تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 586 |
تعداد مقالات | 6,016 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,765,658 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,773,373 |
مدل علی جو روانی ـ اجتماعی کلاس و احساس دلزدگی تحصیلی با نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 18، شماره 42، شهریور 1400، صفحه 212-178 اصل مقاله (971.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2021.6388 | ||
نویسندگان | ||
سعید مظلومیان ![]() | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه تحقیقات آموزشی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ابعاد جوّ روانی- اجتماعی کلاس بر احساس دلزدگی تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی با نقش واسطهای ابعاد خودکارآمدی تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر سال سوم دوره دوم متوسطه شهر برازجان در سال تحصیلی 97- 1396 بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 328 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند و به پرسشنامههای پژوهش که شامل مقیاس دلزدگی تحصیلی پکران، گوئتز و پری (2005)، مقیاس جو روانی- اجتماعی کلاس میشو، کومئو و گوپیل (1985) و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی موریس (2001) بود پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها نشان داد که ابعاد مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای کلاسی، بکاربستن مقررات و پشتیبانی، مستقیماً قادر به پیشبینی دلزدگی تحصیلی هستند. در بررسی اثرات غیرمستقیم نیز مشخص شد که ابعاد دلبستگی و پشتیبانی جوّ روانی ـ اجتماعی کلاس با واسطهگری خودکارآمدی تحصیلی منجر به کاهش دلزدگی میشوند. از طرفی بعد دلبستگی با میانجیگری خودکارآمدی اجتماعی منجر به افزایش دلزدگی تحصیلی دانشآموزان میشود. بر اساس این نتایج می توان به معلمان توصیه کرد که با ایجاد یکی جو روانی ـ اجتماعی مشارکتی، قاعدهمند و حمایتی که تقویت کننده خودکارآمدی تحصیلی است در جهت کاهش دلزدگی نسبت به کلاس و یادگیری اقدام کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
دلزدگی تحصیلی؛ جوّ روانی- اجتماعی کلاس؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 509 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 311 |