تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 487 |
تعداد مقالات | 5,066 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,361,369 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,959,363 |
بازتاب ادب تعلیمی در شعر غنی کشمیری و شاپور تهرانی | ||
فصلنامه مطالعات شبه قاره | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آبان 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2020.31609.1994 | ||
نویسندگان | ||
احمد بومری1؛ عبدالله واثق عباسی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
3استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
ادبیات تعلیمی هماهنگترین نوع ادبی بااخلاق است وبه عنوان یکی ازگستردهترین گونههای ادب فارسی،عرصۀ مضمونپردازی بزرگترین شُعرا ونویسندگان اخلاقگرادر هرعصر وزمانی است. شاعران سبک هندی نیز درترویج فضایل و نهی از رذایل اخلاقی مؤثر بودهاند. علاوه بر آن بازشناسی شاعران زبان وادب فارسی در شبه قاره و نیز بازکاوی شعر و اندیشۀ آنان از اهمیت خاص برخوردار است. از این روی این پژوهش با شیوۀ توصیفی– تحلیلی بر آن است تا مضامین ادب تعلیمی را درشعرشاپور تهرانی و غنی کشمیری مورد بررسی و مقایسه قرار دهد.نتایج پژوهش حاکی ازآن است که هردو شاعر از طریق اشعار خود توانسته اند اهمّ مفاهیم تعلیمی مورد نظر خود را به مخاطبان انتقال دهند؛اما شاپور تهرانی درصد فراوانی بیشتری را در سه زمینۀ مضامین اخلاقی، عرفانی و فلسفی به خود اختصاص داده است و ظریفترین نکات اخلاقی را مطرح می کند که امروزه میتوان آنها رابه عنوان معیارهای اساسی توسعۀ اخلاقی در جوامع بشری برشمرد. همچنین هر دو شعر را وسیلهای قرار دادهاند، تا انسانها را به سوی سعادت و بیداری وجدان فرا بخوانند. سوال اصلی تحقیق آن است که غنی کشمیری و شاپور تهرانی تا چه اندازه در آثار خود به بیان آموزه های اخلاقی و تربیتی پرداخته اند؟ | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات تعلیمی؛ مضامین اخلاقی و عرفانی؛ شاپور تهرانی؛ غنی کشمیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 563 |