تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 556 |
تعداد مقالات | 5,734 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,018,290 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,389,863 |
نقش کیفیت محیط آموزشی در خودناتوانسازی تحصیلی با میانجی-گری تعللورزی تحصیلی و خوشبینی تحصیلی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 17، شماره 39، مهر 1399، صفحه 52-23 اصل مقاله (1.04 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2020.5693 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه بهرامی ![]() | ||
1استادیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه حکیم سبزواری ، سبزوار، ایران | ||
2کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران ،تهران ،ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت محیط آموزشی در خودناتوانسازی تحصیلی با توجه به میانجیگری تعلل-ورزی تحصیلی و خوشبینی تحصیلی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری و جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری در سال1396 حدود 1300 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس 300 نفر انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه اندازهگیری ادراک محیط آموزشی داندی (روف و همکارن، 1997)، پرسشنامه خودناتوانسازی تحصیلی (جونز و رودوالت، 1982)، پرسشنامه تعللورزی تحصیلی (سواری، 1390) و پرسشنامه خوشبینی تحصیلی (اسچنن-موران و همکاران، 2013) گردآوری و به روش همیستگی-مدل معادلات ساختاری و بهوسیلهی نرمافزار Amos22 تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل با دادههای پژوهش حاضر، برازش مناسبی دارد و ادراک از محیط یادگیری اثر مستقیم و معناداری بر خودناتوانسازی تحصیلی (15/0-)، تعللورزی تحصیلی (25/0-) و خوشبینی تحصیلی (40/0) داشت و اثر مستقیم تعللورزی بر خودناتوانسازی تحصیلی (20/0) معنادار بود. علاوه براین، ادراک از محیط یادگیری تنها از طریق تعللورزی تحصیلی بر خودناتوانسازی (07/0-) اثر غیرمستقیم و معناداری در سطح 01/0 داشت. بنابراین با ایجاد یک جو مثبت از محیط یادگیری میتوان ادراک دانشجویان از آنرا بهبود بخشیده و در کاهش گرایش آنها به تعللورزی تحصیلی و استفاده از راهبردهای خودناتوانسازی مؤثر واقع شده و آنها را به تحصیل خوش-بین نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت محیط آموزشی؛ خودناتوانسازی تحصیلی؛ تعللورزی تحصیلی؛ خوشبینی تحصیلی | ||
مراجع | ||
1.احمدیان، حسام؛ میردریکوند، فضل اله؛ و قدمپور، عزتاله (1398). تدوین مدل خودناتوانسازی تحصیلی پنجم ابتدایی. فصلنامه علمی پژوهشی تدریسپژوهی، 7(2)، 233-213.
2.اکبری بورنگ، محمد؛ و رحیمی بورنگ، حسن (1395). تبیین سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان براساس ادراک آنان از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی ، 16(27)، 231-222. 3.حیدری، محمود؛ خداپناهی، محمدکریم؛ و دهقانی، محسن (1388). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خودناتوانسازی. تحقیقات علوم رفتاری، 7(2)، 106-97. 4.سلمانی، منصور؛ خامسان، احمد؛ و اسدی یونسی، محمدرضا (1396). نقش واسطهای باورهای انگیزشی در رابطهی ادراک از جوّ کلاس و تعللورزی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 13(43)، 167-139. 5.سواری، کریم (1391). بررسی میزان رواج اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان (دختر و پسر) دانشگاه پیام نور اهواز. دوفصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، 1(2)، 68-62. 6.شکرکن، حسین؛ هاشمی شیخ شبانی، اسماعیل؛ و نجاریان، بهمن (1384). بررسی رابطه برخی پیشایندهای مهم و مربوط به خود ناتوان سازی تحصیلی و رابطه آن با پیامدهای برگزیده در دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان های اهواز. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران، (3)3، 100-77. 7.صدری دمیرچی، اسماعیل؛ کریمیانپور، غفار؛ و جلیلیان، سهیلا (1396). پیشبینی سرزندگی تحصیلی براساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10(5)، 374-364. 8.عباسیان، حسین؛ و حیدرزاده، سارا (1393). تبیین نقش خوشبینی تحصیلی و ساختار توانمندساز در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، 1(2)، 165-147. 9.فاتحیزاده، مریم؛ رئیسی، فاطمه، امامی، طاهره؛ و جزایری، رضوان السادات (1387). رابطه بین خود ناتوان سازی تحصیلی با ویژگی های شخصیتی دانش موزان دختر و پسر شهر اصفهان. فصلنامه روان شناسی کاربردی، 2(2و3)، 503-491. 10.فرخی، نورعلی (1396). پیشبینی تعللورزی تحصیلی براساس کمالگرایی و راهبردهای شناختی یادگیری در دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 13(45)، 96-83. 11.فلاح خیری لنگرودی، سیده الهام؛ بادسار، علیرضا؛ حسینی، زینب؛ و روحی، ملینا (1391). اعتبارسنجی نسخه فارسی پرسشنامه اندازهگیری محیط آموزشی (DREEM). پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 4(2)، 33-24. 12.قدمپور، عزتاله؛ یوسفوند، مهدی؛ رجبی؛ هومن(1397). نقش خوشبینی تحصیلی و باورهای فراشناختی در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی.فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره30(208). 13.کرمی، مریم(1394). رابطه ابعاد کمال گرایی و خودناتوان سازی تحصیلی با نقش واسطه ای خودگردانی انگیزشی و فراشناختی در دانش آموزان تیز هوش و عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یاسوج. 14.محبی نورالدینوند، محمدحسین؛ شهنیییلاق، منیجه؛ و پاشاشریفی، حسن (1393). رابطه سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) با هدفهای پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول. پژوهش در برنامهریزی درسی، 11(13)، 79-61. 15.مرادی، کیوان؛ واعظی، مظفرالدین؛ فرزانه، محمد؛ و میرزایی، محمد (1393). رابطهخوشبینیتحصیلیباپیشرفتتحصیلیدربیندانشآموزانمدارسمتوسطهپسرانه مناطق 6 و 9 شهر تهران. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، 2(5)، 80-69. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 521 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 499 |