تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,734,883 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,365,266 |
رابطه ساختاری عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی با یادگیری خودراهبر (به منظور ارائه مدل مناسب) | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
دوره 18، شماره 44، دی 1400، صفحه 134-123 اصل مقاله (737.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2021.5999 | ||
نویسندگان | ||
مریم نظری1؛ حمدالله منظری توکلی* 2؛ امان الله سلطانی3؛ ویدا سادات رضوی نعمت اللهی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسالمی، کرمان، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسالمی، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی با یادگیری خودراهبر به منظور ارائه مدل مناسب انجام شد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است و جامعه آماری عبارتاند از تعداد دانشآموز دوره متوسطه مدارس دولتی شهرستان سیرجان در سال تحصیلی 96-1395 که تعداد 90 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با کمک پرسشنامه سنجش عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999)، مقیاس انگیزش تحصیلی والراند و همکاران (1992) و پرسشنامه سنجش خودراهبری در یادگیری فیشر و همکاران (2001) از دانشآموزان جمعآوری شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل انجام شد. نتایج نشان دادند شاخص ریشه میانگین مجذورات تقریب (RMSEA) برابر 016/0 است و مدل از برازندگی خوبی برخوردار است. همچنین قدرت رابطه میان عملکرد تحصیلی با یادگیری خودراهبر برابر 78/0 و قدرت رابطه میان انگیزش تحصیلی با یادگیری خودراهبر برابر 59/0 است (05/0 > p) که نشان میدهد همبستگی مطلوب است. بنابراین بهبود عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی در مدارس در یادگیری خودراهبر تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد تحصیلی؛ انگیزش تحصیلی؛ یادگیری خودراهبر | ||
مراجع | ||
اصغری، عیسی؛ ناستی زایی، ناصر؛ پورقاز، عبدالوهاب (1395). رابطه سبکهای مدیریت کلاس با انگیزش پیشرفت و یادگیری خودراهبر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان. گامهای توسعه در آموزش پزشکی. 13(3). 280-268.
بهروزی، ناصر؛ شغابی، معصومه؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ مکتبی، غلامحسین (1398). بررسی رابطه یادگیری خودراهبر با عملکرد تحصیلی و رضایت از زندگی در دانشآموزان. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید مران اهواز. 6. (1). 170-155.
پینتریچ، پل؛ شونک، دیل (2019). انگیزش در تعلیم و تربیت (نظریه، تحقیقات و کاربردها). ترجمه: مهرناز شهرآرای. نشر علم. 774 ص.
حیدرئی، علیرضا؛ عسگری، پرویز؛ ساعدی، سارا؛ مشاک، رویا (1398). رابطه انگیزش تحصیلی و انگیزه پیشرفت با محیط آموزشی دانشجویان دختر. فصلنامه علمی – پژوهشی زن و فرهنگ. 6. (24). 107-95.
درتاج، فریبرز (1393). بررسی تأثیر شبیهسازی ذهنی فرآیند و برآیند در بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان (ساخت و هنجاریابی آزمون عملکرد تحصیلی). پایاننامه دکترا چاپ نشده. تهران: دانشگاه علامه.
سلطانی عربشاهی، سید کامران؛ نعیمی، لیلا (1397). بررسی وضعیت موجود مهارتهای یادگیری خودراهبر در دانشجویان پزشکی. مجله علوم پزشکی رازی، 20، ( 113).
شیخالاسلامی، علی؛ برزگر بهفرویی، کاظم و خداویردی، ترانه. (1398). نقش خودکارآمدی تحصیلی، خودنظمدهی فراشناختی و تفکر انتقادی در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع دبیرستان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 7(23)، 122-111.
ظهیری ناو، بیژن ؛ رجبی، سوران (1398). بررسی ارتباط گروهی از متغیرهـا بـا کاهش انگیزش تحصیلی دانـشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی. دو ماهنامه علمی – پژوهشی دانشگاه شاهد. 16. ( 36).
سعید عسکری؛ سمیه کهریزی ؛ مریم کهریزی (1392). نقش خودکارآمدی و رضایت از زندگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم دوره ی متوسطه شهر کرمانشاه. فصلنامه روانشناسی مدرسه.2(2) ، 123-107
قدمپور، عزتاله؛ ویس کرمی، حسن علی؛ علائی خرایم، رقیه (1397). رابطه باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی، اضطراب آزمون) با عملکرد تحصیلی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی. 21. 126-105.
