تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 556 |
تعداد مقالات | 5,734 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,018,316 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,389,909 |
شناسایی و تبیین پیشایندها و پسایندهای معماری دانش منابع انسانی با استفاده از رویکرد آمیخته | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 13، شماره 50، اسفند 1399، صفحه 149-178 اصل مقاله (1.46 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2019.29502.4520 | ||
نویسندگان | ||
عبداله ساعدی1؛ رضا سپهوند ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
2استادگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
3دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
4دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
معماری دانش دانش منابع انسانی ابزاری مهم برای ارزیابی دانش ضمنی نیروی انسانی، چارچوبی یکپارچه برای تبیین، استنتاج و حفظ دانش کارکنان در راستای اهداف استراتژیک سازمان است. پژوهش حاضر باهدف شناسایی و تبیین پیشایندها و پسایندهای معماری دانش منابع انسانی با استفاده از رویکرد دلفی فازی در سازمانهای دانشبنیان انجام پذیرفت. این پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته با رویکرد کمی و کیفی در پارادایم استقرایی است که ازنظر هدف، کاربردی و ماهیت و روش، اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش را 30 نفر از خبرگان شرکتهای دانشبنیان استان لرستان تشکیل میدهد که بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند. در بخش کیفی برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای ـ کوهن تأیید شد. و دادههای بهدستآمده از مصاحبه با استفاده از نرمافزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل شد و پیشایندها و پسایندهای معماری دانش منابع انسانی شناسایی شدند.. در بخش کمی برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مقایسه زوجی استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تأیید شد. و با استفاده از تکنیک دلفی فازی اولویتبندی پیشایندها و پسایندهای معماری دانش منابع انسانی انجام پذیرفت و مهمترین عوامل و پیامدهای آن مشخص شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از میان پیشایندهای معماری دانش منابع انسانی زیرساختهای فناوری، توانمندی و مهارت کارکنان، رفتار (اقدامات) کارکنان، چگونگی (چرایی) تحول دانش و تجمیع و ذخیرهسازی دانش (محتوا) بهعنوان مهمترین عوامل به وجود آورنده معماری دانش در سازمانهای دانشبنیان است. همچنین نتایج نشان داد که افزایش خلاقیت و نوآوری، ایجاد سازمانی پیشرو، بازیابی و بهبود دانش، چابکی سازمانی، کسب مزیت رقابتی پایدار و ایجاد سازمانی یادگیرنده ازجمله مهمترین پسایندها یا پیامدهای معماری دانش منابع انسانی در سازمانهای دانشبنیان است. | ||
کلیدواژهها | ||
معماری دانش منابع انسانی؛ سازمانهای دانشبنیان؛ تکنیک دلفی فازی | ||
مراجع | ||
1-Abdollahi, M & Hosseinzade, A (2018). The Effect of Knowledge Architecture On organizational identity Emphasizing the role of mediator of psychological empowerment and social capital(Case study: Mashhad Municipality staff), Journal of Social Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Fifteenth year, 113-142. (In Persian)
2-Allameh, S,H,. Asgari, N & Crazypoul, J (2016). An examination of organizational culture On organizational performance: Emphasizing the role of knowledge sharing And organizational agility with a balanced scorecard approach, Management organizational culture, 14(2),453-474. (In Persian)
3-Alvesson M & Karreman D. (2001) Odd couple: making sense of the curious concept of Knowledge Management. Journal of Management Studies, 38 (7), 996-1018.
4-Atapattu, M & Ranawake, G (2017). Transformational and Transactional LeadershipBehaviours and their E®ect on KnowledgeWorkers' Propensity for KnowledgeManagement Processes, Journal of Information & Knowledge Management, 16(3), 1-23.
5-Atapattu, M (2018). High performance work practices and knowledge workers’ propensity for knowledge management processes, Knowledge Management Research & Practice,1-11.
6-Balamurugan, A & Abdul Zubar, H (2019). An integrated approach to performance measurement, analysis, improvements and knowledge management in healthcare sector, International Journal of Knowledge Management Studies, 10(1), 84-99.7-Barbosa, P., Gonçalves, A., Simonetti, V & Leitao, A (2009). A Proposed Architecture for Implementing a Knowledge Management System in the Brazilian National Cancer Institute, Brazilian Administration Review, 6(3), 247-262.
8-Bardolet, C., Sellens, J & Royo, M (2018). Knowledge Workers and Job Satisfaction: Evidence from Europe, Springer Science +Business Media, LLC, J Knowl Econ, 1-25.
9-Bierly, P.E, Kessler & E.W Christensen (2000). Organizational learning, knowledge and wisdom. Journal of Organizational Change Management, 13(6), 595–618.
10-Boschma, R. A. (2005). Proximity and innovation: A critical assessment. Regional Studies, 39, 61–74.
11-Bourdreau, A & Couillard, G (1999). Systems integration and knowledge management.Information Systems Management, Fall, 24–32.
12-Calantone, R., Cavusgil. S.T & Zhao, Y (2002). Learning orientation, firm innovation capability, and firm performance, Industrial Marketing Management 31(6),515-524.13-Chevron, J. S. (2001). Developing an integrated enterprise-wide knowledge architecture. Paper presented at the APQC conference of Next Generation KM, APQC, Houston, TX: pp. 1-20
14-Clark, T & Rollo, C (2001). Corporate initiatives in knowledge management. Education +Training, 4(5) 206–241.
