تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 643 |
تعداد مقالات | 6,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,873,642 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,468,757 |
روایت پنهان در شعر امینپور | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
دوره 19، شماره 36، فروردین 1400، صفحه 193-214 اصل مقاله (482.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/JLLR.2020.33247.2674 | ||
نویسندگان | ||
لیلا گلوی* 1؛ مهرداد نصرتی2 | ||
1دانش آموخته دکترای زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، ایران | ||
2دانش آموخته دکترای گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
در جستار حاضر، بر پایۀ مطالعات کتابخانهای و روش تحلیل و توصیف دادهها، به این پرسش اصلی پاسخ داده شده که در شعر قیصر امینپور، «روایت پنهان» چیست؟ چگونه شکل میگیرد؟ و چه ویژگیهایی دارد؟ از دیرباز شاعران به کمک نظم داستانهایی را روایت کردهاند. با این حال روش استفادۀ همۀ شاعران از روایت مانند هم نیست. برخی شاعران داستانهایی منظوم میسرایند که تفاوت اصلی آنها با داستانهای منثور تنها در رعایت نظم عروضی است. بعضی دیگر، همچون قیصر امینپور، به روایت و عناصر سازندۀ آن رویکردی عمیقتر دارند. شعرهای روایی امینپور از تعریف یک قصّه به «نظم» عبور میکنند. وی روایت را به صورت ساده و آشکارا پیش روی مخاطب نمیگذارد، بلکه آن را چنان در بافت و خصوصیّات شاعرانۀ متن میگنجاند که این «روایت پنهان» و کارکرد هر یک از عناصر آن جز از طریق تجزیه و تحلیل دقیق متن مشخّص نمیشود. وی با به کارگیری خلّاق ویژگیهای روایی و حل کردن روایت در شعر به دنبال افزایش تأثیربخشی بر مخاطب است. نشانههایی که امینپور از روایی بودن متن به جا میگذارد، خواننده را وامیدارد تا در پی کشف جزییّات قصّه براید. این تلاش فکری و تأخیر در کشف روایت پنهانشده در شعر موجب لذّت مضاعف او میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر معاصر؛ قیصر امینپور؛ روایت؛ عناصر روایت؛ روایت پنهان | ||
مراجع | ||
1) ابرامز، ام. اچ.، فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی، ترجمۀ سعید سبزیان م.، چاپ9، تهران: رهنما، 1387. 2) احمدی، بابک، ساختار و تأویل متن، چاپ1، تهران: مرکز، 1380. 3) اقتصادینیا، سایه، مروری بر کارنامۀ شعر قیصر امینپور، مجلّۀ نامۀ فرهنگستان، دورۀ 9، شمارۀ 4، پیاپی 36، صص 149-138،تهران، 1386. 4) امینپور، قیصر، به قول پرستو، چاپ1، تهران: زلال، 1375. 5) ________، آیینههای ناگهان، چاپ1، تهران: افق، 1377. 6) ________، دستور زبان عشق، چاپ8، تهران: مروارید، 1387. 7) برتنس،هانس، مبانی نظریّۀ ادبی، ترجمۀ محمّدرضا ابوالقاسمی، چاپ1، تهران: ماهی،1384. 8) بیردزلی، مونرو؛ جان هاسپرس، تاریخ و مسائل زیباییشناسی، ترجمۀ محمّدسعید حنایی کاشانی، چاپ1، تهران: هرمس، 1376. 9) بینیاز، فتحالله، درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی، چاپ3، تهران: افراز،1392. 10) پارسی نژاد، کامران، ساختار و عناصر داستان، چاپ1، تهران: حوزۀ هنری، 1378. 11) پرینس، جرالد، روایتشناسی، شکل و کارکرد روایت، ترجمۀ محمّد شهبا، چاپ1، تهران: مینوی خرد، 1391. 12) تودوروف،تزوتان، بوطیقای ساختارگرا، ترجمۀ محمّد نبوی، چاپ1، تهران: آگه،1379. 