تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,158 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,078,947 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,929,164 |
بررسی رابطه هماهنگی بین استراتژی منابع انسانی و استراتژی تصمیم¬گیری اخلاقی با عملکرد سازمانی : پژوهشی در سازمانهای تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 13، آبان 1390، صفحه 5-24 اصل مقاله (261.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2011.645 | ||
چکیده | ||
این مقاله ارتباط استراتژیهای منابع انسانی و استراتژیهای تصمیمگیری اخلاقی را با عملکرد سازمانی مورد بررسی قرار میدهد. جامعه آماری پژوهش وزارت جهاد کشاورزی و نمونه آماری سازمانهای تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی میباشد. واحدهای نمونهای مورد مطالعه در سازمانها شامل134 نفر از مدیران، کارشناسان ارشد و اعضای هیئت علمی است که 118 کارمند مرد و 16 کارمند زن را در بر میگیرد. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استراتژیهای منابع انسانی، استراتژیهای تصمیمگیری اخلاقی و استراتژیهای فرهنگ استفاده شده است. برای سنجش عملکرد، امتیاز عملکرد و بهرهوری مؤسسات و مراکز طی دوره سه ساله 1385 تا 1387 مبنا قرار گرفته است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل واریانس و آزمون میانگین، تکنیک خودگردان سازی و آزمون تفاوت کای اسکوئر تجزیه و تحلیل گردیده است. نتایج پژوهش نشانگر آن است که در سطح اطمینان 95% هماهنگی بین استراتژی منابع انسانی و استراتژی تصمیمگیری اخلاقی موجب بهبود عملکرد میشود. همینطور میانگین عملکرد سازمانی در سازمانهای دارای هماهنگی زیاد نسبت به هماهنگی متوسط و نیز میانگین عملکرد سازمانی در سازمانهای دارای هماهنگی متوسط نسبت به هماهنگی کم بیشتر میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
هماهنگی استراتژیک؛ استراتژیتصمیمگیری اخلاقی؛ استراتژی منابع انسانی؛ نقاط مرجع استراتژیک؛ فرهنگ | ||
مراجع | ||
منابع فارسی 1-اسکافی، امیررضا (1384). سازمان مبتنی بر نقاط مرجع استراتژیک(بررسی اثر هماهنگی راهبردی بر عملکرد سازمان)، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران:دانشگاه علامه طباطبائی . 2-اعرابی، سید محمد(1385).استراتژی منابع انسانی،جزوه منتشر نشده، تهران: دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی. 3-باستان، مصطفی.(1384). عوامل ضروری در تدوین سامانه پاداش ، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی. 4-رحمان سرشت، حسین(1384) راهبردهای مدیریت، تهران: نشر فرهنگی فن و هنر. 5-رضائیان، علی (1385). مبانی سازمان و مدیریت. تهران:نشر سمت، چاپ هفتم.
منابع انگلیسی 1-Armstrong,M. (2008).”Strategic Human Resource Management: A Guide to Action”, London: Kogan Page Publishers.
2-Bamberger, P. & Figenbaum, A. (1996).”The role of strategic reference point in explaining the nature and consequences of human resource strategy”, Academy of management Review, 21 (4), 926-928..
3-Bamberger, P. & Meshowlam, L. (2000).”Human Resources strategy: Formulation, Implementation and Impact”, London : Sage Publication Inc.
4-Beer, M.; Eisenstat, R. & Spector, B. (2001).”Why change programs don,t produce change”, Harward Business Review, 45(22),154-161.
5-Buckly, M. R.; Beu, D. & Frink D. (2001).”Ethical Issues in Human Resources Systems”,Human Resource Management Review,11(1/2),11-29,93-111.
6-Burrel, G. & Morgan G.(1979).”Sociological paradigms & organizational analysis: elements of the sociology of corporate life”, London: Heinemann educational books Ltd.
7-Clarke, S. (2001).“Information systems strategic management: an integrated approach”, New York: Routledge.
8-Cory, J. (2005).“Business Ethics :the Ethical Revolution of Minority Shareholders”, Boston:.Springer Science.
9-David, F.R. (2008).”Strategic Management”, New York: Prentice Hall.
10-Denison, D.R. & Neale W.S. (2006).”Denison Organizational Culture Survey,(Facilitator Guide)”, Washington: Denison Consulting..
11-Donaldson,T. & Davis, K. (1990).”Business Ethics”. Management Decision, 28(6 ),23-24. 12-Fiegenbaum, A.; Hart, S. & Schendel, D. (1996).”Strategic reference point theory”; Strategic Management Journal,17(3), 219-235.
13-Fombrun, C, J.; Ticky, N. M. & Devanna, M.A. (2004). “Strategic Human Resource Management”, New York: Wiley.
14-Hall, R.H. (2009).”Organizations:Structures, processes and outcomes”, (9th Edition), New York: Prentice Hall.
15-Hopkines, W. E. (1997).”Ethics, Diversity and Organizational Performance”, London: Sage Publication Inc.
16-Hosmer, L.R.T. (2006).” Ethics of Management”, New York: Richard D Irwin, Inc.
17-Hunger, J.D. & Wheelen, T.L. (2001).”Essentials of strategic management”,(2th ed.), New Jersy: Prentice-Hall.
18-Kaplan, R.S. & Norton, D.P. (2004).“Stratgey Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes”, Boston: Harvard Business School Press.
19-Key, S. & Popkin, S.J. (1998).”Integrating Ethics in to management process”,Management Decision, 36(5),331.
20-Lagon, Attracta,"Globalization & New Social & Ethical Accountabilities",(1999)online,KPMG,www.ncoss.org.au.bookshelf conference. Accessed 9 may2011.
21-Lapin, D. (2006)."Using Values & Ethics for Competitive Advantage, ", Los Angles: Strategic Business Ethics Inc,(SBE), PP.2-3.
22-Malachowski, A. (2001).”Business Ethics:Critical Perspectives on business and Management”, New York: Routledge.
23-Petrick, J.A. & Quinn, J. (1999).”Nature And Value of Management Ethics”,London: Sage Publication Inc.
24-Poesche, T. (2002).”Agile Manufacturing Straegy& Business Ethics”,Journal Of Business Ethics,38(4),307-326.
25-Provis, C.& Gramberg, B.V. (2004).”Ethics,Conflict and Human Resource Managers in New Economy”,. Victoria University of TechnologyPress,1(11),2-9.
26-Purcell, J. (2005).“Business Strategy & Human Resource Management”, University of Bath. School of Management, Working Paper Series,4(16), 28- 31. 27-Robbins S. P. (2003).“Organizational Behavior " ,New Delhi : Prentice Hall.
28- Schneider S.C. & Barsoux, J. L. (2002). Managing Across Cultures ,New Jersy:,Prentice Hall.
29-Scott, W.R. (1998).”Organizations: Rational, natural, and open systems”; New Jersy: Prentice-Hall.
30-Trevino, L. & Nelson, K. (1999).”Managing Business Ethics" ,Ny: Wiley.
31-Walker, O.C., Boyd, H. w., Mullins, j.,(2001),Marketing Strategy:A decision focused approach,New York:McGraw-Hill. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,677 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,015 |