تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 475 |
تعداد مقالات | 4,935 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,269,045 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,888,760 |
اثربخشی بازیهای توجه بر عملکرد خواندن دانشآموزان دختر با نارساخوانی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 دی 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2021.5897 | ||
نویسندگان | ||
فریبا توکلی1؛ قربان همتی علمدارلو ![]() | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیراز | ||
2دانشیار دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازیهای توجه بر عملکرد خواندن دانشآموزان دختر با نارساخوانی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی بود و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر اصفهان بودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانشآموزان دختر پایه سوم با نارساخوانی بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) تقسیم شدند. عملکرد خواندن هر دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از آزمون خواندن و نارساخوانی نما کرمی نوری و مرادی(1384) ارزیابی شد. گروه آزمایش برنامه مداخله بازیهای توجه را به مدت 12 جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این مداخله ارایه نشد. آزمون تحلیل کواریانس یکمتغیره برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخله بازیهای توجه منجر به بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان دختر با نارساخوانی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. با توجه به یافتههای این پژوهش، مداخله بازیهای توجه بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان دختر با نارساخوانی تأثیر دارد. بنابراین پیشنهاد میشود از بازیهای توجه در جهت بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان با نارساخوانی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای توجه؛ عملکرد خواندن؛ دانشآموزان دختر؛ نارساخوانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |