تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 700 |
تعداد مقالات | 6,840 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,129,268 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,505,131 |
بررسی وضعیت گرایش به تفکر نقادانه دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران) | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 51، خرداد 1400، صفحه 65-93 اصل مقاله (771.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2021.32722.4926 | ||
نویسندگان | ||
اکرم دستیاری* 1؛ حسن زارعی متین2؛ حسن دانایی فرد3؛ حمیدرضا یزدانی4؛ جبار باباشاهی5 | ||
1دانشجوی دکتری ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، گروه مدیریت دولتی ، پردیس فارابی دانشگاه تهران ، قم ، ایران | ||
2استاد ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، گروه مدیریت دولتی ، پردیس فارابی دانشگاه تهران ، قم ، ایران | ||
3استاد ، دانشکده مدیریت ، گروه مدیریت دولتی ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
4استادیار ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، گروه مدیریت بازرگانی ، پردیس فارابی دانشگاه تهران ، قم ، ایران | ||
5استادیار ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، گروه مدیریت دولتی ، پردیس فارابی دانشگاه تهران ، قم ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف غایی هر نظام تعلیم و تربیت، ایجاد تحول مثبت در انسان و یافتن هویتی مطلوب برای او در زندگی فردی و اجتماعی است. و بدون تردید نظام آموزش عالی، از انتقال آشکار و پنهان هنجارها و نگرشهای خاص به فراگیران، فارغ نیست. یکی از اهداف آموزش عالی تربیت دانش آموختگانی است که با استفاده از شیوه های مختلف تفکر، به ویژه تفکر نقادانه به فعالیت علمی بپردازند. لذا پژوهش حاضر در صدد بررسی سطح گرایش به تفکر نقادانه دانشجویان و چگونگی ارتباط متغیر وابسته گرایش به تفکر نقادانه دانشجویان و متغیرهای مستقل رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، سن، جنسیت بود. دستیابی به این هدف با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه ریکتس (2003) میسر شد. پاسخگویان دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران بودند. مبنای انتخاب دانشجویان، نمونه گیری تصادفی بود و از این طریق، نمونه ای به حجم 346 نفر از میان جامعه آماری که متشکل از 3550 نفر بود، تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان جامعه آماری مورد بررسی دارای گرایش به تفکر نقادانه هستند. علاوه بر این، نتایج پژوهش گویای رابطه ی معنادار بین جنسیت، سن و مقطع تحصیلی با گرایش تفکر نقادانه دانشجویان بود. ولی بین متغیر رشته تحصیلی و گرایش به تفکر نقادانه ارتباط معنیداری مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
گرایش به تفکر نقادانه؛ درگیری ذهنی؛ نوآوری؛ بلوغ شناختی | ||
مراجع | ||
1-Arend, B. (2009). Encouraging critical thinking in online threaded discussions. Journal of Educators Online, 6(1), 1-23. Retrieved from http://www.files.eric.ed.gov/fulltext/ EJ904064
2-Badri Gargari, R., Fathi Azar, A., Hosseini Nasab, S. D., Moghaddam, M. (2010). The Impact of Reflection in Practice on Student-Teacher Critical Thinking in Tabriz Teacher Training Centers. Educational Studies and Psychology Journal, 11 (1), 210-189. (In Persian)
3-Bagheri, M. B., Birjandi, P., Maftoon, P. (2018). The Place of Critical Thinking in Iranian Educational System, Foreign Language Research Journal, 7 (2), 299-323. (In Persian)
4-Bernard, R. M., Zhang Dai, A., Philip C., Sicoly, F., Borokhovski, E., & Surkes, M. A. (2008). Exploring the structure of the Watson–Glaser Critical Thinking Appraisal: One scale or many subscales? Thinking Skills and Creativity, 3:15–22.
5-Byrne, Barbara M. (2010) Structural Equation Modeling with AMOS: Basic Concepts, Applications, & Programming, 2th edition, New York: Taylor & Francis Group.
6-Castle, A. (2009). Defining and assessing critical thinking skills for student radiographers. Radiography, 15, 70-76.
7-Chen, N. Sh, Kinshuk, Wei, Ch. W. & Liu, Ch. Ch. (2011). Effects of matching teaching strategy to thinking style on learner’s quality of reflection inan online learning environment, Computers & Education, 56: 53–64.
8-Ennis, R. H. (2013). The nature of critical thinking. Retrieved from: http://criticalthinking.net, under “What is critical thinking?”
Facione, P. A. (2010). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts, USA: Insight Assessment.
9-Facione, P. A. (2011). Critical thinking: Whatis it and why it counts. Retrieved from http://www.insightassessment.com/content/download/.../ what&why2010.pdf
10-Feuerstein, M. (2001). Media literacy in support of critical thinking. Learning, Media and Technology, 24, 43-54.
11-Fornell C. & Larcker DF. (1981). Evaluating structural equation models with Unobservable variables & measurement error, J Marketing Res , Vol. 18, No.1, pp.39–47.
12-Gezer, N., Kantek, F. & Öztürk, N. (2010). Profile and critical thinking levels of nursing students in a health school, Procedia Social and Behavioral Sciences, 9: 2057–2061.
