تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,822 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,157,422 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,457,378 |
برنامه ها و منابع آموزشی مدارس عصر صفوی بر اساس سفرنامه های سیّاحان اروپایی | ||
مجله پژوهش های تاریخی ایران و اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آذر 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jhr.2021.37919.3101 | ||
نویسنده | ||
موسی الرضا بخشی استاد ![]() | ||
گروه مطالعات اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
دورۀ صفویه با توجه به تحولات و مناسبات سیاسی دورهای است که سیاحان اروپایی بیش از گذشته به انگیزههای مختلف به ایران سفر کردند و در نتیجه سفرنامه های بسیاری نسبت به گذشته نوشته شد. مدارس عصر صفوی، به عنوان مهمترین مرکز نهاد آموزش، مورد توجه بعضی از سیاحان قرار گرفت که شاردن، تاورنیه و کمپفر شاخصترین آنان هستند. حال پرسش این است که سیاحان اروپایی دربارۀ تعلیم و تربیت در مدارس عصر صفوی و برنامههای آموزشی آن چه دیدگاه هایی را مطرح کردهاند؟ این نوشتار تلاش میکند، با روش تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای، گزارشها و نظرات سیّاحان خارجی را پیرامون برنامه ها و منابع آموزشی این دوره مورد واکاوی و نقد قرار دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، سیاحان اروپایی غالباً برنامههای آموزشی مدارس ایران را با نظام آموزشی اروپا مقایسه کرده و در نتیجه آن را نامنظم و آشفته دانستهاند که گاهی بدبینانه به نظر میرسد. در معرفی منابع آموزشی نیز بیشتر به علوم غیر دینی همچون ریاضی، هیأت و نجوم یعنی آنچه برای آنان مألوف بوده است، توجه داشتهاند. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 140 |