تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 550 |
تعداد مقالات | 5,698 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,964,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,347,764 |
بررسی عوامل موثر بر میزان مصرف مرغ سبز: مطالعه موردی شهرستان سرپلذهاب | ||
اقتصاد باثبات | ||
دوره 2، شماره 1، بهار 1400، صفحه 90-108 اصل مقاله (952.58 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/sedj.2021.36994.1108 | ||
نویسندگان | ||
رضا روشن ![]() | ||
1استادیار اقتصاد، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناس ارشد اقتصادکشاورزی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
افزایش رویکرد بشر به نهادههای غیرطبیعی و اغلب شیمیایی برای افزایش تولید محصولات غذایی، افزایش انواع بیماریها و مشکلات زیست محیطی را منجر شده است. در چنین شرایطی، ارزش و اهمیت تولید و مصرف محصولات سالم غذایی بیش از پیش مشخص میشود. در این بین به مرغ سبز (مرغ عاری از آنتی بیوتیک) کمتر پرداخته شده است که در تحقیق حاضر سعی شده است عوامل موثر بر میزان مصرف مرغ سبز در بین مصرفکنندگان شهرستان سرپلذهاب در استان کرمانشاه در سال 1398 مورد بررسی قرار گرفته و برای این منظور از الگوی توبیت به روش دو مرحلهای هکمن استفاده شده است. دادهها و اطلاعات مورد نیاز از طریق پیمایش هاى میدانى با طراحى و تکمیل پرسش نامه به روش نمونه گیرى تصادفى ساده و با استفاده فرمول کوکران از 382 پاسخ گو از میان شهروندان شهرستان سرپلذهاب جمع آوری شد. بررسی اثر نهایی متغیرهای الگوی پروبیت نشان داد تحصیلات، میزان درآمد ماهیانه، بومی بودن و تولید استانی مرغ سبز، برچسبهای تضمینی و ورود بخش خصوصی به تولید مرغ سبز با اثر مثبت و متغیرهای اندازه خانوار و افزایش قیمت مرغ سبز با اثر منفی بر اخذ تصمیم به مصرف مرغ سبز نقش دارند. همچنین نتایج برازش الگوی مرحله دوم رگرسیون خطی بیانگر تأثیر مثبت میزان درآمد ماهیانه، وجود بازاری مربوط به مرغ سبز، حمایت دولت از تولید مرغ سبز و ورود بخش خصوصی به تولید مرغ سبز و تأثیر منفی متغیرهای آگاهی از قیمت مرغ سبز و مصرف مرغهای سبز یخ زده بر میزان مصرف مرغ سبز می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
محصولات غذایی سالم؛ مرغ سبز؛ عوامل موثر؛ الگوی توبیت؛ سرپل ذهاب | ||
مراجع | ||
References
Ainollahi M (1998), Investigating the effects of price and non-price factors on sugar beet cultivation in Khorasan province, Master Thesis.
Akgungor, S., Miran, B., Arriaz, C. (2007). Consumer willingness to pay for organic food in Urban Turkey. 105 th EAAE Seminar. Bologna, Italy, pp 20-37.
Almli V. L., Ovrum A., Hersleth M., Almoy T., and Nas T.(2015). Investigation individual preference in rating and ranking conjoint experiment: a case study on semi-hard cheese. Food Quality and Preference, 39: 28-39.
Boccaletti S and Nardella M,(2000). Consumer willingness to pay for pesticide-free fresh fruit and vegetables in Italy. International Food and Agribusiness Management Review 3: 297-310.
Braim nejad V, hooshmandyan A (2013), Determining Consumers Willingness to Pay in Purchasing Safe Vegetables in Tehra n, Journal of Agricultural Economics Research, 5(2), pp. 131-150.
Chaharsoogi H, Moosavi S. E, Hoseini S. J.(2007), ,Factors affecting the adoption of sustainable agriculture in irrigated by farmers in Sistan and Baluchestan in the 2005-2006 season, New Finding in Agriculture, 2(1), pp. 82-94.
Chaichi. B(2009), Organic farming Healthy soil, Healthy plant, Healthy human, Livestock, Agro-industry, No 117, p 49
Chizari, M., Ommani A. R, and Noorivandi, A.N (2006), Management of Dry Land Sustainable Agriculture Proceeding of International Symposium on Dry lands Ecology and Human Security , Dec, 4-7, Sharjeh, United Arab Emiarats.
Chrystopher G and Kristallis J, (2005). Consumer willingness to pay for organic food. British Food Journal107:320-34.
