تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 613 |
تعداد مقالات | 6,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,349,997 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,102,470 |
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان دختر دارای اضطراب امتحان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 18، شماره 41، فروردین 1400، صفحه 29-17 اصل مقاله (1012.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2021.6048 | ||
نویسندگان | ||
محمد سلطانی زاده* 1؛ فاطمه حسینی2؛ حمید کاظمی زهرانی3 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان دختر دارای اضطراب امتحان اجرا شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه، کلیه دانشآموزان دختر پایههای یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم شهر خمینیشهر به تعداد تقریبی 1693 نفر، در سال تحصیلی 96-1397 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس نقطه برش پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون، نمونهای به تعداد 28 نفر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه گواه (15 نفر) و گروه آزمایش (13 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه سازگاری اجتماعی سینها و سینگ (1993) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پنتریچ و دی گروت (1990) بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 2 ساعته، تحت مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (هیز، استروسال و ویلسون، 2011) قرار گرفت. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مداخله درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش در مؤلفههای سازگاری اجتماعی و خودتنظیمی یادگیری منجر به افزایش معنادار عملکرد در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پسآزمون گردید (05/0>P)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مدارس با بهکارگیری مداخله درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد میتوانند باعث افزایش سازگاری اجتماعی و خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان شوند تا از این طریق دانش آموزان به موفقیت تحصیلی دست یابند. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ سازگاری اجتماعی؛ خودتنظیمی یادگیری؛ درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,411 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 829 |