تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,821 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,145,356 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,451,371 |
ادراک دانشجویان دربارهی میزان یادگیری از طریق آموزشهای مجازی در دورهی همهگیری کووید-19 و مقایسهی آن با آموزشهای حضوری | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 آذر 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2021.6494 | ||
نویسنده | ||
ولی مهدی نژاد ![]() ![]() | ||
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
به استناد گزارش یونسکو از وضعیت آموزش و پرورش کشورهای مختلف دنیا بهواسطه همهگیری کووید-19، بیش از 195 کشور دنیا مجبور به توقف فعالیتهای آموزشی خود در مقاطع مختلف شدهاند که چیزی معادل 91 درصد یا 6/1 میلیارد دانشآموز و دانشجو هست. هدف این پژوهش بررسی میزان یادگیری دانشجویان از طریق آموزشهای مجازی در دورهی همهگیری کووید-19 و مقایسهی آن با آموزشهای حضوری بود. در این مطالعه از روش پژوهشی توصیفی-مقطعی استفادهشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان سال دوم تا سال آخر دانشگاه به تعداد حدود 15000 نفر بوده و حجم جامعه نمونه به استناد جدول تعیین حجم نمونه سینگ و ماسکو برابر با برآورد شد. از روش نمونهگیری طبقه ایی متناسب با حجم (برحسب دانشکده) و تصادفی ساده استفادهشده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته بسته پاسخ در طیف پنج گزینه ایی لیکرت استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از روشهای آماری همچون محاسبه درصدها، میانگینها، انحراف معیار، آزمون t همبسته و مستقل، آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان اثربخشی دورهای حضوری در حوزهی شناختی در حد نسبتاً خوب (13/1±82/3) و در ارتباط با آموزشهای مجازی در حد نسبتاً متوسط (05/1±84/2) بوده است. همینطور میزان اثربخشی دورهای حضوری در حوزهی عاطفی در حد نسبتاً خوب (13/1±64/3) و در ارتباط با آموزشهای مجازی در حد پایینتر از متوسط (05/1±84/2) بوده است و درعینحال میزان اثربخشی دورهای حضوری در حوزهی توانشی (مهارتهای اجتماعی-ارتباطی) در حد خوب (09/1±80/3) و در ارتباط با آموزشهای مجازی در حد پایینتر از متوسط (12/1±71/2) بوده است. در هر سه حوزه مهارتهای شناختی ، عاطفی و توانشی، تفاوت معنیداری در سطح 05/0 بین دو رویکرد آموزشی مشاهده شد. میزان فعالیتهای درسی دانشجویان در طول آموزشهای مجازی در مقایسه با آموزشهای حضوری نسبتاً کمتر بوده است. نهایتاً اینکه میزان رضایت دانشجویان از کلاسهای مجازی کمتر از حد متوسط بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کووید-19؛ آموزشهای مجازی؛ آموزشهای حضوری؛ یادگیری؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 152 |