15-Darroch, J (2005). Knowledge management, innovation, and firm performance, Journal of Knowledge Management,. 3(9), 101–115,.
16-Dragoni, M,. Tonell, S & Moretti, G (2017). A Knowledge Management Architecture for Digital Cultural Heritage, Journal on Computing and Cultural Heritage, 10(3), 1-18.
17-Evers, H. D. (2008). Knowledge hubs and knowledge clusters: Designing a knowledge architecture for development. Paper presented at the conference of Knowledge Architecture for Development: Challenges ahead for Asian Business and Governance, Singapore, SMU.
18-Govender, L., Peruma, R & Perumal, S (2018). Knowledge management as a strategic tool for human resource management at higher education institutions, South African Journal of Information Management, 20(1), 1-10.
19-Huang, T.-P. (2011). Comparing motivating work characteristics, job satisfaction, and turnover intention of knowledge workers and blue-collar workers, and testing a structural model of the variables’relationshipsin China and Japan.The International Journal of Human Resource Management, 22(4), 924–944.
20-James, M (2019). Knowledge acquisition and firm competitiveness: the role of complements and knowledge source, Journal of Knowledge Management, 23(1), 46-66.21-Kamhawi, E (2010). The three tiers architecture of knowledge flow andmanagement activities, Information and Organization, 7(1), 169- 186.
22-Kianto,A., Shujahat, M,. Hussain, S., Nawaz, F & Ali, M (2018). The impact of knowledgemanagement on knowledgeworker productivity, Baltic Journal of Management, 1-21.
23-Lasnik, V. E. (2000). Architects of knowledge: an emerging hybrid profession for educational communications, in: STC’s 50th Annual Conference, Dallas TX. pp.: 132-136.
24-Makowsky, M & Wang, S (2017). Embezzlement,Whistleblowing, and Organizational Architecture: An Experimental Investigation, .Journal of Economic Behavior and Organization, 15(4), 1-44.
25-Mishra, P., Kishore, S & Shivani,Sh (2018). The Role of Information Technology for Knowledge Management: An Empirical Study of the IndianCoal Mining Industry, Journal of Global Information Technology Management,21(3), 208-225.
26-Mohammadi Fateh, A & Joker, A (2012). Establishment of knowledge management In the armed forces, Providing comparative mining of aerospace industries in other countries, Military management, 44(11), 123-158. (In Persian)
27- Nazari, A. Salarirad, M.M. and Bazzazi, A.A., 2012.Landfill site selection by decision-making tools based on fuzzy multi-attribute decision-making method. Environmental Earth Sciences, 65(6),1631-1642.
28-Ravi V. & Shanker R. (2005). Analysis of interactions among the barriers of reverse logistics; Technological Forecasting and Social Changes,72.
29-Royal, C,. Evans, J & Windsor, S (2014). The missing strategic link – human capital knowledge, and risk in thefinance industry – two mini case studies, An InternationalJournal of Entrepreneurial Finance, 16(3), 189-206.
30-Ruzicic, V & Micic, Z (2017). Creating a strategic national knowledge architecture: A comparative analysis of knowledge source innovation in the ICS subfields of multimedia and IT security, journal computers & security, 18(5), 455-466.
31-Saldena, J (2013). The coding manual for qualitative researchers, Translator, Guywan, Abdullah, Scientific and Cultural Publishing Company.
32-Sandkuhl, K (2015). Patten-Based Knowledge Architecture For Information Logistics, Revista Investigacion Operacional, 36(1), 36-44.
33-Snyman, R., and C. J. Kruger. 2004. The interdependency between strategic management and strategic knowledge management. Journal of knowledge management 8, 5-19.
34-Sowa, J. F. (2000). Knowledge Representation: Logical, Philosophical,and Computational Foundations (p. 608). Pacific Grove: BrooksCole Publishing Co. ISBN 0-534-94965-7.
35-Tayebi Abolhasani, A. H & Khodabakhshi, M (2017). Factors Affecting the Resilience of Human Resource Knowledge In knowledge-based organizationas, Human Resources Management Research, 2(28), 167-192. (In Persian)
36-Tsai, S (2018). Innovative behaviour of knowledgeworkers and social exchange attributesoffinancial incentive: implicationsfor knowledge management, Journal of Knowledge Management, 22(8), 1757-1781.
37-Tyugu, E (2005). Understanding knowledge architectures, Knowledge-Based Systems, 19(3), 50- 56.
38-Veraei, T,. Habibi, J & Mohagher, A (2016). The proposed conceptual framework for the knowledge architecture of large-scale organizations, Processing and managing information, 32(2), 439-466. (In Persian)
39-Wickramasinghe, N. (2003). Do We Practise What We preach? Are Knowledge Management Systems in Practice Truly Reflective of Knowledge Management Systems in theory?. Business Process Management Journal, 9(3), 295-316.
40-Wipawayangkool, K &Teng, J (2018). Profiling knowledge workers’ knowledge sharingbehavior via knowledge internalization, Knowledge Management Research & Practice,9 (2), 1-14.
41-Wulf, A & Butel, B (2017). Knowledge sharing and collaborative relationships in business ecosystems and networks - a definition and a demarcation, Industrial Management & Data Systems, 8(4), 1-25.
42-Zaim, H., Keceli, Y., Jaradat, A., Kastrati, S (2018). The effects of knowledge management processes on human resource management: Mediating role of knowledge utilization, Journal of Science and Technology Policy Management, 9(3), 310-328.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 455 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 198 |