تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 553 |
تعداد مقالات | 5,713 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,977,046 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,358,450 |
بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی و عملکرد تجاری شرکت پتروشیمی تبریز | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 13، پاییز 1390، صفحه 121-138 اصل مقاله (273.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2011.650 | ||
چکیده | ||
در دهه گذشته مطالعات انجام شده در مورد کارآفرینی سازمانی به سرعت افزایش یافته است. کارآفرینی سازمانی شامل چهار بعد نوآوری، ریسکپذیری، پیشگامی و رقابت تهاجمی است. در سازمانها، کارآفرینی سازمانی با هدف توسعه عملکرد دنبال میشود که در سودآوری و افزایش تولید و ارتقاء عملکرد اقتصادی شرکت نقش اساسی دارد. شرکتها برای حفظ مزیت رقابتی خود در درازمدت مجبور به توسعه تعهد خود به کارآفرینی سازمانی هستند. با توجه به تأثیر کارآفرینی سازمانی بر عملکرد سازمانها و استفاده از آن به عنوان مزیت رقابتی، در مقاله حاضر به بررسی ارتباط بین این دو پرداخته میشود. تحقیق از نوع کاربردی بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون ضریب همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری مدیران میانی شرکت پتروشیمی تبریز بوده و تعداد نمونه آماری 50 نفر بوده است. نتیجه بررسی نشان داد که بین مؤلفههای کارآفرینی سازمانی شامل نوآوری، ریسکپذیری، پیشگامی و رقابت تهاجمی با عملکرد تجاری رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و در نهایت پیشنهادهایی برای توسعه کارآفرینی سازمانی و بهبود عملکرد تجاری ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی سازمانی؛ رقابت تهاجمی؛ پیشگامی؛ عملکرد تجاری | ||
مراجع | ||
منابع فارسی 1- علیمردانی، مهرزاد و همکاران،(1388)، بررسی رابطه میان ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی (موردمطالعه دانشگاه شهید بهشتی)، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره سوم، صص 131-144.
منابع انگلیسی 1-Aktan B & Bulut C,(2008), Financial Performance Impacts of Corporate Entrepreneurship in Emerging Markets: A Case of Turkey, European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, Vol. 12, pp. 69-79.
2-Antoncic B & Hisrich R.D,(2004), Corporate entrepreneurship contingencies and organizational wealth creation, Journal of Management Development, Vol. 23 No. 6, pp. 518-550.
3-Avlonitis G.J & Salavou H.E,(2007), Entrepreneurial orientation of SMEs, product innovativeness, and performance, Journal of Business Research, Vol. 60, pp. 566–575.
4-Barringer B.R & Bluedorn A.C,(1999), The Relationship Between Corporate Entrepreneurship And Strategic Management, Strategic Management Journal, Vol. 20, pp. 421-444.
5-Bergeron F et al,(2004), Ideal patterns of strategic alignment and business performance, Information & Management, Vol. 41, pp. 1003–1020.
6-Chang S.C et al,(2007), Achieving manufacturing flexibility through entrepreneurial orientation, Industrial Management & Data Systems, Vol. 107, No. 7, pp. 997-1017.
7-Das S.R & Joshi M.P,(2007), Process innovativeness in technology services organizations: Roles of differentiation strategy, operational autonomy and risk-taking propensity, Journal of Operations Management, Vol. 25,pp. 643–660.
8-Dimitratos P et al,(2004), The relationship between entrepreneurship and international performance: the importance of domestic environment, International Business Review, Vol. 13, pp. 19-41.
9-Entrialgo M et al,(2000), Linking entrepreneurship and strategic management: evidence from Spanish SMEs, Technovation, Vol. 20,pp. 427-436.
10-Ergün E et al,(2004), Connecting The Link Between Corporate Entrepreneurship And Innovative Performance”, Global Business and Technology Association Annual Conference Proceedings Book,pp.259-265, July, Cape Town.
11-Falbe C.M et al,(1998), The Effect Of Organizational Context On Entrepreneurial Strategies In Franchising, Journal of Business Venturing, Vol. 14, pp. 125–140.
12-Fry F.(1993), " entrepreneurship: a planning approach", West publishing company.
13-Hansemark O.C,(1998), The effects of an entrepreneurship programme on Need for Achievement and Locus of Control of reinforcement, Inte Jnl of Entrepreneurial Behaviour & Research, Vol. 4 No. 1, pp. 28-50.
14-Hughes M & Morgan R.E,(2007), Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth, Industrial Marketing Management, Vol. 36,pp. 651–661.
15-Izet Z,(2010), A theoretical overview of the interactions between entrepreneurship and strategic management, MPRA Paper, No. 21943, posted 07, Online at http://mpra.ub.uni-muenchen.de/21943/, pp. 1-10.
16-Kilgour F.G,(1992), Entrepreneurial Leadership, Library Trends, Vol. 40, No. 3,pp. 457-474.
17-Lee S.M & Lim S,(2009), Entrepreneurial orientation and the performance of service business, Serv Bus, Vol. 3, pp. 1–13.
18-Lumpkin G.T & Dess G.G,(2001), Linking Two Dimensions Of Entrepreneurial Orientation To Firm Performance: The Moderating Role Of Environment And Industry Life Cycle, Journal of Business Venturing, Vol. 16, pp. 429–451.
19-Martın-Consuegra D & Esteban A,(2007), Market orientation and business performance: An empirical investigation in the airline industry, Journal of Air Transport Management, Vol. 13, pp. 383–386.
20-Memili E et al,(2010), The critical path to family firm success through entrepreneurial risk taking and image, Journal of Family Business Strategy, Vol. 1,pp. 200–209.
21-Morgan R.E & Strong C.A,(2003), Business performance and dimensions of strategic orientation, Journal of Business Research, Vol. 56,pp. 163– 176.
22-Rhee J et al,(2010), Drivers of innovativeness and performance for innovative SMEs in South Korea: Mediation of learning orientation, Technovation, Vol. 30, pp. 65–75.
23-Sandvik I.L & Sandvik K,(2003), The impact of market orientation on product innovativeness and business performance, Intern. J. of Research in Marketing, Vol. 20,pp. 355–376.
24-Santos-Vijande M.L & Alvarez-Gonzalez L.I,(2007), Innovativeness and organizational innovation in total quality oriented firms: The moderating role of market turbulence, Technovation, Vol. 27,pp. 514–532.
25-Scheepers M.J et al,(2008), Nurturing the corporate entrepreneurship capability”, Southern African Business Review, Vol. 12. pp. 50-75.
26-Su Q et al,(2008), The impacts of quality management practices on business performance: An empirical investigation from China, International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 25 No. 8, pp. 809-823.
27-Tajeddini K,(2010), Effect of customer orientation and entrepreneurial orientation on innovativeness: Evidence from the hotel industry in Switzerland, Tourism Management, Vol. 31 pp. 221–231.
28-Walter A et al,(2006), The impact of network capabilities and entrepreneurial orientation on university spin-off performance, Journal of Business Venturing, Vol. 21,pp. 541– 567.
29-Yamada J.I,(2004), A multi-dimensional view of entrepreneurship Towards a research agenda on organisation emergence, Journal of Management Development, Vol. 23 No. 4, pp. 289-320.
30-Zheng J et al,(2009), Entrepreneurship and innovation: the case of Yangtze River Delta in China, Journal of Chinese Entrepreneurship, Vol. 1 No. 2, pp. 85-102. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,218 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,624 |