تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 475 |
تعداد مقالات | 4,935 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,268,992 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,888,715 |
وارسی مسیر رابطه میان مهارتهای ارتباطی، سازگاری فردی و مولفه های روان شناسی مثبت نگر در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه فرهنگیان مشهد | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 دی 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2021.5896 | ||
نویسندگان | ||
وحید نسائی1؛ فرهاد کهرازئی ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی- زاهدان، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی پذیری مهارتهای ارتباطی و سازگاری فردی با توجه به مؤلفههای روانشناسی مثبت نگر در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر مشهد در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۹۸ است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. در این مطالعه ۳۱۴، دانشجو (۱۸۲ مرد و ۱۳۲ زن)، به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامههای حالتهای روانشناختی مثبت، (رجائی، خوی نژاد، نسائی، ۱۳۹۱)، مهارتهای ارتباطی، (جرابک، ۲۰۰۴) و سازگاری (بل، ۱۹۶۱) ) بود که از روایی و پایایی لازم برخوردار بوده اند. دادههای این تحقیق از روش تحلیل مسیر و با بهره گیری از نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مسیر تبیین مهارتهای ارتباطی بر اساس سازگاری با نقش میانجی مؤلفههای توکل به خدا، قدردانی و بخشش معنادار شده است. این یافتهها بیانگر لزوم توجه به حالتهای روانشناختی مثبت در تبیین سطوح ارتباطی دانشجویان است. همچنین، در تبیین این یافته میتوان گفت سازگاری به عنوان یک متغیر اثرگذار بر مهارتهای ارتباطی از طریق مؤلفههای روانشناسی مثبت مکانیسم اثر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
حالتهای روانشناختی مثبت؛ سازگاری؛ مهارتهای ارتباطی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |