تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,162,094 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,460,790 |
ارائه مدل معادلات ساختاری تاثیر رهبری بصیر بر مدیریت بهینه ارتباط با مشتری با نقش میانجی آوای کارکنان | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 48، شهریور 1399، صفحه 217-240 اصل مقاله (1.16 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2020.32243.4871 | ||
نویسندگان | ||
علی رضا سرگلزائی ![]() ![]() | ||
1گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان ، ایران | ||
چکیده | ||
اساسیترین عامل برای ایجاد شرایط مطلوب جهت تحقق هدفهای آموزشی اداره کنندگان نظام آموزشی مدیران و رهبران هستند. هدف از پژوهش حاضر، تبیین تأثیر رهبری بصیر برمدیریت بهینه ارتباط با مشتری با نقش میانجی آوای کارکنان در دانشگاه زابل بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا توصیفی- پیمایشی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه زابل به حجم 500 نفر میباشد که بر اساس فرمول کوکران تعداد 217 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. روش گرداوری اطلاعات مطالعات کتابخانهای و میدانی بود که در بخش میدانی از پرسشنامههای استاندارد رهبری بصیر کنگر و کانانگو (1988)، آوای سازمانی اردوغان و همکاران (2011) و مدیریت ارتباط با مشتری مقیمی و رمضان (2011) استفاده شد که روایی پرسشنامه ها از طریق تحلیل عاملی و روایی صوری و محتوایی و پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 0.91، 0.87 و 0.90 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از نرم افزارهای SPSS20 و Smart PLS استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که رهبری بصیر و مولفه های آن به همراه آوای سازمانی بر مدیریت بهینه ارتباط با مشتری تاثیر دارند و متغیر آوای سازمانی نیز نقش میانجی در رابطه بین رهبری بصیر و مدیریت بهینه ارتباط با مشتری دارد. در نهایت میتوان نتیجه گرفت رهبری بصیر به عنوان یکی از عوامل مهم در بهبود ارتقای کیفیت مدیریت بهینه ارتباط با مشتری و آوای سازمانی کارکنان دانشگاه محسوب می شود. لذا پیشنهاد میشود مدیران دانشگاه در سطوح مختلف باثبات و پایدار و پایبند به چشم انداز سازمان باشند. پژوهش حاضر می تواند چشم انداز جدیدی در راستای تغییر سیاستهای کلی مدیران و مسئولان دانشگاه زابل در راستای بازبینی برنامه های تحول و نوآوری، ایجاد کند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری بصیر؛ مدیریت بهینه ارتباط با مشتری؛ آوای سازمانی کارکنان؛ دانشگاه زابل | ||
مراجع | ||
1-Aghashiri, A. (2016).Customer Relationship Management.Tadbir journal, 145,17-25. (In Persian)
2-Avery, D.R. (2012). Personality as a predictor of the value of voice. Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 137(5), 435-46.
3-Conger, J. A؛ Canango, H. (1988). The Charismatic Leader: Beyond the Mystique of Exceptional Leadership. San Francisco: Jossey-Bass.
4-Danaei Fard, H ؛ Alvani, S. M ؛ Azar, A. (2014). The Quantitative Research Methodology in Management: A Comprehensive Approach. Tehran: Saffar-Eshraki Publishing. (In Persian)
5-Dedahanov, A.T ؛ Rhee, J. (2015). Examining the relationships among trust, silence and organizational commitment, Management Decision, 53 (8), 1843-1857.
6-Donaghey, J؛ Cullinane, N؛ Dundon, T. ؛ Wilkinson, A.(2011). Reconceptualising employee silence: problems and prognosis, Work, employment and society, 25(1), 51–67.
7-Erdogan, B؛ Bauer, T. N؛ Peiró, J. ؛ Truxillo, D. M. (2011). Overqualified employees: Making the best of a potentially bad situation for individuals and organizations. Industrial and Organizational Psychology, 4(2), 215–232.
8-Esfahani, A. (2013). Investigating the Relationship between Organizational Identity and Organizational Silence of the Studied Staff of Isfahan University, Quarterly Journal of Applied Sociology, 24(52), 139-162. (In Persian)
9-Frese, M. (2008).e word is out: We need an active performance concept for modern workplaces. Commentary on focal article by Macey & Schneider: the meaning of employee engagement. Industrial and Organizational Psychology: Perspectives on Science and Practice, 1, 67-69.
