تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,158 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,077,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,928,349 |
نقش فاکتورهای شناختی توجه، سرعت پردازش و حافظه کاری در پیش بینی اختلال یادگیری ریاضی کودکان دبستانی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
دوره 18، شماره 41، فروردین 1400، صفحه 187-171 اصل مقاله (734.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2021.6347 | ||
نویسندگان | ||
مهرداد مظاهری![]() ![]() | ||
1دانشیار روانشناسی ، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر پیشبینی اختلال یادگیری ریاضی بر اساس فاکتورهای شناختی توجه، سرعت پردازش و حافظه کاری در کودکان دبستانی بود. روش پژوهش توصیفی و مبتنی بر مدلهای همبستگی- پیشبین بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان دبستانی 7 تا 11 ساله شهر زابل در سال تحصیلی 98- 99 بود. نمونه آماری عبارت بودند از 50 دانش آموز که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از شرکتکنندگان در پژوهش آزمونهای وکسلر برای کودکان ( وکسلر, 1373)، آزمون عملکرد توجه ( مانلی 2007) و آزمون ریاضی کیمت (کندی 1988) به عمل آمد. تحلیل داده ها نشان داد که ارتباط معنی دار بین سرعت پردازش، حافظه کاری و عملکرد توجه با عملکرد در آزمون ریاضی وجود دارد (۰۱/۰>P). یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سرعت پردازش، حافظه کاری و عملکرد توجه پیش بینی کنند ه معنادار نمره آزمون ریاضی در نمونه مورد بررسی بودند (۰۱/۰>P), (225, 1) F,۱۲/۰ = R2 . به نظر می رسد در نظر گرفتن فاکتورهای شناختی در زمینه تشخیص و درمان مشکل ریاضی در کودکان دبستانی از اهمیت زیادی برخوردار است. بر این اساس می توان گفت میتوان با استفاده از نرم افزار های مختلف آموزشی در جهت ارتقاء توجه، حافظه کاری و سرعت پردازش و در نتیجه کمک به برطرف نمودن مشکلات ریاضی دانش آموزان کمک نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
سرعت پردازش؛ حافظه کاری؛ توجه؛ اختلال ریاضی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 539 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 371 |