13) توکلی شاندیز، ابوالفضل و همکاران، مهمترین رویکردها به تعریف روایت و عناصر آن با نگاهی میانرشتهای، مجلّۀ نقد ادبی، دورۀ ۹، شمارۀ ۳۶، صص 71-41، تهران، 1395. 14) چناری، عبدالامیر، سبکشناسی شعر قیصر امینپور(با تکیه بر نوآوریهای بلاغی)، مجلّۀ پژوهشنامۀ علوم انسانی تاریخ ادبیّات،سال3،شمارۀ 67،زمستان،صص 86-71،تهران، 1389. 15) حریری، ناصر، دربارۀ هنر و ادبیات، گفتوشنودی با احمدشاملو،چاپ5، تهران:نگاه، 1385. 16) خلیلی جهانتیغ، مریم، ساخت روایت در شعر نیما، مجلّۀ دانشکدۀ ادبیّات دانشگاه تبریز، سال 46، دورۀ1، شمارۀ 188، پاییز، صص 132-107، تبریز،1382. 17) شمیسا، سیروس، نگاهی تازه به بدیع، چاپ14، تهران: فردوس، 1383. 18) -----------، بیان، چاپ2، تهران: فردوس،1392. 19) صافی پیرلوجه، حسین و مریمسادات فیّاضی، نگاهی گذرا به پیشینۀ نظریّههای روایت، مجّلۀ نقد ادبی، سال1، دورۀ2، شمارۀ 2، تابستان، صص 170-145، تهران،1387. 20) صالحى، پریسا؛ ناصر نیکوبخت، نگاهى به کارکرد اسطوره و نماد در آثار قیصر امینپور، مجلّۀپژوهشهاینقد ادبیو سبکشناسی،سال4،شمارۀ12،تابستان،صص117-95،تهران،1392. 21) صفوی، کورش، از زبانشناسی به ادبیّات(جلد دوم: شعر)، چاپ 1، تهران، سوره، 1383. 22) فتوحی رودمعجنی، محمود، سه صدا، سه سبک، سه رنگ در شعر قیصر امینپور، مجلّۀ بهار ادب، سال4، پیاپی13، شمارۀ3، تابستان، صص 125-111، تهران،1387. 23) محمّدی افشار، هوشنگ؛ کبری شایانمهر، سبکشناسی لایهای مجموعۀ اشعار قیصر امینپور،مجلّۀ ادبیّات پایداری،سال9،شمارۀ 16،بهار و تابستان،صص281-259،تهران، 1396. 24) مولوی، جلالالدّین، مثنوی معنوی، بر اساس نسخۀ نیکلسون، به تصحیح و اهتمام کاظم عابدینی مطلق، چاپ2، تهران: ذهنآویز،1388. 25) مهاجرانی، نسرین، هزارتوی داستان، چاپ1، تهران: چشمه،1378. 26) میرصادقی،جمال، راهنمای داستاننویسی، چاپ1، تهران: سخن،1387. 27) ----------؛ میمنت میرصادقی، واژهنامۀ هنر داستاننویسی، چاپ2، تهران: مهناز،1388. 28) نصرتی، مهرداد، مقدّمات فرانقد ادبی، چاپ1، کرمان: مؤلّف،1391. 29) ----------، بررسی خودانتقادی به منزلۀ ابزاری در سبکشناسی، با تأکید بر سبک تحوّلی نیمایوشیج، کتاب جشننامۀ استاد صادقی گردفرامرزی، تدوین: مجید پویان، چاپ1، یزد: علم نوین، صص 230-210، یزد،1397. 30) نیمایوشیج،مجموعۀکاملاشعار نیمایوشیج، بهاهتمام سیروسطاهباز،چاپ2،تهران:نگاه،1371. 31) نامدار، قاسم، ویژگیهای سبکی غزلیّات قیصر امینپور، مجموعۀ مقالات هشتمین همایش بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، صص 1851-1832، زنجان،۱۳۹۲. 32) نصراللهی، یدالله، بوطیقای غزل قیصر امینپور، مجلّۀ پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت، سال7، شمارۀ1، بهار و تابستان، صص 240-221، تهران، 1397. 33) Aristotle, on the art of fiction: An English translation of Aristotle’s Poetics with an introductory essay and explanatory notes, translated by: L. J. Potts, London: Cambridge University Press, 1968. 34) Birkhoff, George D. Aesthetic Measure, 1st Print, New York: Harvard University Press, 1933.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 426 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 206 |