قلاوندی، حسن؛ امانی ساری بگلو، جواد؛ صالح نجفی، مهسا؛ امانی، حبیب (1396). رابطه مؤلفههای راهبردهای یادگیری با مؤلفههای عملکرد تحصیلی دانشآموزان. رویکردهای نوین آموزشی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان. 8. (2 ). 72-55.
کارشکی، حسین؛ گراوند، هوشنگ (1396). آزمون ساختار عاملی یادگیری خودراهبری در دانشجویان و رابطه آن با انگیزش تحصیلی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی و روانشناختی. 4. (4 ). 74-59.
کاوه، محمدحسین (1397). انگیزش و یادگیری. فصلنامه دانشگاهی یادگیری الکترونیکی (مدیا). 1. (23).
یوسفی، علیرضا؛ قاسمی، غلامرضا؛ فیروزنیا، سمانه (1398). ارتباط انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 9. (1). 85-79.
یوسفی، علیرضا؛ گردان شکن، مریم (1398). ارتباط یادگیری خودراهبر با انگیزش تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 14. ( 12). 1067-1060.
Abesha, A. G. (2018). Effects of Parenting Styles, Academic Self-Efficacy, and Achievement Motivation on the Academic Achievement of University Students in Ethiopia. Journal of Youth and Adolescence, 36(1), 17-5.
Cheng, S. F., Kuo, C. L., Lin, K. C., & Lee-Hsieh, J. (2017). Development and preliminary testing of a self-rating instrument to measure self-directed learning ability of nursing students. International journal of nursing studies, 47(9), 1152-1158.
Clark, M. H., & Schroth, C. A. (2018). Examining relationships between academic motivation and personality among college students. Learning and individual differences, 20(1), 19-24.
Deci, E. E., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-determination in Human Behavior. Plenum Press.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2012). Motivation, personality, and development within embedded social contexts: An overview of self-determination theory. The Oxford handbook of human motivation, 85-107.
Djigic, G., & Stojiljkovic, S. (2011). Classroom management styles, classroom climate and school achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 819-828.
Fisher, M. J., & King, J. (2010). The self-directed learning readiness scale for nursing education revisited: A confirmatory factor analysis. Nurse Education Today, 30(1), 44-48.
Gabrielle, D. M. (2016). Effects of Technology-Mediated Instructional Strategies on Motivation, Performance, and Self-Directed Learning. and individual differences, 16(4), 13-28.
Kunter, M., Baumert, J., & Köller, O. (2017). Effective classroom management and the development of subject-related interest. Learning and instruction, 17(5), 494-509.
Long, H. B. (2018). Understanding self-direction in learning. Practice and theory in self-directed learning 23(6), 11-24.
Lounsbury, J. W., Levy, J. J., Park, S. H., Gibson, L. W., & Smith, R. (2019). An investigation of the construct validity of the personality trait of self-directed learning. Learning and Individual Differences, 19(4), 411-418.
Lynch, A. D., Lerner, R. M., & Leventhal, T. (2017). Adolescent academic achievement and school engagement: An examination of the role of school-wide peer culture. Journal of Youth and Adolescence, 42(1), 6-19.
Nugent, T. T. (2019. The impact of teacher-student interaction on student motivation and achievement. University of Central Florida.
Oliveira, A. L., & Simões, A. (2006). Impact of socio-demographic and psychological variables on the self-directedness of higher education students. International Journal of Self-Directed Learning , 3(1), 1-12.
Osonwa, O. K., Adejobi, A. O., Iyam, M. A., & Osonwa, R. H. (2019). Economic status of parents, a determinant on academic performance of senior secondary schools students in Ibadan, Nigeria. Journal of Educational and Social Research, 3(1), 115-122.
Soares, A. P., Guisande, A. M., Almeida, L. S., & Páramo, F. M. (2019). Academic achievement in first‐year Portuguese college students: The role of academic preparation and learning strategies. International Journal of Psychology, 44(3), 204-212.
Williamson, S. N. (2017). Development of a self-rating scale of self-directed learning. Nurse researcher, 14(2), 66-83. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,189 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 563 |