تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,822 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,157,382 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,457,363 |
طراحی مدل نظام ارزیابی عملکرد مدیران بانک سپه در شرایط ادغام | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 14، شماره 52، شهریور 1400، صفحه 65-93 اصل مقاله (1.2 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2021.36022.5231 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا اسکندری1؛ علیرضا موغلی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی با گرایش منابع انسانی، دانشگاه پیامنور، ایران. | ||
2استاد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه پیامنور، ایران. | ||
چکیده | ||
ارزیابی عملکرد، فرایندی است که طی آن کار کارکنان در فواصل معین و به طور رسمی مورد بررسی و سنجش قرار میگیرند. هدف پژوهش حاضر که از روش ترکیبی استفاده میکند، طراحی مدل نظام ارزیابی عملکرد مدیران بانک سپه در شرایط ادغام و تعیین ابعاد، مولفهها، شاخصها و نحوه ارتباط بین آنها است. پژوهش حاضر، مطالعهای توصیفی از نوع پیمایشی و حجم نمونه آن در بخش کیفی (روش دلفی) 25 نفر و در بخش کمّی (پیمایش) 306 نفر است. برای سنجش پایایی پرسشنامه تحقیق و اجرای آمار توصیفی از نرمافزار اس.پی.اس.اس و برای آزمون فرضیههای پژوهش از معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل استفاده شد. نظرسنجیهای بخش کیفی توسط نرمافزار اس.پی.اس.اس و با هدف تعیین معیارهای ارزیابی عملکرد مدیران تحلیل و در دو طبقه معیارهای کمّی و کیفی عملکرد دستهبندی شدند. معیارهای کمّی عملکرد شامل تجهیز منابع، تخصیص منابع/ وصول مطالبات و مدیریت درآمد/هزینه میباشند و معیارهای کیفی عملکرد شامل عوامل مدیریتی، شایستگیهای حرفهای و عوامل رفتاری میباشند. نتایج بخش کمّی، علاوه بر تایید ارتباط بین مولفههای تحقیق حاکی از ارتباط بین مولفههای تجهیز منابع و مدیریت درآمد/هزینه بود. همچنین رتبهبندی متغیرهای تحقیق نشان داد که متغیر تجهیز منابع بیش از سایر متغیرها در موضوع ارزیابی عملکرد مدیران بانک تاثیرگذار میباشد. راهکارای متعددی بر مبنای نتایج پژوهش حاضر بهمنظور ارزیابی عملکرد مدیران بانک پیشنهاد میشود که از مهمترین آنها میتوان به سعی در جذب منابع (تجهیز منابع) و استفاده از تکنیکهای مدیریتی و بازاریابی اشاره نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی عملکرد؛ بانک سپه؛ شرایط ادغام؛ روش آمیخته | ||
مراجع | ||
1-Adams, J. S. (1963). Toward an Understanding of Inequity. Journal of Abnormal and Social Psychology, 67, 422-436.
2-Agharafee. A. (2004). Exploitation of Iranian insurance companies, master's thesis. Business Management, Mazandaran University, Faculty of Social Sciences. (In Persian).
3-Amiri Bashli, M.J. (2003). Evaluating the efficiency of Mazandaran Agricultural Bank branches using DEA, Master Thesis, University of Tehran, School of Management. (In Persian).
4-Arshadi, N., & Lawrence, E. C. (1987). An Empirical Investigation of New Bank Performance. Journal of Banking and finance, 11, 33-48.
5-Azar, A. Gholamzadeh, R.(2016). Modeling Structural Equations of Partial Least Squares, Danesh Publication. (In Persian).
6-Azimi. H. (2015). Provide a model for evaluating and ranking successful entrepreneurial managers using the network analysis process (ANP). Master Thesis in Public Management, University of Tehran. (In Persian).
7-Chin, W.W. (1998). The Partial Least Squares Approach to Structural Equation Modeling In G.A. Marcoulides (Ed.), Modern Methods for Business Research, Lawrence Erlbaum Associates: Mahwah, NJ, pp.295-336.
8-Fazli, p. (2000). Mathematical model of managerial performance evaluation using data envelopment analysis (DEA), Journal of Management Research in Iran, No. 26. Pp. 27 - 45. (In Persian).
9-Geraedts, H. P. (2001). Montenarie R, Van Rijk pp. the benefits of Total Quality Management. Comput Med Imaging Graph, 25(2), 217-220.
10-Gholami. H, Noor Alizadeh. H. R. (2002), Comparison of Performance Evaluation Methods, Proceedings of the First National Conference on Performance Management, Tehran: Jihad Dangshahi, Faculty of Management, University of Tehran. (In Persian).
11-Goodarzi, A. (2013). Evaluation of e-banking performance using data envelopment analysis model and fuzzy logic (Case study of Shiraz Bank Saderat branches), M.Sc. Thesis in Public Management, Shiraz University. (In Persian).
12-Hadian, A. Azimi Hosseini, A. (2004). Calculating the efficiency of the banking system in Iran by comprehensive data analysis (DEA), Iranian Research Quarterly, Year 6, Issue 20, Pages 1-25. (In Persian).
13-Jafari Samet, A. (2018). Bank mergers. Scientific and Cultural Publishing Company, Tehran, first edition. (In Persian).
14-Khalilipour. H, Sinai, H. Nadaf, M. (2016). The effect of non-financial evaluation criteria on employee performance. International Conference of Management Elites. June, Tehran. (In Persian).
15-Keehn, B. (1994). Performance Economies Associated with small and Medium sized Bank Mergers. Journal of Banking and Finance. 17.
16-Khaki, Gh. (2011). Research Method in Management, Fujan Publishing, Second Edition. (In Persian).
17-Lazarus, R.S. (2014). Stress, appraisal and coping. New York: Springer.
18-Levonian, M. E. (1994). Interstate banking and risk. FRBSE Economic Letter Federal Reserve Bank of San Francisco, 94-02.
19-Neely, A. (2003). The Future of Performance Measurement. Icfal Reader, 60, 38-41.
20-Park, K. H., & Weber, W. L. (2019). A note of efficiency and productivity growth in the Korean banking industry, 1992-2002. Journal of Banking and Finance, (30), 2371-2386.
21-Parkan, C. (1987). Measuring the Efficiency of service operation: An Application to Bank Branches" Eng. Costs and prod. Econ (Nether land). 12(14), 237-242.
22-Pourkazemi. M, H. (2004). Ranking of Commercial Banks of the Country, Quarterly Journal of Economic Research and Policies, Nos. 39 and 40, pp. 59-101. (In Persian).
23-Pynes, J. E. (2008). Human resources management for public and nonprofit organizations: A strategic approach (Vol. 30). John Wiley & Sons.
24-Rabeezadeh, M. (2019). Merger of Banks and Credit Institutions, Gap Publishing, First Edition. (In Persian).
25-Straub, D.; M. Boudreau. & D. Gefen (2004). Validation Guidelines for IS Positivist Research, Communications of the AIS, 13:24, pp. 380-427.
26-Whitaker, T. & Valentine (1993), How do you rate? How effective school leaders involve staff members, Boston, schools in middle, Issue 7, 591-597.
27-Wilson, F. (2018). Dilemmas of Appraisal. European Journal of Management, 20(6), 620-629.
28-Wright, P.M., & Ferris, M. (1996). Human Resource Management: Gaining Competitive Advantage. New York: Mc GrawHill,
29-Yang, K., & Holzer, M. (2006). The performance–trust link: Implications for performance measurement. Public Administration Review, 66(1), pp.114-126.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 250 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 197 |