تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 638 |
تعداد مقالات | 6,326 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,885,970 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,481,842 |
داستان غناییمدرن (تحلیل داستان کوتاه «ابر بارانش گرفته است» بر مبنای نظریة آیلین بالدشویلر) | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
دوره 19، شماره 36، فروردین 1400، صفحه 135-156 اصل مقاله (676.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2021.6109 | ||
نویسندگان | ||
طاهره صادق بیان1؛ رضا صادقی شهپر* 2؛ قهرمان شیری3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان | ||
3استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
چکیده | ||
داستان کوتاه غنایی یا شاعرانه یکی از گونههای داستان مدرنیستی است. بنابر نظریة آیلین بالدشویلر در «داستان کوتاه غنایی»، ذهن و دنیای درونِ شخصیتها برجسته میشود و هدف نویسنده ارائة تصویری بیواسطه از افکار و احساسات شخصیت اصلی است که با زبانی غنایی روایت میشود و حالات روحی و فراز و فرود احساسات و عواطف شخصیت را دربارۀ موضوعی خاص نشان میدهد. داستان «ابر بارانش گرفته است» از شمیم بهار، داستانی است مدرن که در آن، دنیای ذهنی و درونی شخصیت اصلی برجسته شده و منحنی عاطفی و فراز و فرود احساسات و عواطف راوی در یک رابطة عاشقانة ناکام نشان داده میشود. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است و میخواهد به این پرسش اصلی پاسخ دهد که چه شگردهایی داستان «ابر بارانش گرفته است» را به داستان غنایی مدرن تبدیل کرده است؟ بهرهگیری نویسنده از شیوة ذهنگرایانة روایت با زبانی غنایی و شاعرانه و ایجازی و شگردهایی چون تکگویی درونی، پیرنگ نامتعارف، ابهام و پیچیدگی در روایت، نمادپردازی و برجسته کردن تنهایی و تکافتادگی عاطفی راوی از طریق برخی تصاویر و توصیف مکانها، مشابهت روایی و تکنیکی این داستان را با نظریة «داستان کوتاه غنایی» بالدشویلر نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
شمیم بهار؛ ابر بارانش گرفته است؛ داستان کوتاه غنایی؛ آیلین بالدشویلر | ||
مراجع | ||
1- احمدی، بابک. معمای مدرنیته، چاپ پنجم، تهران: مرکز، 1377. 2- باختین، میخائیل. تخیل مکالمهای، ترجمه رویا پور آذر، تهران: نی، 1387. 3- بارت، جان و دیگران. ادبیات پسامدرن: ادبیات بازپروری، داستان پسامدرنیستی، تدوین و ترجمه پیام یزدانجو، چاپ سوم، تهران: مرکز،1387. 4- براهنی، رضا. قصه نویسی، چاپ چهارم، تهران: البرز، 1368. 5- بهار، شمیم. ابر بارانش گرفته است، نسخه پیدیاف، 1344. 6- بهمن، کاوه. نگاهی به رمان مدرن در رمان نو در غیاب انسان، تهران: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، 1373. 7- بیات، حسین. داستان نویسی جریان سیال ذهن، تهران: علمی و فرهنگی، 1387. 8- پاینده، حسین. نقد ادبی و دموکراسی، چاپ دوم، تهران: نیلوفر، 1388. 9- ___________. داستان کوتاه در ایران؛ داستانهای مدرن، چاپ دوم، تهران: مروارید، 1391. 10- _______. گشودن رمان، تهران: مروارید، 1393. 11- تسلیمی، علی. گزارههایی در ادبیات معاصر(داستان)، تهران: اختران، 1393. 12- ________. نقد ادبی؛ نظریههای ادبی و کاربرد آنها در ادبیات فارسی، چاپ دوم، تهران: کتاب آمه، 1390. 13- چایلدز، پیتر. مدرنیسم، ترجمه رضا رضایی، چاپ پنجم، تهران: ماهی، 1393. 14- داد، سیما. فرهنگ اصطلاحات ادبی، چاپ ششم، تهران: مروارید، 1392. 15- دستغیب، عبدالعلی. به سوی داستاننویسی بومی، تهران: سوره مهر، 1376. 16- ________ . کالبدشکافی رمان، چاپ دوم، تهران: سوره مهر، 1393. 17- سیّدحسینی، رضا. مکتبهای ادبی، ج 2، چاپ چهاردهم، تهران: نگاه، 1387. 18- شفیعی کدکنی، محمدرضا. هزاره دوم آهوی کوهی، تهران: سخن، 1376. 19- شمیسا، سیروس. بیان و معانی، چاپ پنجم، تهران: فردوس، 1379. 20- ________. مکتبهای ادبی، چاپ ششم، تهران: قطره، 1393. 21- شیری، قهرمان. جادوی جنکشی، تهران: بوتیمار، 1395. 22- فکوهی، ناصر. تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی، تهران: نی، 1381. 23- قنادان، رضا. جای خالی معنا: مدرنیسم و پسامدرنیسم، تهران: مهر ویستا، 1395. 24- کادن ، جی ای. فرهنگ ادبیات و نقد. ترجمۀ کاظم فیروزمند. تهران: شادگان، 1380. 25- مکهیل، برایان و همکاران. مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان، گزینش و ترجمۀ حسین پاینده، تهران: نیلوفر، 1393. 26- مندنیپور، شهریار. ارواح شهرزاد؛ سازهها، شگردها و فرمهای داستان نو، چاپ پنجم، تهران: ققنوس، 1395. 27- میرعابدینی، حسن. صد سال داستاننویسی ایران، چاپ چهاردهم، تهران: چشمه، 1396. 28- لاج، دیوید. هنر داستاننویسی، ترجمه رضا رضایی، تهران: نی، 1388. 29-یونگ، کارل گوستاو. انسان و سمبولهایش، ترجمه محمود سلطانیه، چاپ هشتم، تهران: جامی، 1391. 30- Baldeshwiler ,Eileen. The lyric short Story: The Sketch of a history, in Charles E. may (ed.) The new short story Theories, Athens , Ohio: Ohio University press, 1994 . 31- Eliot, T.S. Hamlet and His Problems, in Selected Essays. London: Faber& Faber, 1951. 32- May, Charles E. Chekhov and the Modern Short Story, in Charles E. May (ed.) The New Short Story Theories. Athens, Ohio: Ohio University Press, 1994. 33- Reid, Ian. The Short Story . London: Routledge, 1977. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 696 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 302 |