تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 483 |
تعداد مقالات | 5,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,330,435 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,935,749 |
جایگاه مقام سلطان در اندیشه عرفانی انسان کامل سید علی همدانی | ||
مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 بهمن 1399 اصل مقاله (633.35 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jrm.2021.5982 | ||
نویسندگان | ||
علی قانعی زوارق1؛ ولی دین پرست2؛ علیرضا کریمی2؛ ناصر صدقی2 | ||
1دانشجوی دکترا دانشگاه تبریز | ||
2دانشیار دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
عرفای مسلمان در قرن هشتم، در طرح اندیشه سیاسی خود، تحت تاثیر اندیشه ی عرفانی «انسان کامل» ابن عربی قرار گرفتند. میرسیدعلی همدانی از این دسته عرفای مسلمان است که معتقد به حکومت انسانهای کامل است. حکومتی که از سوی انبیا و اولیای الهی شکل گرفته و دین و سیاست توامان در مقام آنها بوده است. هر چند استقرار چنین حکومتی آرمان اوست؛ اما او در قرن هشتم هجری با حکومت سلاطین مسلمان عصر خود مواجه است (تیمور در ایران و حکام مسلمان نواحی کشمیر). او به ناچار حکومت آنها را مشروع دانسته و سلطان را در جایگاه انسان کامل قرار داده و وی را ملزم به رعایت ویژگیهای نیک و اخلاقی انسان کامل در امر حکومت داری می نماید. این که همدانی در نبود انبیا و اولیای الهی به عنوان انسان کامل، چگونه به سلاطین همچنین جایگاهی می دهد، مساله تحقیق حاضر است. هدف او رعایت اخلاق سیاسی برگرفته از انسان کامل در رفتار سلاطین بوده تا در غیاب انسان کامل، نمودی از رفتار آنها را در وجود حاکمان وقت پیاده سازد. بدین شکل تعامل و ارتباط نزدیک بین اندیشه ی عرفانی با اندیشه سیاسی ایجاد کرده است. این پژوهش با بهره گیری از منابع تاریخی و به روش تحلیلی و توصیفی به تبیین موضوع پرداخته و اندیشه سیاسی سیدعلی همدانی در استقرار مطلوب ترین حکومت ها در جهان اسلام را بیان کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اندیشه سیاسی؛ انسان کامل؛ اندیشه سلطانی؛ سید علی همدانی؛ قرن هشتم هجری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |