تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,162,127 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,460,823 |
رابطه مدیریت روانپریش و شهرت سازمانی با میانجیگری سرپرستی مخرب و مسئولیتپذیری اجتماعی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 48، شهریور 1399، صفحه 169-192 اصل مقاله (1.23 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2020.24631.3905 | ||
نویسنده | ||
ایمان حکیمی ![]() | ||
استادیار دانشگاه پیام نور و عضو هیئت علمی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مدیریت روانپریش، به عنوان نوعی رهبری ناکارآمد، میتواند تأثیر منفی بر شهرت و پیشایندهای سازمانی آن داشته باشد. لذا هدف این مقاله بررسی آن است که چگونه مدیریت روانپریش بطور غیر مستقیم از طریق تجلی سرپرستی مخرب و افول مسئولیتپذیری اجتماعی، شهرت شرکتها را تضعیف میکند. پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از جهت شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد روانپریش سازمانی متیو و همکاران (2014)، سرپرستی مخرب تپر (2000)، مسئولیتپذیری اجتماعی لی و لی (2012) و شهرت سازمانی ولش و بیتی (2009) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر کلیه کارکنان شرکتهای فعال در صنایع فلزی شهر کرمان است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده 350 نفر از آنها انتخاب گردید. جهت تأیید پایایی پرسشنامهها از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که میزان آن برای هر چهار پرسشنامه بالاتر از 7/0 بود. مقادیر به دست آمده برای روایی همگرا نیز نشاندهنده روایی پرسشنامهها بود. تحلیل دادهها با روش مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار PLS انجام پذیرفت. یافتهها حاکی از آن است که با حضور مدیران روانپریش، میزان رفتارهای سرپرستی مخرب افزایش و سطح مسئولیتپذیری اجتماعی ادراکشده شرکت توسط کارکنان کاهش مییابد. همچنین هر چند ارتباط مستقیمی بین مدیریت روانپریش با شهرت سازمانی مشاهده نشد، اما طبق شواهد میتوان استدلال نمود که مدیریت روانپریش بطور غیر مستقیم بواسطه تجلی سرپرستی مخرب و افول سطح مسئولیتپذیری اجتماعی، شهرت شرکت را متأثر میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
روانپریش سازمانی؛ سرپرستی مخرب؛ مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت؛ شهرت سازمانی | ||
مراجع | ||
1-Aksak, E. O., Ferguson, M. A., & Duman, S. A. (2016). Corporate social responsibility and CSR fit as predictors of corporate reputation: A global perspective. Public Relations Review, 42(1), 79-81.
2-Andrews, H., Furniss, P., & Evans, C. (2009). A successful leader or a psychopathic individual?. Management Services, 53(4), 22-24.
3-Babiak, P., & Hare, R. D. (2006). Snakes in suits: When psychopaths go to work. New York, NY: Regan Books.
4-Babiak, P., Neumann, C. S., & Hare, R. D. (2010). Corporate psychopathy: Talking the walk. Behavioral sciences & the law, 28(2), 174-193.
5-Bennis, W., Goleman, D., & O’Toole, J. (2008). Candor Killers: What impedes transparency?. Leadership Excellence, 25(9), 6-19.
6-Black, P. J., Woodworth, M., & Porter, S. (2014). The Big Bad Wolf? The relation between the Dark Triad and the interpersonal assessment of vulnerability. Personality and Individual Differences, 67, 52-56.
7-Boddy, C. R. (2007). The Origins of Corporate Psychopaths: A Review of the Literature. In Proceedings of the 2007 Doctoral Students Colloquium.
8-Boddy, C. R. (2010). Corporate psychopaths and organizational type. Journal of Public Affairs, 10(4), 300-312.
9-Boddy, C. R. (2011 a). Corporate psychopaths and organisational constraints. In Corporate Psychopaths (pp. 77-86). Palgrave Macmillan UK.
10-Boddy, C. R. (2011). Corporate Psychopaths, Bullying, Conflict and Unfair Supervision in the Workplace. In Corporate Psychopaths (pp. 44-62). Palgrave Macmillan UK.
11-Boddy, C. R. (2012). The impact of corporate psychopaths on corporate reputation and marketing. The Marketing Review, 12(1), 79-89.
12-Boddy, C. R., Ladyshewsky, R. K., & Galvin, P. (2010). The influence of corporate psychopaths on corporate social responsibility and organizational commitment to employees. Journal of Business Ethics, 97(1), 1-19.
13-Bromley, D. (2001). Relationships between personal and corporate reputation. European journal of marketing, 35(3/4), 316-334.
14-Cangemi, J. P., & Pfohl, W. (2009). Sociopaths in high places. Organization Development Journal, 27(2), 85-96.
15-Cao, Y., Myers, J., Myers, L., & Omer, T. C. (2015). Company reputation and the cost of equity capital. Review of Accounting Studies, 20(1), 42-81.
16-Devinney, T. M., Schwalbach, J., & Williams, C. A. (2013). Corporate social responsibility and corporate governance: Comparative perspectives. Corporate Governance: An International Review, 21(5), 413-419.
17-Gotsi, M., & Wilson, A. M. (2001). Corporate reputation: seeking a definition. Corporate Communications: An International Journal, 6(1), 24-30.
18-Gudmundsson, A., & Southey, G. (2011). Leadership and the rise of the corporate psychopath: What can business schools do about the ‘snakes inside’?. E-Journal of Social & Behavioural Research in Business, 2(2), 18-27.
