
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 739 |
تعداد مقالات | 7,168 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,710,375 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,036,018 |
نقش میانجیگری درگیریتحصیلی در رابطه خودتعیینگری و مدیریت زمان دانشآموزان دختر دورۀ متوسطۀ دوّم | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 18، شماره 42، شهریور 1400، صفحه 110-80 اصل مقاله (889.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2021.6408 | ||
نویسندگان | ||
ساناز دهقان مروستی* 1؛ ولی الله فرزاد2؛ ربابه نوری3 | ||
1دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف، تعیین نقش میانجیگری درگیریتحصیلی را در رابطهی خودتعیینگری و مدیریتزمان دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. که در سال تحصیلی 98-99 انجام گرفت. جامعه آماری کلیهی دانشآموزان دختر متوسطه دوم (8860 نفر) شهر یزد بودند که به روش نمونهگیری از نوع تصادفی خوشهای چندمرحلهای، به تعداد 314 دانشآموز انتخاب شدند. ابزار پژوهش، سه پرسشنامه مدیریتزمان ماکان (1994)، خودتعیینگری گاردیا، دسی و ریان (2000) و درگیریتحصیلی ریو (2013) پاسخ بود. بهمنظور تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر و نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، رابطه خودتعیینگری و مدیریتزمان مثبت، مستقیم و معنیدار (15/0 r=) است. همچنین، درگیریتحصیلی و مدیریتزمان رابطه مثبت، مستقیم و معنیداری (59/0r=) داشتند. نتایج، به این نکته اشاره داشتند که رابطه خودتعیینگری و درگیریتحصیلی مثبت، مستقیم و معنیدار (46/0r= ) گزارش شد و خودتعیینگری بر مدیریتزمان با توجّه به نقش میانجی درگیریتحصیلی، رابطه غیرمستقیم و مثبت داشت. میتوان نتیجه گرفت، با ایجاد محیطهای آموزشی که ارضای نیازهای روانشناختی دانشآموزان را در اولویت قرار میدهند، میتوان درگیری تحصیلی را افزایش داد و به مدیریت زمان مؤثر کمک کرد. بدینمنظور به مشاوران مدرسه پیشنهاد میشود، کارگاه آموزشی خودشناسی، هدفگزینی و مهارتهای ارتباطی برای دانشآموزان دبیرستانی و کارگاه آموزشی مدیریتزمان، مهارتهای ارتباطی و مدیریت کلاس برای معلمان برگزار کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت زمان؛ خودتعیینگری؛ درگیریتحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,085 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 709 |