تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,162,146 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,460,848 |
طراحی الگوی اکوتوریسم گردشگری سلامت در استان خراسان جنوبی با رویکرد فراترکیب | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 13، شماره 50، اسفند 1399، صفحه 117-147 اصل مقاله (1.46 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2021.32596.4912 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر تباوار ![]() ![]() ![]() | ||
1استادیار گروه مدیریت مالی و بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری ، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان ، ایران | ||
چکیده | ||
گردشگری سلامت میتواند به توسعهی پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک کند؛ زیرا این صنعت، راهبرد ملی در راستای افزایش درآمد کشور و نیز بازوی امنیت ملی است اما کم کم از سال 1383 به بعد توریسم سلامت به طور مستقل در ایران مورد توجه بیشتری قرار گرفت که متاسفانه هنوز هم رشد چشمگیری نداشته است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی اکوتوریسم گردشگری سلامت میباشد. جامعه آماری 56 نفر از مدیران و کارشناسان در حوزه گردشگری سلامت خراسان جنوبی میباشند. به دلیل محدود بودن جامعه آماری، از سرشماری استفاده شد. پژوهش حاضر از نظر جهتگیری، یک تحقیق کاربردی است که به روش آمیخته (کیفی-کمی) و با استفاده از تکنیک فراترکیب انجام شد و از نظر استراتژی پژوهش، از نوع پیمایشی است. بدین منظور پس از تأیید روایی (روایی محتوایی و تاییدی) و پایایی (آلفای کرونباخ و پایایی مرکب)؛ و در قسمت دلفی (ضریب هماهنگی کندال، مقدار توافق کاپا) پرسشنامه بین جامعه هدف توزیع گردید. با توجه به یافتههای پژوهش، مهمترین تا کم اهمیتترین مولفهها در جذب گردشگران درمانی در خراسان جنوبی از نظر پاسخگویان: اعتبار بیمارستان، هزینه ها، کیفیت درمان، آموزش کادر درمان، فضای سیاسی، سیاستهای نظارتی، زیرساختها و موقعیت بیمارستان و موقعیت اقتصادی بود. مهمترین مشکل، فقدان مراحل درمانی شفاف و سیستم حمایتی بیان شد. در مطالعات مشابه، مهمترین انگیزه سفر درمانی را پایین بودن هزینه درمان در کشور مقصد شناسایی کردهاند و برای تصمیمگیری در خصوص مقصد نیز به شرایط سیاسی، اقتصادی، قوانین و استانداردها، همچنین اعتبار مراکز درمانی به عنوان عوامل اثرگذار اشاره شده است. این پژوهش ابعاد توسعه گردشگری درمانی در سطح کلان و خرد را، هم به جهت وضعیت کنونی و هم اولویتها از دیدگاه فعالان گردشگری درمانی بررسی نمود. توسعه گردشگری درمانی نیازمند نگاهی جامع است که با هماهنگی میان سازمانهای مرتبط و تدوین و اجرای راهبردهای کلان و خرد محقق خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
اکوتوریسم؛ گردشگری سلامت؛ فراترکیب؛ خراسان جنوبی | ||
مراجع | ||
1-Anvari, Sh. (2016). Investigating the effective factors on the tourism industry in Iran with emphasis on health tourism. Mashhad Ferdowsi University (In Persian).
2-Alipour, M (2014). The role of free zones in the development of medical tourism (Case study: Arvand Free Zone). University of Science and Culture.(In Persian).
3-Arabshahi Krizi, A; Arianfar, M. (2013). Health tourism and medical tourism capabilities of Iran. Tourism Space Quarterly, 3 (9): 133_153.(In Persian).
4-Büyük ̈ozkan, G , Mukula, E & Kongar, E. (2020). Socio-Economic Planning Sciences. journal homepage: http://www.elsevier.com/locate/seps.
5-Chanin, O., Khunchumnan, P., & Amphansookko, S., & Thongyai, K.,a & Rodneum, J., & Sriprasert, P. (2015). Guidelines on Health Tourism Management for Middle Eastern Tourists in Phuket Province. Procedia Computer Science 65, 1146 – 1153.
