تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 612 |
تعداد مقالات | 6,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,356,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,107,438 |
بازتاب ادب تعلیمی در شعر غنی کشمیری و شاپور تهرانی | ||
مطالعات شبه قاره | ||
دوره 13، شماره 40، فروردین 1400، صفحه 103-120 اصل مقاله (999.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2020.31609.1994 | ||
نویسندگان | ||
احمد بومری1؛ عبدالله واثق عباسی* 2؛ محمد امیر مشهدی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان(نویسنده مسئول) | ||
3استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
ادبیّات تعلیمی هماهنگترین نوع ادبی بااخلاق است وبه عنوان یکی ازگستردهترین گونههای ادب فارسی،عرصۀ مضمونپردازی بزرگترین شُعرا ونویسندگان اخلاقگرادر هرعصر وزمانی است. شاعران سبک هندی نیز درترویج فضایل و نهی از رذایل اخلاقی مؤثر بودهاند. علاوه بر آن بازشناسی شاعران زبان وادب فارسی در شبه قاره و نیز بازکاوی شعر و اندیشۀ آنان از اهمیت خاص برخوردار است. از این روی این پژوهش با شیوۀ توصیفی– تحلیلی بر آن است تا مضامین ادب تعلیمی را درشعر شاپور تهرانی و غنی کشمیری مورد بررسی و مقایسه قرار دهد.نتایج پژوهش حاکی ازآن است که هردو شاعر از طریق اشعار خود توانسته اند اهمّ مفاهیم تعلیمی مورد نظر خود را به مخاطبان انتقال دهند؛اما شاپور تهرانی درصد فراوانی بیشتری را در سه زمینۀ مضامین اخلاقی، عرفانی و فلسفی به خود اختصاص داده است و ظریفترین نکات اخلاقی را مطرح می کند که امروزه میتوان آنها رابه عنوان معیارهای اساسی توسعۀ اخلاقی در جوامع بشری برشمرد. همچنین هر دو شعر را وسیلهای قرار دادهاند، تا انسانها را به سوی سعادت و بیداری وجدان فرا بخوانند. سوال اصلی تحقیق آن است که غنی کشمیری و شاپور تهرانی تا چه اندازه در آثار خود به بیان آموزه های اخلاقی و تربیتی پرداخته اند؟ | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات تعلیمی؛ مضامین اخلاقی و عرفانی؛ شاپور تهرانی؛ غنی کشمیری | ||
مراجع | ||
1- اسمایلز، سموئیل، اخلاق، ترجمۀ محمد سعیدی، تهران: بنگاه مطبوعاتی،1346. 2- انوری، حسین،فرهنگ بزرگ سخن، دورة هشت جلدی، چاپ اوّل، تهران: سخن،1381. 3- بیکی، شکرالله؛ نوروزی، زینب؛ بهنامفر، محمد، «مضامین اخلاقی در غزلیات نزاری قهستانی»، مجموعه مقالات همایش ملی شعر و اندیشۀ حکیم نزاری قهستانی،1393. 4- تهرانی، شاپور، دیوان، تصحیح و تحقیق یحیی کاردگر، تهران: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی،1382. 5- حسینی کازرونی،سیداحمد؛کمالی بانیانی،محمدرضا،نگرشی به تمثیل در ادبیات تعلیمی،فصل نامۀ تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادب فارسی،شمارۀ26،صص154-133، 1394. 6- دهخدا، علی اکبر،لغت نامۀ دهخدا، تهران: انتشارات دانشگاه تهران،1377. 7- رامپوری، غیاث الدین محمد بن جلال الدین بن شرف الدین،غیاث اللغات، به کوشش منصور ثروت، تهران: انتشارات امیرکبیر،1363. 8- رحیمی، سیدمهدی؛ عربپور، علیمحمد، «بررسی و تحلیل آموزههای اخلاقی در دیوان نزاری قهستانی»، مجموعه مقالات همایش ملی نقد و تحلیل زندگی، شعر و اندیشۀ حکیم نزاری قهستانی، صص11-4،1393. 9- رزمجو، حسین، انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی، مشهد: انتشارات قدس رضوی،1370. 10- رضی،احمد،کارکرد های تعلیمی ادبیات،پژوهش نامۀ ادبیات تعلیمی،دانشگاه آزاد واحد دهاقان،شمارۀ15،صص120-97، 1391. 11- شفیعیکدکنی، محمدرضا، با چراغ و آینه، تهران: سخن،1390. 12- شمیسا،سیروس،انواع ادبی، تهران: فردوس،1373. 13- طوسی، نصیرالدین، اخلاق ناصری، تصحیح مجتبی مینوی- علیرضا حیدری، تهران: انتشارات خوارزمی،1364. 14- عرفانی، عبدالحمید، تذکرۀ شعرای پارسی زبان کشمیر، چاپ دوم، تهران: انتشارات کتابفرشی ابن سینا،1335. 15- کشمیری، غنی،دیوان، به کوشش احمد کرمی، تهران: نشریات ما،1362. 16- کیانی، سمیه؛ بختیار نصرآبادی، حسنعلی، « اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی»، نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. سال نوزدهم، شمارۀ 12، صص 94-65،1390. 17- مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 70، چاپ دوم،انتشارات مکتبه السلامیه،1335. 18- مطهری، مرتضی، تعلیم و تربیت در اسلام، چاپ دوم، قم: انتشارات الزهرا،1364. 19- مشرف، مریم، جستارهایی در ادبیّات تعلیمی ایران، تهران: علمی،1389. 20- نصرآبادی، میرزا محمد طاهر، تذکرۀ نصرآبادی، به کوشش احمد مدقق یزدی،یزد،1379. 21- نراقی، ملا احمد، معراج السعاده، چاپ اول،انتشارات دلشاد،1373. 22- نراقی، ملا محمد مهدی، جامعه السعادت، علم اخلاق اسلامی، ترجمة سید جلال الدین مجتبوی، چاپ اول، تهران: حکمت،1367. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 497 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 203 |