
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,336 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,150,972 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,300,511 |
مطالعه تطبیقی آموزش کارآفرینی دوره متوسطه در کشورهای منتخب و ارائه راهکارهایی برای نظام آموزشی ایران | ||
فصلنامه مطالعات زیست بوم اقتصاد نوآوری | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 3، آذر 1400 اصل مقاله (363.31 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/innoeco.2021.37236.1012 | ||
نویسنده | ||
لیلا خدابنده* | ||
کارشناس ارشدو رئیس اداره جذب و پذیرش واحدهای فناوری شهرک | ||
چکیده | ||
آموزش کارآفرینی اثر قابل توجهی در موفقیت کارآفرینی و به تبع آن در توسعه اقتصادی جوامع دارد. هدف از آموزش کارآفرینی، پرورش مهارتها ویژگیهای کارآفرینانه است. با پرورش این مهارتها در سنین پایینتر، میتوان در آینده، جوانانی توانمند، خلاق و نوآور در تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشت. برنامههای آموزشی نادرست سبب کمرنگ شدن ویژگیهای کارآفرینی در این سنین میشود. به همین دلیل مطالعه برنامههای آموزشی کشورهای توسعهیافته و الگوبرداری از برنامههای آنان بسیار کمککننده است. هدف اصلی مقاله بررسی برنامههای آموزش کارآفرینی در دوره متوسطه از جنبه سه بعد زمینهسازی، فرهنگسازی و آموزش در کشورهای منتخب و ارائه الگو برای ایران است که با روش تطبیقی در کشورهای منتخب انجام شد. جامعه آماری تحقیق کشورهای آمریکا، آلمان، اتریش، استرالیا میباشند. برخی از این کشورها بر اساس گزارش سازمان دیدهبان جهانی کارآفرینی سال 2020 نرخ بالایی در برنامههای آموزش کارآفرینی در دوره متوسطه دارند. کشورهای کانادا و آمریکا اقدامات خوبی در این راستا انجام دادهاند منجمله: انجام پروژههای کارآفرینی همراه با حمایت مالی، تربیت مربیان جهت آموزش دانشآموزان کارآفرین، آموزش نحوه راهاندازی یک کسب و کار بهصورت عملی و تعامل مؤثر با کارآفرینان. با بررسی و مطالعه برنامه کشورهای منتخب، پیشنهادهایی جهت تدوین برنامه آموزش کارآفرینی مقطع متوسطه برای ایران نیز ارائه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: آموزش کارآفرینی؛ برنامه درسی؛ دانشآموزان؛ دوره متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,383 |