تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 488 |
تعداد مقالات | 5,068 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,370,660 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,966,134 |
اثربخشی ترکیب بازتوانی شناختی(کامپیوتری) و نوروفیدبک بر اختلال یادگیری خاص ( ریاضی، خواندن و نوشتن) در کودکان دبستانی منطقه ٥ تهران | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
دوره 17، شماره 40، زمستان 1399، صفحه 54-75 اصل مقاله (788.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2020.5837 | ||
نویسندگان | ||
نازگل نعیمیان1؛ مجید ضرغام حاجبی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی،واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی،قم،ایران | ||
3استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه عاوم پزشکی اراک، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: اختلال یادگیری خاص، نقص در مهارت های تحصیلی عمومی محسوب می شود که در زمینه های روخوانی، ریاضی و بیان کتبی مشخص می شود و مشکل قابل توجهی در زمینه پیشرفت تحصیلی، عملکرد شغلی و یا فعالیت های روزمره زندگی فرد ایجاد می کند.هدف پژوهش حاضر اثربخشی ترکیب توانبخشی شناختی و نورو فید بک بروی اختلال یادگیری خاص (ریاضی، خواندن و املا) بروی کودکان دبستانی منطقه ٥ بود. روش پژوهش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. 30 نفر در دو گروه با استفاده از آزمون تشخیص اختلال یادگیری به عنوان گروه آزمایش(15 نفر برای ترکیب بازتوانی شناختی و نوروفیدبک) و کنترل(15 نفر) انتخاب شد. سپس برای گروه آزمایش مداخلات ارائه خواهد شد و گروه کنترل از آموزش های معمول مدرسه استفاده کرد. از هر دو گروه آزمایش و کنترل، پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد و بعد از گذشت دو ماه آزمون پیگیری بر روی هر دو گروه آزمایش انجام گرفت. آزمون تشخیص اختلال یادگیری (مک کارنی،2007)بود.برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل کواریانس چندمتغیره با کاربرد نرم افزار spss22 استفاده شده است. یافتهها: نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که پس از مداخله، گروه درمان در متغیر های یادگیری خاص خواندن و نوشتن و ریاضی با بهبود مواجه شدند، تفاوت گروه ازمایش و کنترل نیز در مرحله پیگیری ادامه داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
بازتوانی شناختی(کامپیوتری)؛ نوروفیدبک؛ اختلال یادگیری خاص ( ریاضی؛ خواندن و نوشتن) | ||
مراجع | ||
. عابدی ، ا. (2010). بررسی تأثیر مداخلات عصب روانشناختی در بهبود عملکرد تحصیلی کودکان مبتلا به ناتوانی در یادگیری ریاضیات. پیشرفت در علوم شناختی ، 12 (1) ، 1-12. (فارسی). 2. Abedi، A.، Piruz، M. & Yarmohamdayan، A. (2012). تأثیر آموزش توجه به عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله ناتوانی های یادگیری ، 1 (2) ، 60-92. (فارسی). 3. Amato ، M. P. ، Langdon ، D. ، Montalban ، X. ، بندیکت ، R. H. ، DeLuca ، J. ، Krupp ، L. B. ، و دیگران. (2013). درمان اختلال شناختی در بیماری ام اس: کاغذ موقعیت. مجله عصب شناسی ، 260 (6) ، 1452–1468. 4. ارجمندنیا ، ا. ع. شریفی ، ا. رستمی ، ر. (2014). اثربخشی برنامه ورزش شناختی بر عملکرد حافظه فعال بینایی - فضایی در دانش آموزان با مشکلات ریاضی. ناتوانی های یادگیری. دوره 3 ، شماره 4 ، تابستان ، 6-24. DOI: 93-3-4-1. (فارسی) 5. انجمن AP. راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی. ویرایش 5 واشنگتن ، (دی سی): انجمن روانپزشکی آمریکا ؛ 2013 6. Bryant، D.، Bryant، P.، Brain، R.، & Raskind، M. H. (1998). استفاده از فناوری کمکی برای ارتقا the مهارت دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری. مداخله در مدرسه و کلینیک ، 34- 53. 