10-Ghasemi, B. (2013). Organizational Behavior Theories. Tehran: Haeat Publications. (In Persian)
11-Gholampour,M؛ Pourshafaei,H ؛ Ghasemian,A.(2019). Considering the Role of Culture and Organizational Voices on Teachers’ Professional Ethics. International Journal of Ethics & Society. 2(1), 1-9.
12-GolAfshani, A؛ Salehi, M. (2019). A Model for Explaining the Impact of Basir Leadership on Academic Independence in Large Medical Universities of the Region One Country Health Report. Journal of Medicine and Cultivation. 28(1), 114 - 129. (In Persian)
13-Hafez Nia, MR. (2003) .Introduction to Research in the Humanities, SAMT publisher.Tehran: 9 Edition. (In Persian)
14-Keikha ,A؛ Hovieda,R؛ Yaghoubi,N M.(2017). Studying the effect of intelligent leadership on educational performance of faculty members of public universities in Zahedan city with the mediating role of critical thinking. Journal of Public Management Research, 10(35), 61-83. (In Persian)
15-Keikha, A. (2017). Identifying smart leadership components for universities, Quarterly of Research on Educational Leadership and Management Allameh Tabataba’i University, 4(13), 85-108. (In Persian)
16-Kremer, H؛ Villamor, I؛ Aguinis, H. (2019).Innovation leadership: Best-practice recommendations for promoting employee creativity, voice, and knowledge sharing. Business Horizons. 62, 65-74.
17-Mehrabi, F. (2013). The Relationship between Leadership Styles and Organizational Silence and Its Impact on Motivation and Job Satisfaction of Iran Export Guarantee Fund Staff, MSc Thesis, Allameh-Tabatabai University, School of Management and Accounting. (In Persian)
18-McLaughlin, C., & Davidson, G. (2006). Visionary leadership, center for visionary leadership.
19-Moghimi, S. M ؛ Ramadan, M. (2011). Journal of Management, Volumen 7, Teherán: Publicaciones Rahadan. (In Persian)
20-MohebAlipour, M؛ Shams, Z. (2017). Investigating the Impact of Social Capital on Staff Voice, Second International Conference on Management and Accounting, Saleh Higher Education Institute, Tehran. (In Persian)
21-Morrison, E.W. (2011), Employee voice behavior: integration and directions for future research, Academy of Management Annals, 5(1), 373-412.
22-Nasr Esfahani, A. (2010). Assessing the good manners of managers. The Perspective of Government Management. 1(1), 115-127. (In Persian)
23-Nasr Esfahani, A؛ Shul, S؛ Arifnejad, M. (2012). The Effect of Goodwill Managers on Organizational Citizenship Behavior of Staff (Case Study: Isfahan University). Management Research, 5, 45-62. (In Persian)
24-Ngai, E.W.T, (2005). Customer relationship management research (1992-2002) an academic literature review and Classification, Marketing Intelligence & Planning, 23(6), 582-605.
25-Osunde, C. (2014). A Study on Customer Relationship Management Practices in Selected Commercial Banks with Reference to Nigeria, Journal of Entrepreneurship & Organization Management, 3, 117.
26-Rezaei Dehshibi, E. (2017). Investigating the Quality of Follower-Leader Relationship and its Impact on Staff Voice, 10th Itnernational Conference on Economics and Management, Rasht: Islamic Azad University, Rasht Branch. (In Persian)
27-Rockart, J.F. (2015) Chief executives define their own data needs, Harvard Business Review, 57(2), 238-241.
28-Saki, R؛ Dasti, M؛ Nasri, S. (2015). The Relationship between Transformational Transformational Leadership Styles with Managers' Silence - Organizations, Human Resource Management Research, 5(1). (In Persian)
29-Smith, M؛ Lakhani, S. (2009). Factors Determining Customer Relationship Management Practices: The Context of Jordanian Commercial Banks, Jordan Journal of Business Administration (JJBA), 8(1), 208-220.
30-Wu, H؛ Lu, C, L. (2012). The relationship between CRM, RM, and business performance: A study of the hotel industry in Taiwan, International Journal of Hospitality Management. 31, 276–285.
31-Zarei Matin, H. (2016). Advanced organizational behavior management. Volume 1, Tehran: Agah Publishing.
32-Zho L؛ George O. (2011). Leader trust and employee voice: the moderating role of empowering leader behaviors, The leadership qurtely, 22(4):787-798. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 390 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 251 |