تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 483 |
تعداد مقالات | 5,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,330,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,935,759 |
تأثیر آموزش هوش هیجانی و هوش معنوی بر بهبود عملکرد زبانآموزان انگلیسی در مهارتهای چهارگانه | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
دوره 17، شماره 40، زمستان 1399، صفحه 76-97 اصل مقاله (544.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2020.5973 | ||
نویسندگان | ||
پریسا عبدالرضاپور ![]() | ||
1گروه زبان انگلیسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون ایران | ||
2گروه زبان انگلیسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بهرهگیری از هوش هیجانی و هوش معنوی جهت بهبود عملکرد زبانآموزان انگلیسی یک مؤسسه با استفاده از روش نیمه آزمایشی در قالب طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل صورت گرفت. علاوه بر این، اثر این مداخله بر روی سطح هوش هیجانی و هوش معنوی زبانآموزان مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش تمامی زبانآموزان در سطح متوسط بسندگی در سال 1396 را در بر میگرفت و حجم نمونه برآورد شده 120 نفر بود که در 5 کلاس آموزشی در سطح متوسط زبان مشغول به تحصیل بودند. شرکت کنندگان در دو گروه آزمایشی (65 نفر) و گواه (55 نفر) قرار گرفتند. زبانآموزان گروه آزمایشی در شش جلسهی هفتگی مورد مداخلهی هوش هیجانی و هوش معنوی، که برنامه آن توسط پژوهشگران بر پایه پیشینه نظری پژوهش تدوین شده بود، قرار گرفتند. اما گروه کنترل، تحت آموزشهای رایج مؤسسه قرار گرفتند و مداخلهای در زمینه متغیرهای مستقل پژوهش دریافت نکردند. جهت سنجش هوش هیجانی زبانآموزان از پرسشنامه هوش هیجانی پتریدز و همکاران (2006) و جهت سنجش هوش معنوی آنها از پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008) استفاده شد. تحلیل آماری دادهها نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، گروه آزمایش دارای نمرات بالاتری در مهارتهای مکالمه، شنیدن، نگارش و خواندن زبان انگلیسی بودند و شش جلسهی مداخلهی هوش هیجانی و هوش معنوی موجب افزایش معنیدار این دو متغیر در پسآزمون نسبت به پیشآزمون گردید. با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان مداخلهی هوش هیجانی و هوش معنوی را برای رشد مؤلفههای این دو متغیر و ارتقای عملکرد زبانآموزان انگلیسی در مهارتهای چهارگانه به کار برد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ هوش معنوی؛ عملکرد؛ مهارتهای چهارگانه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 23 |