19-Hare, R. D., & Neumann, C. N. (2006). The PCL-R Assessment of psychopathy: development, structural properties, and new directions, Handbook of Psychopathy, Guilford, New York, NY, 58-88.
20-Jones, D., & Neria, A. L. (2015). The Dark Triad and dispositional aggression. Personality and Individual Differences, 86, 360-364.
21-Jones, D., & Paulhus, D. (2010). Different provocations trigger aggression in psychopaths. Social Psychological and Personality Science, 1(1), 12-18.
22-Lii, Y. S., & Lee, M. (2012). Doing Right Leads to Doing Well: When the Type of CSR and Reputation Interact to Affect Consumer Evaluations of the Firm. Journal of Business Ethics, 105, 69–81.
23-Linthicum, C., Reitenga, A. L., & Sanchez, J. M. (2010). Social responsibility and corporate reputation: The case of the Arthur Andersen Enron audit failure. Journal of Accounting and Public Policy, 29(2), 160-176.
24-Mahmut, M. K., Homewood, J., & Stevenson, R. J. (2008). The characteristics of non-criminals with high psychopathy traits: Are they similar to criminal psychopaths?. Journal of Research in Personality, 42(3), 679-692.
25- Marshall, A., Ashleigh, M., Baden, D., Ojiako, U., & Guidi, M. (2015). Corporate psychopathy: can ‘search and destroy’and ‘hearts and minds’ military metaphors inspire HRM solutions?. Business Ethics, 128(3), 495-504.
26-Mathieu, C., & Babiak, P. (2015). Tell me who you are, I'll tell you how you lead: Beyond the Full-Range Leadership Model. Personality and Individual Differences, 87, 8-12.
27-Mathieu, C., & Babiak, P. (2016). Corporate psychopathy and abusive supervision: Their influence on employees' job satisfaction and turnover intentions. Personality and Individual Differences, 91, 102-106.
28-Mathieu, C., Neumann, C. S., Hare, R. D., & Babiak, P. (2014). A dark side of leadership: Corporate psychopathy and its influence on employee well-being and job satisfaction. Personality and Individual Differences, 59, 83-88.
29-Mathieu, C., Neumann, C., Babiak, P., & Hare, R. D. (2015). Corporate psychopathy and the full-range leadership model. Assessment, 22(3), 267-278.
30-Mullins-Sweatt, S. N., Glover, N. G., Derefinko, K. J., Miller, J. D., & Widiger, T. A. (2010). The search for the successful psychopath. Journal of Research in Personality, 44(4), 554-558.
31-Neumann, C., Hare, R., & Newman, J. P. (2007). The super-ordinate nature of the Psychopathy Checklist-Revised. personality disorders, 21(2), 102-117.
32-Neumann, C., Hare, R., & Pardini, D. (2015). Antisociality and the construct of psychopathy: Data from across the globe. Personality, 83(6), 678-692.
33-Paulhus, D., & Williams, K. (2002). The dark triad of personality: Narcissism, Machiavellianism. Research in personality, 36(6), 556-563.
34-Pech, R., & Slade, B. (2007). Organisational sociopaths: rarely challenged, often promoted. Why?. Society and Business Review, 2(3), 254-269.
35-Ray, J., & Jones, S. (2011). Self-reported psychopathic traits and their relation to intentions to engage in environmental offending. Offender Therapy and Comparative Criminology, 55(3), 370-391.
36-Shaw, J. B., Erickson, A., & Harvey, M. (2011). A method for measuring destructive leadership and identifying types of destructive leaders in organizations. The Leadership Quarterly, 22(4), 575-590.
37-Shoss, M. K., Eisenberger, R., Restubog, S. L., & Zagenczyk, T. J. (2013). Blaming the organization for abusive supervision: The roles of perceived organizational support and supervisor's organizational embodiment. Journal of Applied Psychology, 98(1), 158.
38-Šontaitė-Petkevičienė, M. (2015). CSR reasons, practices and impact to corporate reputation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 213, 503-508.
39-Stevens, G., Deuling, J., & Armenakis, A. (2012). Successful psychopaths: Are they unethical decision-makers and why?. Journal of Business Ethics, 105(2), 139-149.
40-Takala, T. (2010). Dark leadership, charisma and trust. Psychology, 1(1), 59-63.
41-Ten Brinke, L., Black, P. J., Porter, S., & Carney, D. R. (2015). Psychopathic personality traits predict competitive wins and cooperative losses in negotiation. Personality and Individual Differences, 79, 116–122.
42-Tepper, B. J. (2000). Consequences of abusive supervision. Academy of management journal, 43(2), 178-190.
43-van der Jagt, R. (2005). Senior business executives see communication and reputation as a crucial part of their leadership role. Corporate Reputation Review, 8(3), 179-186.
44-Walsh, G., Beatty, S. E., & Shiu, E. M. (2009). The customer-based corporate reputation scale: Replication and short form. Journal of Business Research, 62(10), 924-930.
45-Wellons, S. (2012). The Devil in the Boardroom: Corporate Psychopaths and Their Impact on Business. PURE Insights, 1(1), 9.
46-Weng, P. S., & Chen, W. Y. (2017). Doing good or choosing well? Corporate reputation, CEO reputation, and corporate financial performance. The North American Journal of Economics and Finance, 39, 223-240.
47-Westerlaken, K. M., & Woods, P. R. (2013). The relationship between psychopathy and the Full Range Leadership Model. Personality and Individual Differences, 54(1), 41-46. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 307 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 186 |