7. Chopan Zide ، رویا ؛ احمد عابدی؛ معصومه پیروز زیجاردی (2015). تأثیر آموزش مبتنی بر توجه براساس برنامه فلچر بر عملکرد خواندن دانشجویان دختر نارساخوان مجله ناتوانی های یادگیری. جلد 4 ، شماره 4 ، 36-48. 8. داهلین ، ک. I. E. (2013). آموزش حافظه فعال و تأثیر آن در موفقیت ریاضی در کودکان دارای نقص توجه و نیازهای ویژه. مجله آموزش و یادگیری ، 2 (1) ، 118-133. 9. دالی BP ، Creed T ، Xanthopoulos M ، Brown RT. (2007). درمان های روانی - اجتماعی برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی. Neuropsychol Rev. 17 (1): 73-89. 10. Daniel SS ، Walsh AK ، Goldston DB و دیگران (2006) خودکشی ، ترک تحصیل و مشکلات مطالعه در بین نوجوانان. J یادگیری Disabil؛ 39: 507–514. Doi: 10.1177 / 00222194060390060301. 11. دکر ، اسکات ، L. 2020 (2020). فصل شانزدهم: داستان QEEG و نوروفیدبک من: در پی ریشه عصبی-شناختی اختلالات یادگیری 22 نوامبر. https://doi-org.ezp3.semantak.com/10.1016/B978-0-12-817659-7.00016-6. 12. De Giglio، L.، De Luca، F.، Prosperini، L.، Borriello، G.، Bianchi، V.، Pantano، P.، et al. (2015) یک توانبخشی شناختی کم هزینه با یک بازی ویدیویی تجاری باعث بهبود توجه و عملکردهای اجرایی پایدار در بیماری ام اس می شود: یک مطالعه آزمایشی. توانبخشی عصبی و ترمیم عصبی ، 29 (5) ، 453-461. 13. ایوبوغلو ، داملا ، نورالله بولات و مورات ایوبوغلو (2018). همدلی و تئوری توانایی های ذهنی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (SLD). روانپزشکی و روانپزشکی بالینی جلد 28، - شماره 2. https: // doi org.ezp3.semantak.com/10.1080/24750573.2017.1387407 14. Fenger TN. (2005) ادغام بینایی-حرکتی و ارتباط آن با الگوهای موج مغزی نوروفیدبک EEG ، خواندن هجی و حساب دستیابی به موفقیت در اختلال نقص توجه و یادگیری دانش آموزان معلول مجله نوروتراپی؛ 10: 1-5.26. 15. Grey، S. A.، Chaban، P.، Martinussen، R.، Goldberg، R.، Gotlieb، H.، Kronitz، R.، et al. (2012) تأثیر برنامه آموزش رایانه حافظه فعال بر حافظه فعال ، توجه و دانشگاهیان در نوجوانان مبتلا به LD شدید و ADHD همراه: یک آزمایش کنترل شده تصادفی مجله روانشناسی و روانپزشکی کودک ، 53 (12) ، 1277–1284. 16. قلی زاده ز ، باباپور ج ، رستمی ر ، BeiramiM ، پورشریفی H. (2011) اثرات حافظه بصری نوروفیدبک. مجله علوم رفتاری؛ 4 (4): 285-89. [فارسی] .35. 17. Griffiths CC. (2007). توانایی های عملی در بزرگسالان مبتلا به نارساخوانی و بدون آن: یک مطالعه آزمایشی نارساخوانی 13: 276–296. doi: 10.1002 / dys.333 18. گونتر ، توماس (2019). توسعه مشکلات رفتاری در کودکان با و بدون اختلالات یادگیری خاص در خواندن و هجی کردن از کودکستان تا کلاس پنجم. علمی-مطالعات خواندن. https://doiorg.ezp3.semantak.com/10.1080/10888438.2019.1641504. 19. هنجانی ، س. (2006). اثربخشی آموزش توجه به توانایی نوشتن دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری در اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان. 45-46. (فارسی). 20. هورباخ ، ژوزفین ، مایر آکسل ، ولفگانگ شارک ، استفان هایم و توماس گونتر (2019). توسعه مشکلات رفتاری در کودکان با و بدون اختلالات یادگیری خاص در خواندن و هجی کردن از کودکستان تا کلاس پنجم. مطالعات علمی خواندن. https://doiorg.ezp3.semantak.com/10.1080/10888438.2019.1641504 21. Kasirer A، Mashal N. (2017). درک و تولید زبان استعاره در کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به نارساخوانی. نارساخوانی 23: 99–118. Doi: 10.1002 / dys.155. 22. کسپر ، E. ، اوچمن ، S. ، هافمن ، W. ، اشنایدر ، W. ، Cavedo ، E. ، Hampel ، H. ، و دیگران. (2015) توانبخشی شناختی در بیماری آلزایمر - یک بررسی مفهومی و روش شناختی. مجله پیشگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 81 |