تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 488 |
تعداد مقالات | 5,068 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,367,932 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,963,173 |
پیشبینی عملکرد تحصیلی براساس مؤلفههای سرمایه روانشناختی و سخترویی روانشناختی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 17، شماره 39، پاییز 1399، صفحه 144-123 اصل مقاله (833.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2020.5705 | ||
نویسندگان | ||
الهه میرزایی1؛ رضا جعفری هرندی ![]() ![]() | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی،دانشگاه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد تحصیلی براساس مؤلفههای سرمایه روانشناختی و سخت-رویی روانشناختی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیة دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 97-1396در شهر قم به تعداد 4588 نفر بود که از این تعداد بر اساس جدول مورگان، 357 نفر به روش نمونه-گیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز (PCQ)، سخترویی روانشناختی کوباسا (HS) پاسخ دادند و معدل آنان به عنوان ملاکی جهت برآورد عملکرد تحصیلی مورد بررسی واقع گردید. روایی و پایایی این دو پرسشنامه در پژوهش های پیشین مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل با استفاده از نرمافزار SPSS شدند. نتایج ضریب همبستگی حاکی از وجود رابطه مستقیم و معنادار بین عملکرد تحصیلی با سرمایه روانشناختی و مؤلفههای (خودکارآمدی، خوشبینی و امیدواریواری) بود در حالی که بین عملکرد تحصیلی با تابآوری رابطه معنادار مشاهده نشد. از طرف دیگر بین عملکرد تحصیلی با سخترویی روانشناختی رابطه معکوس و غیرمعنادار مشاهده شد. همچنین بین مؤلفههای سخترویی (تعهد، چالش و کنترل) با عملکرد تحصیلی رابطه معنادار مشاهده نشد. بر اساس ضرایب رگرسیون میتوان گفت، تنها سرمایه روانشناختی قابلیت پیشبینیکنندهی معنادار عملکرد تحصیلی را دارد. همچنین از بین مؤلفههای سرمایه روانشناختی امیدواریواری سهم یگانهی قویتری در پیشبینی عملکرد تحصیلی دارد. بدین ترتیب به منظور بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان، لازم است برنامههایی در جهت ارتقاء سرمایه روانشناختی تنظیم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه روانشناختی؛ سخترویی روانشناختی؛ عملکرد تحصیلی | ||
مراجع | ||
1.احمدی، حسین. (1395). بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و تعهد سازمانی با توجه به متغیر امنیت روانی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس. 2.ایرجیراد، ارسلان و ملکزاده، الهه. (1396). بررسی تاثیر سرمایه روانشناختی با میانجیگری انگیزه پیشرفت بر خلاقیت دانشجویان. فصلنامهی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(4): 70-51. 3.خادمی، ملوک و کدخدایی، محبوبهالسادات. (1394). تأثیر خوشبینی آموختهشده بر انگیزش پیشرفت و تابآوری تحصیلی نوجوانان دختر. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 1(2، پیاپی 2): 80-65. 4.رجایی، اعظم؛ نادی، محمدعلی و جعفری، علیرضا. (1396). ویژگیهای روانسنجی مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت در بین کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 18(2، پیاپی 69): 108-94. 5.رحمانی، مصطفی. (1395). بررسی تاثیر سرمایه روانشناختی بر سلامت روانی کارکنان با نقش میانجیگری بدبینی سازمانی (مطالعه موردی: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی). پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریتMBA استراتژی. دانشگاه تهران، پردیس البرز. 6.رفیعیاصل، محمد. (1390). مقایسه رابطه سرسختی روانشناختی با انگیزه پیشرفت در دانشآموزان متوسطه نظری شهری و روستایی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. 7.سازنده، سمیرا. (1395). روابط ساختاری صفات شخصیت با پیشرفت تحصیلی: نقش واسطهای توانایی شناختی، خودتعیینگری، تابآوری تحصیلی و سرسختی تحصیلی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسیتربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی سمنان. 8.سعادت، سجاد؛ اعتمادی، عذرا و نیلفروشان، پریسا. (1394). رابطه تابآوری و سبکهای دلبستگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. پژوهش در آموزش پزشکی، 7(4): 55-46. 9.سیف، علی اکبر. (1398). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران. 10.عظیمی، داریوش؛ قدیمی، سمیه؛ خزان، کاظم و درگاهی، شهریار. (1396). نقش سرمایههای روانشناختی و اشتیاق تحصیلی در سرزندگی تحصیلی و تعللورزی تصمیمگیری دانشجویان پرستاری. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 12(3): 157-147. 11.غریبزاده، رامین و معینیکیا، رامین. (1396). رابطه تابآوری و سخترویی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان با نقش میانجیگری شادکامی دانشجویان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 11(1): 93-81. 12.قدمپور، عزتاله؛ فرهادی، علی و نقیبیرانوند، فاطمه. (1395). تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با اشتیاق و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(2): 68-60. 13.قدمپور، عزتاله؛ یوسفوند، مهدی و رجبی، هومن. (1397). بررسی نقش خوشبینی تحصیلی، باورهای فراشناختی، تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی. فصلنامه مطالعات تربیتی، 15(30): 30-1. 14.قربان پور لفمجانی، امیر؛ فیاض، بهاره؛ رضائی، سجاد؛ رمضانی، شوکت.(1398). الگوی ساختاری اثرات سرسختی روانی و حرمت خود بر توانمندسازی روانشناختی دانش آموزان: نقش میانجی خودپنداشت تحصیلی. فصلنامه سلامت روان کودک، ۶ (۲) :۱۶۸-۱۷۹ 15.گلستانه، موسی؛ سلیمانی، لیلا و دهقانی، یوسف. (1396). رابطه سرمایههای تحولی و پیشرفت تحصیلی: با نقش میانجی سرمایه روانشناختی. مجله دستاوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روانشناسی)، 4(1): 150-127. 16.محبی نورالدینوند، محمدحسین؛ شهنیییلاق، منیجه و شریفی، حسنپاشا. (1393). رابطه سرمایه روانشناختی (امیدواری، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) با هدفهای پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان. مجله پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(13): 79-61 17.ملک پور، ندا؛ سلیمانی، مهسا؛ طالبی، غلامرضا؛ قاسم زاده، عزیزرضا.(1396). بررسی رابطه سرسختی روانشناختی و جرأت ورزی با موفقیت تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور، 8(2): 226-233. 18.یزدانی، امین. (1391). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی سرسختی و تابآوری با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش. پایاننامه دکترا، دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دانشکده پزشکی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 175 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 288 |