تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,821 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,146,056 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,451,812 |
اثربخشی شناختدرمانی گروهی به روش مایکل فری بر کاهش نشخوارفکری و بهبود افسردگی دانشآموزان دختر دبیرستانی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
دوره 18، شماره 41، فروردین 1400، صفحه 171-150 اصل مقاله (825.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2021.6194 | ||
نویسنده | ||
مسعود رستمی ![]() | ||
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی شناختدرمانی گروهی به روش مایکل فری بر کاهش نشخوار فکری و بهبود افسردگی در دانشآموزان دختر دبیرستانی بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم مقطع دبیرستان مناطق (1-2-3-4) شهر زاهدان در سال تحصیلی 99-9813 بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین 120 دانشآموز دختر دبیرستانی پایه سوم به کمک سیاهههای افسردگی بک2، سیاهه پاسخهای نشخواری و مصاحبه تشخیصی DSM-5، تعداد 20 دانشآموز واجد شرایط انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (برای هر گروه 10 دانشآموز) قرار داده شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 12 جلسه، تحت آموزش شناختدرمانی گروهی به روش مایکل فری قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. آزمودنیهای هر دو گروه قبل و بعد از مداخله سیاهههای افسردگی (بک، استیر و کاربین، 1988) و پاسخهای نشخواری (نولن-هوکسما و مارو، 1991) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایش از نظر نمرات نشخوار فکری (05/0p <) و افسردگی (01/0p <) تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش شناختدرمانی گروهی به روش مایکل فری بر بهبود افسردگی و کاهش نشخوار فکری در دانشآموزان گروه آزمایش مؤثر بود. با توجه به یافتههای فوق میتوان چنین نتیجه گرفت که شناختدرمانی گروهی به روش مایکل فری در کاهش نشخوار فکری و بهبود افسردگی در دانشآموزان دختر افسرده مؤثر است و میتوان از آن بهعنوان یک روش مداخلهای سود جست. | ||
کلیدواژهها | ||
شناختدرمانی گروهی؛ افسردگی؛ نشخوار فکری؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 306 |