تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 698 |
تعداد مقالات | 6,840 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,121,606 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,502,120 |
نقد پدیدارشناسانه دیدگاه دورکیم درباره نسبت دین و جامعه | ||
مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی | ||
دوره 3، شماره 2، اسفند 1398، صفحه 105-124 اصل مقاله (455.37 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jrm.2021.5886 | ||
نویسنده | ||
یوسف جعفرزاده | ||
استادیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی و ادیان، دانشگاه پیام نور ، ایران. | ||
چکیده | ||
امیل دورکیم، فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی، در کتاب «صور ابتدائی حیات دینی» از طریق بررسی توتمیسم استرالیایی به تبیین نسبت دین و جامعه پرداخته است. از نظر دورکیم، دین منشاء الهی و وحیانی ندارد بلکه منشاء دین، جامعه است. به نظر وی، جامعه دین را ایجاد می کند تا از طریق تحریک احساسات دینی خود را دائماً بازتولید کند و در این نگاه خود تا جایی پیش می رود که می گوید: جامعه همان خداست. در مقاله حاضر از منظر روش «پدیدارشناسی دین» به بررسی و نقد دیدگاه وی خواهیم پرداخت. بر اساس یافته های روش پدیدارشناسی دین، ساختار ادیان ابتدائی متفاوت از ساختار ادیان توحیدی است و شکل اجتماع این دو ساختار با همدیگر تفاوت اساسی دارند؛ به طوری که شکل اجتماعی متناسب ادیان ابتدائی،«قبیله» و شکل اجتماعی متناسب ادیان توحیدی، «جامعه» است و بر این اساس، دورکیم در بررسی دین، میان دو مفهوم«قبیله» و«جامعه» و بالتبع لوازم آن دو، خلط کرده است. نوع این تحقیق بنیادی-کاربردی است و می تواند با روشن نمودن مبانی نظری روش پدیدارشناسی دین، برای محقّقانی که می خواهند از این روش در تحقیقات تاریخ ادیان استفاده کنند، جنبه کاربردی داشته باشد. فرضیه اصلی مقاله حاضر این است از منظر روش پدیدارشناسی دین، نگاه دورکیم درباره نسبت دین و جامعه،فقط با ادیان ابتدائی مطابقت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دورکیم؛ دین؛ جامعه؛ قبیله؛ پدیدارشناسی دین؛ ادیان ابتدائی؛ ادیان توحیدی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 559 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 721 |