تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 612 |
تعداد مقالات | 6,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,356,223 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,107,372 |
پژوهشی در نگارگری بودایی رایج در سرزمینهای هند و چین با مطالعۀ موردی نگارههای موجود در غارهای آجانتا و دونهوانگ | ||
مطالعات شبه قاره | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آبان 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2021.37088.2143 | ||
نویسندگان | ||
زهرا حسین آبادی* 1؛ سیدرحیم خوب بین خوش نظر2؛ حمید مقدر باشی نژاد3 | ||
1دانشیار محترم گروه پژوهش هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان(نویسنده مسئول) | ||
2استادیار محترم پیشین گروه پژوهش هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
3دانش آموخته کارشناسیارشد پژوهش هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
میراث فرهنگی سرزمینهای کهن هند و چین، بخش مهمی از فرهنگ بودایی را تشکیل می-دهند. آیین بودا یکی از مهمترین جریانهای اعتقادی رایج در این سرزمینهاست که تأثیر عمیقی را بر هنر سرزمین هند و چین برجای نهادهاست. درهم آمیختن مبانی هنری رایج در این دو تمدن با عقاید بودایی که در غار- معابد آجانتا و دونهوانگ تجلی یافتهاست، این پرسش را مطرح میکند که: چه تشابهی میان نگارگری بودایی رایج در غارهای آجانتا و نقاشیهای غارهای دونهوانگ وجود دارد؟ و دیگر اینکه: مبانی هنری رایج در سرزمینهای هند و چین چه تأثیری بر ساختار و مضامین رایج در نقاشی این غارها بر جای نهاده است؟ لذا در این پژوهش که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای تدوین گردیده، این موضوع مورد بررسی قرار گرفتهاست. نتیجۀ این پژوهش حکایت از آن دارد که: هر چند بین مضامین رایج در نگاره-های بودایی موجود در این مکانها، شباهت بسیار زیادی وجود دارد، اما هنرمندان چینی با تکیه بر فرهنگ و مبانی فکری کهن سرزمین خود، ضمن ایجاد تحول در شیوههای هنری، بر غنای هرچه بیشتر فرهنگ و آیین بودایی نیز افزودهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: هند؛ چین؛ نگارگری بودایی؛ آجانتا؛ دونهوانگ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 329 |