6-Dimon, A. (2013). Wellness travel: 10 trends for 2014 and beyond. Travelmarketreport.com. Retrieved 2013 – 12 – 01.
7-Farhadi, F (2011). Investigating the factors affecting the prosperity of the health tourism industry in Iran from the perspective of managers and health professionals in Tehran province. University of Esfahan.(In Persian).
8-Harandi, A; Mirzaeian Khamseh, l. (2017). Explain the model of attracting health tourists: Using the data theory strategy of the classical foundation. Urban Tourism, 4 (1): 98_87.(In Persian).
9-Horowitz, M. A., & Rosensweig, J., A & Jones, C., A. (2017). Medical Tourism: Globalization of the Healthcare Marketplace Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2234298/.
10-Han, Ji.-S., & Lee, T. J & Ryu, K. (2017). The promotion of health tourism products for domestic tourists. International Journal of Tourism Research, 20(2), 137–146.
11-Izadi M., Ayoobian A, Nasiri T., Joneidi N., Fazel M., Hosseinpourfard M. J.)2012). Situation of health tourism in Iran; opportunity or threat, Iranian Journal of Military Medicine 14(2) : 69-75. (In Persian).
12-Khaljian, H. (2016). Investigating the Factors Affecting the Development of Health Tourism (Case Study: Hamadan). West Ilam Higher Education Institute. (In Persian)
13-Lee, J., & Kim, H-b. (2015). Success factors of health tourism: cases of Asian tourism cities. International journal of tourism cities; 1(3):216-233.
14-Mohebbi, N. P. (2016). Investigating the role of price rationality moderator in the relationships between perceived quality, satisfaction, trust and customer return in the health tourism industry (Case study: health tourists of hospitals and medical centers in Mashhad). Ferdowsi University of Mashhad. (In Persian).
15-Ping A.L. (2015). Trends and structural shifts in health tourism: Evidence from seasonal time-series data on health-related travel spending by Canada during 1970–2010. Social Science & Medicine. 132: 173-180.
16-Ridderstaat, J & Singh, D & DeMicco, F. (2018). the impact of major tourist markets on health tourism spending in the United States. Journal of Destination Marketing & Management.
17-Sandelowski, M., & Barroso, J. (2003). Classifying the findings in qualitative studies. Qualitative Health Research, 13, 905-923.
18-Szymanska, E. (2015). Construction of the Model of Health Tourism Innovativeness. Procedia - Social and Behavioral Sciences 213 ( 2015 ) 1008 – 1014.
19-Sezari Hamankooh, T; Peykari, H.R; Talaei, H.R(2020). The effect of risk-taking on health tourism intention mediated by word of mouth and destination trust (Case study: Iraqi tourists). Quarterly Journal of Approach in Business Management, 2(7): 81-101. (In Persian)
20-Sakhdari J., Yadollahi Farsi Y., Jafarnejad M.(2012). Identify the role of individual factors affecting the identification of entrepreneurial opportunities in the field of health tourism. Journal of Social Studies in Tourism 1(2) :47-67.(In Persian).
21-Sadeghi.S.K., jahangiri.Kh. (2012). Estimating Health Tourists’ Willingness to Pay (Case of Sarein Springs’ Visitors), Tourism Management Studies Quarterly Journal of Management & Accounting School7(18):111-133. (In Persian).
22-Vaezi, R; Chegini, M; Asli Pour, H. (2018). Policy Challenges in the Field of Iran Mitani Health Tourism on the Theme Analysis Approach, 13 (41): 1-40. (In Persian).
23-Yang, J. y., & Paek, S., & Kim, T.o (Terry) & Lee, T. H. (2015). Health tourism Needs for healing experience and intentions for transformation in wellness resorts in Korea. International Journal of Contemporary Hospitality Management 27(8):1881-1904.
24-Zimmer, L. (2006). Qualitative meta-synthesis: a question of dialoguing with
texts, Journal of Advanced Nursing, 53(3): 311–318.
25-https://www.unwto.org. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 401 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 281 |