تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 475 |
تعداد مقالات | 4,935 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,268,984 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,888,704 |
الگوی استقرار نوآوری باز در آموزش و پرورش با رویکرد فراترکیب | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آذر 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2020.31392.4755 | ||
نویسندگان | ||
مریم راشکی ![]() | ||
1دانشکده مدیریت و اقتصاد- دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
در کشورهای دانشمحور، بسیاری از دولتها از فعالیتهای آموزشی نوآورانه، با هدف افزایش قدرت رقابت آیندهی کشور حمایت میکنند و سیاستگذاریهای آموزشی و بالطبع مدارس، جهت نوآوربودن و ایفای نقش کارآمد خود، نیازمند تغییر و تحول در همهی ابعاد و عوامل درونسازمانی و برونسازمانی میباشند. هدف از این پژوهش طراحی الگوی استقرار نوآوری باز در سیستم آموزشی و پرورش میباشد. بر همین اساس، محققان با استفاده از روش فراترکیب، بازنگری دقیق و عمیقی را در موضوع انجام دادهاند و یافتههای پژوهشهای کیفی مرتبط را ترکیب کردهاند. از اینرو، 197 پژوهش منتشر شده در بازه زمانی سالهای 1975 تا 2019 میلادی از سایتهای علمی اسکپوس، الزویر، تیلور فرانسیس، امرالد و اس ای دی در زمینه نوآوری، نوآوری باز، کارآفرینی و خلاقیت در آموزش ارزیابی و در پایان 95 پژوهش انتخاب شد و ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هریک با استفاده از آنتروپی شانون تعیین گردید. براساس نتایج تحقیق، به ترتیب مقولههای عوامل تسهیلکننده، فرهنگ داخلی، ساختار داخلی، نوآوری برنامه درسی و سیاستهای کلان به ترتیب از یک تا پنج اولویتبندی گردید. در پایان، پس از طی گامهای پژوهش، الگوی استقرار نوآوری باز در آموزش و پرورش به صورت سیستمی(ورودی، تغییر و خروجی) طراحی گردید و اهمیت نوآوری باز برای بخش آموزشی نشان داده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
نوآوری؛ نوآوری باز؛ آموزش و پرورش؛ فراترکیب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 92 |