13-Hair, J. R., Joseph, F., Black, W. C., & Anderson, R. E. (2006) Multivariate Data Analysis, 7th edition, available at:http://www.mediafire.com/? mkrzmjmmonn(accessed 1 December 2013).
14-H¨ulya, K., Emine, S., G¨on¨ul, B. (2016). Developıng crıtıcal thınkıng dısposıtıon and emotıonal ıntellegence of nursıng students: a longıtudınal research, Nurse Education Today(2016), doi:10.1016/j.nedt.2016.09.011
15-Hyytinen, H. (2015). Looking beyond the obvious. Theoretical, empirical and methodological insights into critical thinking. Academic dissertation, UniversityofHelsinki.
16-Hyytinen, H., Lo¨ fstro¨ m, E., & Lindblom-Yla¨ nne, S. (2016). Challenges in argumentation and paraphrasing among beginning students in educational sciences. Scandinavian, Journal of Educational Research, 1–19.
17-Johanson, E.B. (2002). Contextual Teaching and Learning what it is and why its here to stay. The 1 ed. United king Dom: Cowin press.
18-Khojasteh, S., Architect, S., Kianpour, M. (2013).The Situation of Tendency towards Critical Thinking in Students of the University of Isfahan and Some Factors Related to It, Journal of Applied Sociology, 2 (54), 117-138. (Persian)
19-Nosich, G. (2012). Learning to think things through: A guide to critical thinking across. the curriculum(4thed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
20-Martin, L., & Thompson, S. D., & Richards, L. (2008). Online Scenarios in FCS college courses: Enhancing critical thinking skills. Journal of family and Consumer Sciences. 100 (2), proQuest education Journals.
21-Moradi Najafabadi, Z. (2019). Assessing the critical thinking skills of graduate students in educational psychology based on Paul and Alder model, Master Thesis ,Al-Zahra University, Faculty of Educational Sciences and Psychology. (In Persian)
22-Mahdi zadeh, H., Lotfi, F., Islam panah, M. (2013), The Impact of the Argumentation Maps on Students Critical Thought, Journal of Technology of Education, 7 (2), 160-153. (In Persian)
23-Mundy, K., & Denham, S. A. (2008). Nurse educators - still challenged by critical thinking. Teaching and Learning in Nursing, 3, 94-99.
24-Parrouty, J. (2016). Philosophy of education and critical thinking. Lulu Publishing Company.
25-Page,D. (2007). Promoting critical thinking skills by using negotiation exercises, Journal of education for business, 82(5): 251-257.
26-Piaw, Ch. Y. (2010). Building a test toassess creative and critical thinking simultaneously, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2:551–559.
27-Paul, R. (1993). Critical thinking: what every student need to survive in rapidly changing world Retrieved march 16.2008 from Http://WWW.criticalthinking. org.
28-Paul, R., & Elder, L. (2007). Critical thinking competency standards. Dillon Beach: Foundation for Critical Thinking.
29-Ricketts, J. C. (2003). The efficacy of leadership development, critical thinking dispositions, and student academic performance on the critical thinking skills of selected youth leaders. Unpublished doctoral dissertation, University of Florida, Gainesville. available at :http://etd.fcla.edu/UF/ UFE0000777/ricketts_j.pdf.
30-Rezaee Sharif, A. (2015). The confirmatory factor analysis of Critical Thinking Disposition Scale (CTDS) in school students. Thinking and Children, 6(11), 45-60. (In Persian)
31-Schumacker, R. E., Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling, first edition, translation by Vahid Qasemi, Tehran: Sociology Publications. (In Persian)
32-Safiri, Kh., Amooabdolahi, F. (2011). Critical Thinking disposition among Master's Students of Tehran State Universities, Proceedings of First National Conference on Reviewing Books and Texts of Humanities Sciences, 403-414. (In Persian)
33-Siegel, H. (1989). The Rationality of Science, Critical Thinking, and Science Education. Synthese, 80(1), 9-41.
34-Snyder, L., & Gueldenzph. S., & Mark. J. (2008). Teaching critical thinking and problem solving skills. The Delta Pi Epsilon Journal, Volume l, No. 2.
35-Turan, H.; Kolayis, H. & Ulusoy, Y. O. (2012). Comparison of the faculty of education students’ critical thinking disposition. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46: 2020-2029.
36-Tsui, L. (2002). Fostering critical thinking through effective pedagogy: Evidence from four institutional case studies, The Journal of Higher Education, 73(3), 740–763.
37-Yaarmohamadzaadeh, H., Aaghaabaabaa'ee, R., Koohsaaree, M., P. Bakhtyaar Nasraabaadee, P. (2010). Perceptual variables in critical thinking and the cognitive dimension of academic achievement, Journal of New thoughts on Education, 6 (2), 90-75. (In Persian)
38-Yildrim, B., Ozkahraman, S., & Karabudak, S. S. (2011). The Critical Thinking Teaching Methods in Nursing Students, International Journal of Business and Social Science, 2(24): 174-182.
39-Wilkinson JM. Nursing process and critical thinking. 4th edition. Julie Levin Alexander Publisher: 2007.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,269 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 619 |