Cowan, C., Carthy, M., Riodan, N.(2000). Irish consumers willingness to pay for safe beef. J. Consum. Res., 32, 146-153.
Darigani A(1999), Investigating the views of depositors and factors affecting the volume of household bank deposits, Master Thesis, University og Tehran.
Forooghi Asl Mohammad Javad, karimi alavijeh mohammad reza(2015), Green consumers segmentation using lifestyle variables, New Marketing Research Journal, 5(4), pp. 163-184.
Greene,W.H. (1993). Econometric Analysis. 2nd Edition. New York: Macmillan, 791p.
Hayati B, Pishbahar E, Haghjou M (2011), Analyzing Determinants of Consumers' Willingness to Pay a Premium for Pesticide-free Fruit and Vegetables in Marand City, Journal of Agricultural Economics and Development, 25(4), pp. 469-479
Heckman, J. 1979. The Common Structure of Statistical Models of Truncation, Sample
IFOAM. (2008). International fadration for organic agriculture movement (IFOAM), Retrieved March 26, 2012 from http://www.ifoam.org/ .
Kamphuis C.B., Bekker-Grob E.W., and Lenthe F.J. 2015. Factors affecting food choices of older adults from high and low socioeconomic groups: a discrete choice experiment. American Journal of Clinical Nutrition, 4:768-774.
Kavoosi Kalasham Mohammad, Tahami Pour Zarandi Morteza, Heydari Shalmani Morteza (2014),Estimating Consumers’ Willingness to Pay for Organic Broiler by Heckman two-Stage Approach, Journal of Economics and Modelling, 16(4), pp. 91-120.
M Haghjou , B Hayati ,R Mohammad rezaei, E Pishbahar, Gh Dashti (2011), Factors Affecting Consumers' Potential Willingness to Pay a Premium for Safe Food Products (Case Study: Agricultural Administration of East Azerbaijan), Agricultural Science and Sustainable Production, 21(3), pp 105-117
Mafee Hasan,Saleh Iraj, Hosseini Seyed Safdar (2012),Estimating the Willingness-To-Pay for Organic Products: (A Case Study of Vegetable and Cucumber in Gilan and Tehran Provinces), Iranian Journal of Agricultureal Economics and Development Research,43(2), pp. 11-18.
Mansori H, Ghorbani M, Rajabzadeh M (2013), Evaluation of Factors Affecting Willingness to Use of Organic Products in Mashhad Count, Journal of Agricultural Economics and Development , 27(3), pp. 188-194.
Mei, O. J., Ling, K. C., & Piew, T. H. (2012). The Antecedents of Green Purchase Intention among Malaysian consumers. Asian Social Science, 8(13), 248-263.
Ngigi M. W., Okello J.J., Lagerkvist C.J., Karanja N., and Mburu J.G. (2010). Assessment of developing-country urban consumers’ willingness to pay for quality of leafy vegetables: The case of middle and high income consumers in Nairobi, Kenya. Proceedings of the 3rd African Association of Agricultural Economics, AAEA/ AEASA Conference, 19-23 September. 2010.Cape Town, South Africa.
Rajebi A, Pooratashi M, Fami H(2011), Survey of knowledge and desire of people to buy and consume organic products, The First National Congress of New Agricultural Sciences and Technologies, No. 1.
Rajebi A, Shaban ali fami, poor Ateshi(2011), nvestigating the Factors Affecting Farmers' Attitudes Towards Organic Agriculture, Agricultureal Extension and Education Research, 5(4), pp. 69-80.
Rodriguez, E., Lacaze, V., Lupin, B. (2007). Will Willingness to Pay for Organic Food in Argentina: Evidence from a Consumer Survey. 105 th EAAE Seminar. Bologna, Italy, pp 27-
Safikhani F, Abbas zadeh B (2008), Organic Agriculture in Iran: Challenges, Hopes,10th Iranian Congress of Agricultural Sciences and Plant Breeding, Seed and Plant Breeding Research Institute, Karaj.
Selection and Limited Dependent Variables and a Simple Estimator for Such Models. Journal of Economic and Social Measurement, 5: 475-492.
Tobin J. 1958. Estimation of Relationships for Limited Dependent Variables. Econometrica, 26: 29-36.
Underhill Sh and Figueroa E, (1996). Consumer preference for non-conventionally grown produce. Journal of Food Distribution Research 27:56-66.
Zhang, X., 2005. Chinese Consumers Concerns About Food Safety: Case of Tianjin. Journal of International Food & Agribusiness Marketing 17: 57-69.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |