تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 488 |
تعداد مقالات | 5,068 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,368,009 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,963,266 |
تصویرسازیهای بدیع در غزلیات بیدل دهلوی | ||
فصلنامه مطالعات شبه قاره | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2020.28814.1902 | ||
نویسنده | ||
حسن بساک ![]() ![]() | ||
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
نازکخیالیها،مضمونسازیها وتصویرسازیهای بدیع درغزلیات عبدالقادربیدل دهلوی خواننده را با نوعی شگفتی، ابهام و پیچیدگی بیان روبهرو میکند. وی به عنوان نمایندۀ سبک هندی درایجاد تصاویر پیچیدۀ بدیع و درهمتنیده و مبهم، مهارت بسیاری دارد. بیشترتصاویراشعار او، بازتاب یک صحنه وموقعیت است بهگونهای حسّی وملموس ویا ذهنی ومعقول که با بهرهگیری خاص شاعر از کلمات شکل میگیرند. چگونگی تصویرسازی ونحوۀ انعکاس تصاویر درشعربیدل دهلوی پرسش اصلی این پژوهش است؟ این مقاله که به روش توصیفی و تحلیل محتوا به انجام رسیده است نشان میدهد سه شیوۀ متفاوت درکاربرد تصاویر شعری بیدل به لحاظ الگوبرداری ازاستادان برجستۀ پیشین و همچنین ابهام وازدحام تصاویر، به چشم میخورد: الف) تصاویر سعدی وحافظگونه؛ تصاویر ساده و خوشساختی که در خدمت تجسّم بخشیدن به مفهوم وتداعی معنی شکل میگیرند. ب) تصاویر نظامی و خاقانیوار؛ که دراینگونه اشعار، علاوه بر تصویرمرکزی و اصلی که بارمعنایی بیت را به دوش میکشد، شاعرچند تصویر پیچیده و درهمتنیده را هم برای ابهام هنری درشعرخلق میکند. ج) تصاویرخاص بیدل؛ تصاویربسیارپیچیده ولایهلایه که گاه شعر را تا مرز بیمعنی بودن میکشاند.این گونه تصاویر که بهعنوان هویّت شعری بیدل محسوب میشود معمولا کاربرد کمتری در غزلیات وی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیدل دهلوی؛ سبک هندی؛ غزلیات؛ تصویرسازی؛ نازک خیالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |