تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 475 |
تعداد مقالات | 4,929 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,260,213 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,884,360 |
علل رویکرد تعلیمی درمنظومۀ دولرانی و خضرخان امیرخسرودهلوی | ||
فصلنامه مطالعات شبه قاره | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آبان 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2020.30140.1956 | ||
نویسنده | ||
آسیه ذبیح نیا عمران ![]() | ||
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
امیرخسرو دهلوی (651- 725 ق) از شاعران عارف فارسیگوی نیمه دوم قرن هفتم و نیمه اول قرن هشتم هجری هندوستان است. منظومۀ ادبی-تاریخی «دُوَلرانیخَضَرخان» از مثنویهای اوست که مشتمل بر 4519 بیت است. این مثنوی به بحرهزج مثمن مقصور یا محذوف در داستان واقعی عشق خضرخان، پسر علاءالدیّنمحمّدشاهخلجی با «دیولدی» دختر راجهگجرات است. امیرخسرو ابتدا این داستان را به نثر فارسی نوشت و سپس به دستور سلطان آنرا در 715 ق به نظم در آورد. توجه به آموزههای تعلیمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از زبان شخصیتهای داستانی دولرانی و خضرخان بیان شده است. این پژوهش، به شیوة توصیفی- تحلیلی و استواری بر چارچوب نظری میکوشد به این پرسش پاسخ دهد که شاخصترین انواع مضامین اندرزی و همچنین علل و انگیزۀ تعلیم در منظومۀ غنایی دولرانی و خضرخان در چیست؟ مطابق دستاوردهای تحقیق، اصلیترین علت و انگیزۀ انعکاس مضامین تعلیمی در داستان دولرانی و خضرخان، تنبه و عبرت است. همچنین در منظومۀ غنایی دولرانی و خضرخان، پیوستگی و آمیزش مضامین غنایی و تعلیمی به روشنی نشان میدهد امیرخسرو در پی طرح این موضوع بوده است که برای رسیدن به کمال در یک رابطۀ عاشقانه، توجه به آموزههای تعلیمی جایگاه مهمی و بلندی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزههای اخلاقی؛ دولرانی؛ خضرخان؛ منظومۀ غنایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |