تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 488 |
تعداد مقالات | 5,068 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,370,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,966,153 |
تحلیل کارکرد روایی وصف در منظومهی لیلی و مجنون جامی | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 فروردین 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2021.25775.2328 | ||
نویسندگان | ||
هاجر فتحی نجف آبادی ![]() | ||
1دانش آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، ایران | ||
2استاد محترم گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه اصفهان ،ایران | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه اصفهان ،ایران | ||
چکیده | ||
شعرا در منظومههای روایی برای خلق روایت جذاب از دو سازه مهم روایت، روایتگری و وصف، استفاده میکنند. نظریهپردازانی چون توماشفسکی، بارت و ژنت تقابل این دو سازه را از جهت زمان متن و روایتگری، بررسی کردهاند. بر اساس این سه دیدگاه، هر روایت بازنمایی یک رخداد یا سلسلهای از رخدادهاست که زمان متن و کلام را دربردارد. در مقابل وصف، ابزار برجستهسازی و جنبه بدون زمان متن روایی است. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی، تقابل وصف و روایتگری با تکیه بر دیدگاه سه نظریهپرداز تحلیل شدهاست و به این پرسش پاسخ میدهد که رابطه وصف با روایتگری چه رابطهای است و برای درک بهتر این رابطه، منظومه لیلی و مجنون جامی مبنا قرار گرفتهاست. در این منظومه اوصافی که به منظور شخصیتپردازی و فضاسازی به کاررفتهاست، بر اساس دیدگاه توماشفسکی، بنمایه آزاد و ایستای متن است و بر اساس نظریه بارت، نمایهخاص و آگاهاننده میشود. در دیدگاه ژنت، وصف از گزارههای هستی تشکیل شدهاست بنابراین اوصاف این منظومه کارکرد تزیینی و نمادین پیدا میکند. وصف بر اساس دستهبندیهای سه نظریه، تأثیری در پیرنگ ندارد و در روایت و خصوصاً در روایت لیلی و مجنون، موجب ایجاد شتاب منفی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
وصف؛ شتاب روایت؛ لیلی و مجنون | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |