تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 556 |
تعداد مقالات | 5,734 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,018,334 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,389,917 |
الگوی ساختاری تأثیر رهبری بصیر بر عملکرد مدیران (مطالعه ای درسازمان های آموزشی شهراصفهان ) | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 48، شهریور 1399، صفحه 87-106 اصل مقاله (671.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2020.26662.4165 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا عباسیان اسفرجانی1؛ رضا هویدا ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
برخورداری از رهبری بصیر یکی از ضرورتهای اساسی نظام آموزشی است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر رهبری بصیر بر عملکرد مدیران (مطالعهای در سازمانهای آموزشی شهر اصفهان) بوده است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و مدلیابی مبتنی بر معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دبیرستانهای شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-94 بوده است؛ تعداد مدیران برابر با 3766 نفر میباشد. نمونه آماری و روش نمونهگیری بهصورت تصادفی طبقهای متناسب با حجم جامعه آماری انتخاب و برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد، حجم نمونه 368 نفر برآورد گردید. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده گردید؛ که روایی محتوایی آنها به تائید متخصصان علوم تربیتی رسیده و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 925/0 و 935/0 محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری spss23 و AMOS استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان داد، متغیر رهبری بصیر با ضریب مسیر (88/0) بر عملکرد مدیران؛ و با ضریب مسیر (78/0) بر مؤلفه آموزشی؛ و با ضریب مسیر (72/0) بر مؤلفه پرورشی و با ضریب مسیر (65/0) بر مؤلفه اجرایی و مالی عملکرد مدیران تأثیرگذار بوده است؛ و همه مؤلفههای متغیر رهبری بصیر بر عملکرد مدیران به لحاظ آماری معنادار بوده است؛ بنابراین متغیر رهبری بصیر با تأکید بر ویژگیهای شخصیتی، ارزشی؛ انگیزشی و رفتاری میتواند بر عملکرد مدیران دبیرستانها تأثیرگذار بوده و لازم است در انتخاب مدیران میانی و ارشد آموزشوپرورش دقت لازم صورت گرفته و افرادی برای این مناصب انتخاب شوند که از ویژگیها و مهارتهای رهبری بصیر ازجمله خود رهبری، روابط انسانی مؤثر، امانتداری و ایجاد انگیزه برخوردار باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری بصیر؛ عملکرد مدیران؛ مدیران | ||
مراجع | ||
1-Anderson, E. W. Fornell, C., & Lehman, D. R. (1994). Customer satisfaction, market share, and profitability: findings from Sweden. Journal of Marketing, 58, 53-66.
2-Banis, W. (1995). Creating Leaders: Leaders are created by experience, and they coach others from experience. Executive excellence, 12, 5-5.
3-Banis, W. (1995). Thoughts on “The essentials of leadership.”. Mary Parker Follett–Prophet of Management, Harvard Business School Press, Boston, MA, 177-81.
4-Banis, W. (2001). Uma força irresistível. HSM Management, 26, 66-72.
5-Brasson, Y. Shimir, B. Avilio, B. & Popper, M. (2001). The relationship between vision
6-Çınar, F. & Kaban, A. (2012). Conflict management and visionary leadership: An application in hospital organizations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 197-206.
7-Coetsee, J. & Flood, P. C. (2017). 8 Leadership models: the future research agenda for HRM. A Research Agenda for Human Resource Management, 130.
8-Conden, C. Clifford, M, (2010). Measuring principal performance: how rigorous are commonly used principal performance assessment instruments? A quality school leadership issue brief. American Institutes for Research. 1000 Thomas Jefferson Street NW, Washington, DC 20007. Tel: 202-403-5000; Fax: 202-403-5001; e-mail: inquiry@air.org; Web site: http://www.air.org.
9-Haghverdi, M. TaghanakiRight Faithful (2012) Elements of Educational Leadership Baccalaureate of Religious Ideas) Tehran, Islamic Studies Department of Imam Sadegh University(In Persian)
10-Iybaghi Esfahani; S. Nadali; F. (2014). The Effect of Visionary Leadership on Empowerment of Staff at Shahroud University of Medical Sciences. Second National Conference on Applied Research in Management and Accounting Sciences
11-Khatib Shahidi, S. M (2011). A successful pattern in small schools, www.md-delfan.blogfa.
12-Mintzberg, H. (2004). Managers, not MBAs: A hard look at the soft practice of managing and management development. Berrett-Koehler Publishers.
13-MohtashamAmiri, Z., Maddah, M., Rashidi, A., & Karandish, M. (2007). Height and weight of urban preschool children in relation to their mothers’ educational levels and employment status in Rasht City, northern Iran. Maternal & child nutrition, 3(1), 52-57.
14-Mora-Whitehurst, R. (2013, July). The relationship between elementary principals' visionary leadership and students' reading performance. In The Educational Forum (Vol. 77, No. 3, pp. 315-328). Taylor & Francis Group.
15-Movahedzade,A.Bagher,M.Mirzaie.A(2012). Characteristics of leadership in Iran Insurance Organization. A Case Study of M. Phil Secondary Teacher Education Program of Allama Iqbal Open University. Turkish Online Journal of Distance Education, 17(3), 120-135.
16-Movahedzadeh, A. Reshadatjou, H. & Sha'banNezhad, R. (2012). Visionary Leadership in Higher Education: A Contribution to the Future. Second National Conference on the Development and Innovation of Higher Education in Fars Province(In Persian)
17-Nadali.Y, Aybaghi.N. (2012). Effect of empowerment on employees performance. Journal of Economic and Management Sciences, 2(1), 40-46.
18-Nanos, B. (1998). Visionary Leadership: Creating an Attractive Concept of Guidance for your organization. Translation by Mohammad Azgoli, Berzou Farahi, Tehran: Imam Hossein University Press. (In Persian)
19-Okaneme, G. (2015). The Libyan Revolution: Philosophical Interpretations. Open Journal of Philosophy, 5(01), 31.
20-Saleem, W. A. (2016). Fostering Self-Regulated Learning through Distance Education: A Case Study of M. Phil Secondary Teacher Education Program of Allama Iqbal Open University. Turkish Online Journal of Distance Education, 17(3), 120-135.
21-Sashkin, M. & Sashkin, M. G. (2003). Leadership that matters: The critical factors for making
22-Seadat, E. (2010). Human Resource Management, Tehran: samt.
23-Shabani Sarouei, R. (2016). Design of "Visionary Police Model" in the Islamic Republic of Iran. Quarterly Journal of Insight and Education, No. 38, pp. 30-9. (In Persian)
24-Springer, S., Giladi, N., Peretz, C., Yogev, G., Simon, E. S., & Hausdorff, J. M. (2006). Dual‐tasking effects on gait variability: The role of aging, falls, and executive function. Movement disorders: official journal of the Movement Disorder Society, 21(7), 950-957.
25-Stoner, James A. F., Freeman R. Edward & Gilbury Daniel, R (2018). Management: Organization of Controlling Leadership, Translation by Ali Parsaeean and Mohammad Arbabi, Volume Two, Office of Cultural Studies.
26-Westley, F., & Mintzberg, H. (2005). Visionary leadership and strategic management. Strategic Management Journal, 10: 17-32. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 511 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 368 |