تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 556 |
تعداد مقالات | 5,737 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,018,424 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,389,979 |
طراحی مدل شایستگیهای عمومیمدیران ارشد سازمانهای دولتی افغانستان(مورد مطالعه: سازمانهای دولتی استان هرات) | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 49، آذر 1399، صفحه 5-29 اصل مقاله (487.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2021.22511.3643 | ||
نویسندگان | ||
عبدالقدوس ابراهیمی1؛ آرین قلی پور ![]() | ||
1مدیریت منابع انسانی- دانشکده مدیریت دانشگاه تهران- جمهوری اسلامی ایران | ||
2استاد گروه مدیریت دولتی/ دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، تبیین شایستگیهای عمومی مدیران ارشد سازمانهای دولتی افغانستان است. با توجه به ماهیت توصیفی تحقیق، این پژوهش مبتنی بر راهبرد داده بنیان و مدل نظری استراوس و کوربین به عنوان رویکرد پژوهشی استفاده شده است. دراین رویکرد مقولات فرعی در سلسله روابطی به یک مقوله مرتبط میشوند که بیانی از شرایط علی، پدیده، شرایط مداخلهگر، شرایط زمینهای، تعاملها و پیامدهاست. گردآوری اطلاعات پژوهش مصاحبه ساخت یافته و نیمه ساخت یافته با 20 نفر از مدیران ارشد سازمانهای دولتی استادان هرات افغانستان بوده است که با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدهاند. نتایج نشان داده است که مهارتهای ارتباطی، تواناییهای حل تعارض، توانایی مدیریت استرس، توانایی مدیریت بحران، مدیریت زمان، حل مساله، توانایی تفویض اختیار، مهارتهای مذاکره و گفتگو، مهارتهای غیرکلامیو مهارتهای کوانتمیبه عنوان پدیده محوری. تجربه و تخصص، آگاهیها، هوش و ذکاوت، روحیه و خطمشی فکری و ویژگیهای شخصی به عنوان شرایط علی مطرح بوده که دارا بودن آنها برای مدیران ارشد شایستهسالاری، توسعه پایدار، بهرهوری و عدالتاجتماعی را در پی خواهد داشت. هر چند دراین الگو، عوامل زمینهای (نظیر مهارتهایمدیریتی، مهارتهای ادراکی، مهارتهای فنی و مهارتهای سیاسی) و شرایط مداخلهگر (موانع فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، شناختی و اقتصادی) روابط را تحت تاثیر قرار داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
"شایستگی"؛ "مدل شایستگی"؛ "مدیران ارشد" | ||
مراجع | ||
1-Barney, J. B., Wright, M.,( 2001). The resource-based view of the firm: Ten years after 1991. Journal of Management, 27(6), pp. 625-641. 7.
Bhawuk, D.S. and Brislin, R.W., (2000). Cross-cultural training, A Review. Applied Psychology, 49(1), pp.162-192.
2-Brownell J.(2006), "Meeting the competency needs of global leaders: a partnership approach", Human Resource Management, Vol. 45, No. 3, Pp. 309–336.
3-Creswell, J. W. (2005), Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (2nd edition).
4-Creswell, J. W. (2007), Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (3nd edition).
5-Dubois, D.D. & Rothwell, W.J. (2004). Competency–Based Human Resource Management. Palo Alto: Davies Black Publishing.
6-Hoffmann T.(1999), "The meanings of competency", Journal of European Industrial Training, Vol.23, No.6, Pp.275-285.
7-Hoopes, D.G., Madsen, T.L. and Walker, G., (2003). Guest editors’ introduction to the special issue: Why is there a resource-based view? toward a theory of competitive heterogeneity. Strategic Management Journal, 24, pp. 889-902.
8-Kaya, N., (2006). The impact of human resource management practices and corporate entrepreneurship on firm performance: Evidence from Turkish firms. International Journal of Human Resource Management, 17(12), pp. 2074-2090.
9-Lee, Y.(2010), "Exploring high performers required competencies", Expert System with Applications, vol.37, pp.434-437.
10-Levenson A., Van der stede W., and Cohen S.G.(2006), "Measuring the relationship between managerial competencies and performance", Journal of management,vol.32, no.3, pp.360-380.
11-Lucia, A.D., & Lepsinger, R.(1999). The art and science of competency models. San Francisco, CA: Josses – Bass.
12-McClelland D.(1973),"Testing for competence rather than for intelligence", American Psychologist, Vol.28, pp.1-14
13-Patti, R.J., and Maynard, Ch. (1978), " qualifying for managerial jobs in public welfare", national association of social workers,vol.2, pp.288-294.
14-Peterson, T.O. (2008). Updated Typology of Managerial Skills, Management Decision, 42, 10, 297- 308.
15-Rumelt, R.P., (1984). Towards a strategic theory of the firm. Alternative theories of the firm. Competitive Strategic Management, 26, pp.556-570.
16-Barney, J.B. (2001). Is the resource-based theory a useful perspective for strategic management research? Yes. Academy of Management Review, 26(1), pp. 41-56.
17-Sanghi,Seema.(2005).The Handbooko of Competency Mapping.second edition.Response Book Publication.India.
18-Siikaniemi L.(2009),"competence and employment forum linking HRD and HRM", Journal of European Industrial Training,Vol.33, No.5, pp.401-418.
19-Strauss, A., & Corbin, J. M. (1998). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory (2nd Edition). Thousand Oaks [u.a.]: Sage Publ.
20-Strauss, Anselm L., & Corbin, Juliet (1990), Basics of Qualitative Research:Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage.
21-Suddaby, R. (2006). From the editors: What grounded theory is not. Academy of Management Journal, 49(4), 633-642.
22-Taher, Samer (2007)" Competency Based Human Resource Management Program", Meirc Consulant and Training Company. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 210 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 222 |