تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 488 |
تعداد مقالات | 5,068 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,367,953 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,963,195 |
مروری اجمالی بر قالی های گورکانی هند با مطالعه موردی موزه متروپلیتن نیویورک | ||
فصلنامه مطالعات شبه قاره | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مهر 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2020.29845.1943 | ||
نویسندگان | ||
ربابه تقی زاده بروجنی ![]() | ||
1مربی گروه هنر دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران | ||
2مربی گروه هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
با پناهنده شدن همایون شاه به دربار شاه طهماسب صفوی بنیان قالی بافی هند تحت تأثیر هنر و فرهنگ ایرانی شکل گرفت. در این زمان، تعدادی از نقاشان، صنعتگران و بعدها بافندگان ایرانی، به کشور هند مهاجرت کردند و کارگاههای سلطنتی با نفوذ هنر و فرهنگ ایرانی در هند راه اندازی شد. در پژوهش حاضر میکوشیم به این پرسش پاسخ بدهیم که آیا نقوش در قالی-های هند گورکانی تحت تأثیر الگوهای طراحی قالی ایرانی بوده است. برای پاسخ دادن به این سوال نمونه قالیهای موزه متروپلیتن نیویورک به روش توصیفی – تحلیلی و جمعآوری اطلاعات کتابخانهای مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که نقوش در قالی هندی مغولی که در ابتدا تقلیدی صرف از قالیهای صفوی شامل نقوش شاهعباسی و اسلیمی به سبک هراتی بود کمکم با طراحی ناتورالیستی و طبیعتگرایانه از گیاهان و جانوران (طبیعی و اساطیری) اجرا شد. علاقه هنرمندان هندی به طبیعتگرایی و رنگ های تند در نمونه فرش های اواسط دوران گورکانی آشکار است. با مطالعه نمونههای موجود در موزه متروپلیتن نیویورک، گذر طراحی قالی هندی از دوره اولیه که تقلیدی صرف از هنر صفوی بود به دوره هنر هندی با رنگ و بوی خاص خود کاملاً ملموس و قابل مشاهده است. | ||
کلیدواژهها | ||
قالی بافی؛ گورکانی؛ هند؛ ایران؛ صفوی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 131 |