تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,158 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,077,080 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,928,359 |
الگوی برآورد بهای خدمات دانشگاهی در ایران | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 14، شماره 52، شهریور 1400، صفحه 199-226 اصل مقاله (689.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2021.37160.5353 | ||
نویسندگان | ||
احسان احتشام نژاد1؛ جعفر باباجانی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تأمین مالی آموزش عالی یکی از دغدغههای اصلی مراجع سیاستگذار علم و فناوری است. با توجه به محدودیت روزافزون بودجه عمومی دولت، استفاده از روشهای نوین تأمین مالی در این حوزه ضروری است. هدف اصلی مقاله حاضر طراحی الگوی محاسبه بهای خدمات دانشگاهی میباشد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی بوده و استراتژی آن روش تحلیل تم بوده است. روش جمعآوری دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته است. جامعه مورد نظر تحقیق، خبرگان حوزههای مختلف آموزش عالی میباشد. روش نمونهگیری از نوع هدفمند و نظری بوده و تعداد مشارکتکنندگان در پژوهش حاضر برابر 30 نفر است. برای روایی از روشهای کثرتگرایی و بازخورد همتراز و برای پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شده است. نتایج حاصل، منتج به ارائه مدلی شد که نشان میدهد برای محاسبه بهای خدمات دانشگاهی باید علاوه بر بُعد مالی که صرفاً ناظر بر فعالیتهای تربیت دانشجو بوده و برمبنای مدل سرانه دانشجویی محاسبه میگردد، بُعد دیگری از خدمات دانشگاهها با عنوان برند و هویت که ناظر بر فعالیتهای پژوهشی و فناوری، اجتماعی و بینالملل میباشد نیز درنظر گرفته شود. این بُعد شامل مؤلفههایی مانند جایگاه و وجهه بینالمللی، جایگاه و وجهه ملی و جایگاه دانشگاه در نظام آموزش عالی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
خدمات دانشگاهی؛ بهای خدمات؛ آموزش عالی ایران؛ برند و هویت | ||
مراجع | ||
1-Adam, E. (2020). Governments base performance-based funding on global rankings indicators’: A global trend in higher education finance or a global rankings literature fiction? A comparative analysis of four performance-based funding programs. International Journal of Educational Development. 76. 1-43.
2-Amizawati, M. (2015) Pricing for higher education institutions: a value-based approach, International Journal of Educational Management. 30(6)., 929-940.
3-Dinmohammadi, M. (2015). Student per capita budgeting model and distribution model of public credits of universities, program office, budget and organization of the Ministry of Science, Research and Technology.(in persian)
4-Farahani, S., Ghorbanizadeh, V., Taghavifard, M.T., & Rangriz, H. (2021). The competency model of human resources managers in iran’s top universities. Journal of Public Management Researchs, 13(50), 93-116. (in persian)
5-Gabriel, E. O. (2006). Value chains for services A new dimention of porters value chain. In the IMS international Journal. 695-698
6-Gomez, L. (2014). The Importance of university social responsibility in hispanic America: A Responsible trend in developing Countries, In Corporate Social Responsibility and Sustainability: Emerging Trends in Developing Economies. Published online: 08 Oct 2014; 241-268.
7-Hashemnia, E., & Bagherimajd, R., (2020). The effect of branding on attracting international students with the mediating of satisfaction and loyalty of brand in higher education. Journal of Public Management Researchs, 13(48), 265-292. (in persian)
8-Hensen, H. J. (2006). The valur chain and life-long learning. www.sefi.be/wp-content/abstract/1047.pdf. 827-855
9-Jacob, W.J., Neubauer, D., Ye, H., 2018. Financing trends in southeast Asia and Oceania: meeting the demands of regional higher education growth. Int. J. Educ. Dev. 58, 47–63
10-Khorshidi, GH. H, (2004). An Introduction to the Economics of Higher Education, Tehran, Ministry of Science, Research and Technology, Office of Social Planning and Cultural Studies.(in persian)
11-Kuo, J.SH & HO, Y. (2008). The cost efficiency impact of the university operation fund on public universities in taiwan. Economics of Education review. Vol 7., 603-612
12-Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Osks, CA: Sage. 10-14
13-Lovelock, C., Writz, J. (2016). Services Marketing: People, Technology, Strategy, 8th edition.
14-Mhamed, A.A.S., Vossensteyn, H., & Kasa, R., (2021). Stability, performance and innovation orientation of a higher education funding model in kazakhstan. International Journal of educational development. 81.
15-Miles, M.B., Huberman, A.M., Saladana, J., 2020. Qualitative Data Analysis: a Methods Sourcebook, 4th ed. Sage Publications, Inc., Los Angeles.
16-Seyednaghavi, M.A., Gholamzadeh, M., Vaezi, R., & Ghorbanizadeh, V., (2018). Framework for empowerment of the ageing experts in the public sector using theme analysing. Journal of Public Management Researchs, 11(40), 57-78. (in persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 158 |