تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 629 |
تعداد مقالات | 6,359 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,726,778 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,359,310 |
تأثیر آموزش مبتنی برشفقت بر کنترل عواطف دانش آموزان دختر دوره اول دبیرستان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
دوره 17، شماره 39، مهر 1399، صفحه 214-193 اصل مقاله (779.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2020.5744 | ||
نویسندگان | ||
حدیثه غفاریان1؛ فلور خیاطان* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر کنترل عواطف ( اضطراب، خلق افسرده، خشم،عاطفه مثبت) دانش آموان دختر شهر اصفهان بود. روش مورد استفاده در این پژوهش، نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری پژوهش 16522 دانش آموز دختر 13تا16 ساله در سال 1394- 1395 بودند. به همین منظور 30 نفر از دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) قرار گرفتند و گروه آزمایش در 8 جلسه، آموزش مبتنی بر شفقت(گیلبرت،2009) را دریافت کردند. شرکت کنندگان مقیاس کنترل عواطف (ویلیامز و همکاران ،1997) را پیش از مداخله، پس از آن و یک ماه بعد از آن (مطالعه پیگیری) پاسخ دادند. نتایج حاصل ازتحلیل واریانس با اندازه گیری های تکراری نشان داد آموزش مبتنی بر شفقت بر کنترل عواطف ( اضطراب، خلق افسرده، خشم،عاطفه مثبت) دانش آموزان دختر اثر معنی داری دارد( 05/0p < ). این نتیجه در دوره پیگیری نیز تداوم یافته بود( 05/0p < ). با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت آموزش مبتنی بر شفقت باعث افزایش کنترل عواطف( اضطراب، خلق افسرده، خشم،عاطفه مثبت) دانش آموان دختر است.بنابراین از این مداخله می توان برای بهبود وضعیت روانشناختی و کنترل عواطف دانش آموزان استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
"آموزش مبتنی بر شفقت"؛ "کنترل عواطف"؛ " دانش آموزان دختر دوره اول دبیرستان" | ||
مراجع | ||
1- اسدی، سهیلا؛ وکیلی، پریوش (1394). اثربخشی واقعیت درمانی بر اضطراب و افزایش امید به زندگی در بیماران مبتلا به HIV مثبت مراجعه کننده به مرکز بیماری های رفتاری شبکه بهداشت شمیرانات. فصلنامه سلامت اجتماعی، 2 (4)، 16-38. 2- اسماعیلی، لیلا، امیری، شعله، عابدی، محمدرضا، مولوی، حسین (1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با تمرکز بر شفقت، بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، شماره(28)، 117-137. 3-افشانی، علیرضا؛ ابویی، آزاده (1397). اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کنترل خشم دانش آموزان. فصلنامه خانواده و پژوهش، شماره(2)، 44. 4-بهبودیان، زهرا (1394). رابطه بیم مدیریت هیجانات و هوش هیجانی بر افزایش عملکرد شغلی کارمندان کمیته امداد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، 16-36. 5-بیدخوری، جواد (1394). اثربخشی آموزش مهارت های مقابله ای بر افزایش تاب آوری و کنترل عواطف زندانیان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد. 6- ترفیعی، افسانه (1392). اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه تلفیقی سایکودرام و تحلیل رفتار متقابل به کنترل عواطف. دانشجویان رشته مشاوره و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. 7- دهش، زهرا(1388).تاثیر مشاوره تلفیقی رفتاری و هیجان محوربر کنترل عواطف در نوجوانان دختر شهر کشکوئیه رفسنجان.پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. 8- شیرالی نیا، خدیجه؛ چلداوی، رحیم؛ امان الهی، عباس (1397). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر افسردگی و اضطراب زنان مطلقه. فصلنامه روانشناسی بالینی،(4)، 20-9. 9-کریمی، صبری؛ کرد، بهمن (1396). پیش بینی تنظیم هیجانی بر اساس شفقت ورزی به خود و تن انگاره دانشجویان. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره(28)، 230-207. 10- نور بالا، فاطمه؛ برجعلی احمد؛ نوربالا احمدعلی (1392). اثر تعاملی شفقت به خود و نشخوار فکری بیماران افسراده در درمان مبتنی بر شفقت. ماهنامه دانشور پزشکی، 104: 84-77. 11- نورتراپ، کریستین. (1385). دختران نوجوان. (ترجمه توراندخت تمدن مالکی). تهران: انتشارات فلسفه. 12- یدالهی، سعید (1394). اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مدیریت عواطف و سخت رویی معتادین مبتلا به هپاتیت تحت درمان کلینیک بازتوانی اعتیاد مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 654 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 870 |