تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 612 |
تعداد مقالات | 6,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,356,213 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,107,366 |
اثربخشی آموزش معکوس بر جهتگیری هدف در یادگیری درس زبان انگلیسی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 18، شماره 41، فروردین 1400، صفحه 17-1 اصل مقاله (858.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2021.6047 | ||
نویسندگان | ||
حافظ صاحب یار1؛ عیسی برقی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
2دانشیار برنامه ریزی درسی،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی راهبرد آموزش معکوس بر بهبود جهتگیری هدف و مولفههای آن در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه در درس زبان انگلیسی انجام شد. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶ نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با یک گروه گواه بود؛ که جامعهی آماری آن کلیه دانشآموزان دختر پایه دهم تجربی دورهی دوم متوسطه شهر کلیبر در سالتحصیلی96-95 میباشد؛ که از میان آنها نمونهای به حجم 34 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی، 18 نفر در گروه آزمایش و 16 نفر در گواه قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی جهتگیریهدف میدگلی و همکاران(1998) استفاده شد. در ابتدا پرسشنامه به عنوان پیشآزمون بر روی هر دوگروه(آزمایش و گواه) اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت راهبرد آموزش معکوس؛ و گروه گواه طبق معمول تحت روش سنتی(مستقیم) در درس زبان انگلیسی قرار گرفتند. بعد از اتمام جلسات آموزشی، بر روی هر دو گروه پسآزمون اجرا شد. دادهها با بهرهگیری از آمار توصیفی و استنباطی(تحلیل کوواریانس چندمتغیری) تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان دادند، راهبرد آموزش معکوس بر جهتگیری هدف دانشآموزان موثر بودهاست(05/0p <)؛ همچنین براساس نتایج، آموزش معکوس برمولفههای اهداف تبحری(001/0p < ،996/27F=) و عملکردی(001/0p < ،550/36F=) تاثیر معنیدار، ولی بر روی اهداف اجتنابی(314/0P= ،048/1F=) تاثیر معنیداری نداشت. نتیجهگیری: این نتایج حاکی از آن است که آموزش معکوس باعث بهبود جهتگیری هدف در یادگیری میشود. بنابراین مطالعه پیگیری برای بررسی بیشتر کاربرد آموزش معکوس در دانشآموزان مختلف و روشهای آموزشی ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معکوس؛ جهتگیری هدف در یادگیری؛ زبان انگلیسی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
1. آتشافروز، عسکر. (1397). رابطه علّی باورهای هوشی و برخی مؤلفههای خودتنظیمی با میانجیگری جهتگیریهای هدف در دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر اهواز، مطالعات روانشناسی تربیتی، 15(29): 36-1. 2. اسلامی، اسماعیل؛ غفاری، عذرا؛ موسیزاده، توکل؛ هاشمی، تورج و فتحیآذر، اسکندر. (1399). اثربخشی آموزش متمرکز بر تعدیل جهتگیری یادگیری معلمان بر خودکارآمدی معلمان و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان پایه چهارم، مطالعات روانشناسی تربیتی، 17(37): 26-1. 3. اسماعیلیفر، محمدصادق؛ تقوایییزدی، مریم و نیازآذری، کیومرث. (1395). تأثیر استفاده از رویکرد کلاس معکوس بر یادگیری درس علوم دانشآموزان دوره ابتدایی، نشریه شباک، 2 (14): 26-21. 4. آیتی، محسن و سارانی، هادی. (1390). تأثیر استفاده تلفن همراه (پیام کوتاه) بر یادگیری واژگان زبان انگلیسی و نگرش دانشجویان، پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(13): 60-48. 5. برگمن، جان؛ سمز، ارون.(1395). یادگیری معکوس، ترجمه محمد عطاران و مریم فرحمند خانقاه، تهران: مرآت. 6. بیدگلی، زهرا اسرف اسادات؛ نوروزی، مقامی.(1397). تأثیر فناوریهای هوشمندسازی مدارس بر خلاقیت دانشآموزان، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(4): 262-241. 7. پیری، موسی؛ صاحب یار، حافظ و سعداللهی، آرش.(1397). تأثیر کلاس معکوس بر خودراهبری در یادگیری درس زبان انگلیسی، نشریه علمی- پژوهشی فناوری آموزش، 12(3): 236-229. 8. دفترچی، عفت و شیخالاسلامی، راضیه.(1392). نقش برآورده شدن نیازهای اساسی روانشناختی در جهتگیریهای هدف دانشآموزان، مجله روانشناسی، 17(3): 347-330. 9. دهقان زاده، شادی؛ جعفرآقایی، فاطمه و خردادی آستانه، حمید.(1397). تأثیر بهکارگیری روش آموزشی کلاس درس معکوس بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری، مجلهی آموزش در علوم پزشکی، 6 (18): 48-39.صص21-13.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,212 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,048 |