15 (57)، 44-33
9.قدم پور، عزت الله؛ سرمد، زهره.(1382). نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمک طلبی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه روان شناسی.7(2)، 126-112
10.کرین، و. ک. (1390). نظریه های رشد- مفاهیم و کاربردها. ترجمه غ.ر. خوی نژاد و ع.ر. رجایی. تهران: رشد ( تاریخ انتشار اصلی، 2004)
11.کیهان، جواد؛ آهنگری آندریان، نازیلا.(1396). الگوی علی روابط بین خودشناسی انسجامی و سبک های هویت و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان، فصلنماه پژوهش های کاربردی روان شناختی. 8(4)، 125-109
12.گنجی، کامران؛ نوابخش، مهرداد؛ ذبیحی، رزیتا.(1390). رابطه سبک های هویت و سلامت اجتماعی با رفتار کمک طلبی در دانش آموزان پیش دانشگاهی در ریاضیات. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 22 (7)، 103 -95
13.لواسانی، غلامعلی؛ حجازی، مسعود؛ خندان، الهه. (1390). بررسی اثربخشی روش یادگیری مشارکتی بر اضطراب ریاضی و رفتار کمک طلبی. مجله روان شناسی.60(1)، 411-397
14.مقصودی، ش؛ رحیمی محسنی، مائده؛ امامی، عبدالحسین.(1394). سبک های هویت و وضعیت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه گیلان. فصلنامه علوم پرستاری و مامایی.25(5)،32-24
15.مالکی، فاطمه؛ سعادتی، نادره ؛ دربانی، سیدعلی(1395). نقش هویت، خودشناسی و تاب آوری در ارضای نیازهای بنیادین روان شناختی نوجوانان. فصلنامه مشاوره و روان درمانی.5 (20)، 128-119
16.محمودیان، حسن ؛ صفری، هادی؛ آقایی، حدیث؛ رضوانی فر، شیرین و میرمحمدتبار، سید عبدا... (1391 )مقایسه رفتارهای کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان عادی و دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری در ریاضی. مجله ناتوانی های یادگیری.2(1)، 119-107
17.مهری، یدا...؛ قربانی، نیما و سبزه آرای لنگرودی، میلاد.(1391). رابطه بین نیازهای بنیادین روان شناختی، خودشناسی انسجامی، بهوشیاری، شفقت خود، خودمهارگری و شاخص های سلامت روان با عملکرد شغلی معلمان.فصلنامه مطالعات روان شناختی. 3 (11) ، 20- 9
18.هاشمی نصرت آبادی، تورج؛ واحدی، شهرام؛ دبیری، سولماز. (1394). برآورد جهت گیری هدف مبتنی بر سبک های پردازش هویت: مطالعه نقش وضعیت تحصیلی. مجله روانشناسی مدرسه. 4(3)،152-137
19.Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55, 469-480.
20.Arnett, J. J. (2006). Emerging adulthood: Understanding the new way of coming of age. In J, J. Arnett & J. L. Tanner (Eds.), Emerging adults in America: Coming of age in the 21st century (pp. 3-19).
21.Arnett, J. J. (2015). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties (2nded). New York: Oxford University Press.
22.Berzonsky, M.D., and Kuk, L. S. (2005). Identity styles, psychological maturity and academic performance. Personality and Individual Differences, 39, 235 – 247.
23.Berzonsky, M.D., Cieciuch, J., Duriez, B., & Soenens, B. (2011). The how and what of identity formation: Association between identity styles and value orientations, Personality and Individual Differences, 50(2), 259-299.
24.Butler, R. (1998). Determinants of help-seeking: Relations between perceived reasons for help-avoidance and help-seeking behaviors in an experimental context. Journal of Educational Psychology.90, 630-643.
25.Butler, R. (2006). An achievement goal perspective on student help seeking and teacher help giving in the classroom: Theory, research, and educational implications. In: S. Karabenick and R. Newman (Eds): Help seeking in academic setting: Goals, groups and contexts, Erlbaum.
26.Cheng, K. &C. Tsai (2011). “An Investigation of Taiwan University Students’ Perceptions of Online Academic Help Seeking and Their Web-Based Learning Self Efficacy”. The Internet and Higher Education, 14(3):150-157.
27.Conner, K., M. and Davidson, J. R.T (2003). Development of a new resilience scale: The Conner –Davidson Resilience scale (CDRISC) Depression and Anxiety. 18, 76-82.
28.Ericson, E. H. (1986). Identity: Youth and Crisis. New York: Norton
29.Ghorbani, N., Bing, M. N., Watson, P. J., Davison, H. K., & LeBreton, D. L. (2003). Individualist and collectivist values: Evidence of compatibility in Iran and the United States. Personality and Individual Differences, 35, 431-447.
30.Kaplan, A., Flum, H. (2009). Motivation and Identity: The Relations of Action and Development in Educational Contexts—an Introduction to the Special Issue. Educational Psychologist, 44(2), 73-77.
31.Keyes,C. L. M, & Ryff, C. D. (2000). Subjective change and mental health: a selfconcept. Social psychology quarterly. 63, 264-279.
32.Long, D. M, Hayes S. C. (2014). Acceptance , mindfulness, and cognitive reappraisal as longitudinal predictors of depression and quality of life in educators . J Contextual Behav Sci, 3(1): 38-44.
33.Newman, R. S. (1998). Student’s help-seeking during problem-solving: Influences of personal and contextual achievement goals. Journal of Educational Psychology, 90, 644-658.
34.Newman, R.S. (2000). “Social Influences on the Development of Children's Adaptive Help-Seeking: The Role of Parents, and Peers”. Developmental Review, 20: 350-404. –
35.Reifman, A., Arnett, J. J., & Colwell, M. J. (2007). Emerging adulthood: Theory, assessment, and application. Journal of Youth Development, 1, 1-12.
36.Ryan AM, Pintrich PR. “Should I ask for help?” The role of motivation and attitudes in adolescents’ help seeking in math class. Journal of educational psychology. 1997;89(2):329. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 323 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 440 |