تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,164,518 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,462,307 |
طراحی الگوی رفتار کنشگری استراتژیک در سازمان: پژوهشی داده بنیاد | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 14، شماره 51، خرداد 1400، صفحه 95-119 اصل مقاله (680.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2020.32399.4887 | ||
نویسندگان | ||
مهشید فروهی1؛ هادی تیموری ![]() | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
رفتارهای کنشگرانه استراتژیک کارکنان در سازمان، زیربنای بهبود مستمر عملکرد شغلی فردی و سازمانی است، زیرا پویایی شتابان محیطی، نوعی از ظرفیت فزاینده فکری و عملی برای بهبود وضعیت موجود یا خلق وضعیتی جدید را طلب میکند که در رفتارهای کنش گرایانه استراتژیک کارکنان نهفته است. اگرچه پژوهشهای متعددی در مورد پیشایندها و پسایندهای رفتار کنش گرایانه مدیران و بعضاً کارکنان انجام شده است؛ ولی تاکنون به الگوی چگونگی ایجاد و بروز چنین رفتارهایی در کارکنان پرداخته نشده است. پژوهش حاضر از نوع بنیادی است و با بهرهگیری از نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. از نظریه داده بنیاد برای نظریه پردازی در مورد پدیده های سازمانی استفاده میشود. هدف غایی این پژوهش، فهم دادهبنیاد الگوی رفتارهای کنشگرایانه استراتژیک کارکنان در سازمان مورد مطالعه بوده است. داده های پژوهش طی 18 مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان دانشگاهی منتخب و سازمان مورد مطالعه احصاء و سپس در فرایند کدگذاری استخراج و مقوله های هم پیوند در قالب شرایط علی، پدیده محوری، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدهای مدل مفهومی معین و طی مرحله کدگذاری انتخابی هر یک از عناصر الگو به منظور خلق نظریه پژوهش تشریح و به تفصیل بیان شد. نتایج این پژوهش میتواند مدیران را در شناخت خطمشیها، سیستمها و رویههایی که به ایجاد و بروز چنین رفتارهایی کمک میکنند یا مانع ظهور و بروز آنها میشوند یاری دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار کنشگرا؛ رفتار کنش گرای استراتژیک؛ تئوری داده بنیاد | ||
مراجع | ||
1- Ashford, S. J., Rothbard, N. P., Piderit, S. K., & Dutton, J. E. (1998). Out on a limb: The role of context and impression management in selling gender-equity issues. Administrative Science Quarterly, 43(4), 23-57.
2- Bakker, A., & Demerouti, E. (2007). The Job Demands- resources model: State of the art. Journal of Managerial Psychology, 22 (3), 309-328.
3-Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
4-Batistič, S., Černe, M., Kaše, R., & Zupic, I. (2016). The role of organizational context in fostering employee proactive behavior: The interplay between HR system configurations and relational climates. European Management Journal, 34(5), 579-588.
5-Crant, J.M. (2000). Proactive behavior in organizations. Journal of Management, 435-462.
6- Crant, A. M., & Werzesniewski, A. (2010). I wont let you down . . . or will I? Core selfevaluations, other-oriention, anticipated guilt and gratitude, and job performance. Journal of Applied Psychology, 108-121.
7-Frese, M., Garst, H., & Fay, D. (2007). Making things happen: Reciprocal relationships between work characteristics and personal initiative in a four-wave longitudinal structural equation model. Journal of Applied Psychology, 92(4), 1084-1102.
8-Green, J. M. Bohmer, R. M., & Pisano, G. P. (2018). Personality structure: Emergence of the five-factor model. Annual review of psychology, 417-40.
9- Green, J. M. Bohmer, R. M., & Pisano, G. P. (2018). Personality structure: Emergence of the five-factor model. Annual Review of Psychology, 417-40.
10-Guo, L.; Wong-On-Wing, B. &Lui, G. (2015). Motivational effects of linking incentives to different measures in strategic performance measurement systems: implications for proactive strategic behavior. Advances in Management Accounting, 209-240.
11-Javanmard, H. (2015). A model for illustrating the effective factors of strategic behavior (Case study: Social insurance company of Tehran), Iranian Journal of Management Studies, 8 (4), 631-651.
12-Mohammadi, B. (2016). The relationship of role ambiguity with job satisfaction and job performance mediated by proactive behavior, Journal of Ergonomics, 4(1), 20-27. (in Persian)
13-Morrison, E. W., & Phelps, C. C. (1999). Taking charge at work: Extra-role efforts to initiate workplace change. Academy of Management Journal, 403-419.
14-Parker, S. K., & Collins, C. G. (2010). Taking Stock: Integrating and Differentiating Multiple Proactive Behaviors. Journal of M Van Dyne, L., & Ang, S. (1998). Organizational citizenship behavior of contingent workers in Singapore. Academy of Management Journal, 41(6), 692-703.
anagement, 36(3), 633–662.
15-Pourali, F. (2016).The Impact of Job Insecurity and Servant Leadership on Active Work Behaviors: The Mediating Role of Psychological Empowerment, Unpublished Masters Thesis,University of Mazandaran,Mazandaran,Iran.(in Persian)
16-Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1994). Determinants of innovative behavior: A path model of individual innovation in the workplace. Academy of Management Journal, 580–607.
17-Strauss, K. & Parker, S. K. & O'Shea, D. (2017). when does proactivity have a cost? Motivation at work moderates the effects of proactive work behavior on employee job strain. Journal of Vocational Behavior, 15-26.
18-Van Dyne, L., & Ang, S. (1998). Organizational citizenship behavior of contingent workers in Singapore. Academy of Management Journal, 41(6), 692-703. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 204 |