تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,159 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,107,485 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,939,301 |
مقایسهی کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجانی و حافظهی کاری در دانشآموزان با و بدون اضطراب | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
دوره 18، شماره 44، دی 1400، صفحه 19-1 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2021.6535 | ||
نویسندگان | ||
مهناز مهمانپذیر ![]() ![]() ![]() | ||
1کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران. | ||
2دانشیار رشتۀ سنجش و اندازه گیری، گروه سنجش و اندازه گیری ، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش مقایسهی کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجانی و حافظهی کاری در دانش آموزان با و بدون اضطراب بود. روش تحقیق از نوع توصیفی-علّی مقایسهای بود. جامعهی آماری این تحقیق شامل دانش آموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر ورامین در سالتحصیلی 97-1396 بود که نمونهای به تعداد 150 دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای (75 نفر دانشآموز با اضطراب و 75 دانشآموز بدون اضطراب) انتخاب و در یک طرح علّی مقایسهای شرکت کردند. هر دو گروه دانش آموزان از لحاظ بهره هوشی، تحصیلات والدین، سن و جنسیت همتاسازی شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامهی کارکردهای اجرایی کولیج (2002)، پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (2002)، پرسشنامهی حافظهی کاری دانیمن و کارپنتر (1980) و پرسشنامهی اضطراب رینولدز و ریچموند (1987) جمعآوری گردید. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تی گروههای مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که دانش آموزان با اضطراب میانگین نمره کارکرد اجرایی کمتری از دانش آموزان بدون اضطراب دارند و این تفاوت به لحاظ آماری معناداراست (51/5- =t، 59=df، 001/0=sig). همچنین یافتهها نشان داد میانگین راهبردهای تمرکز مجدد/برنامهریزی، ارزیابی مثبت و پذیرش (مؤلفههای متغیر تنظیم هیجانی) در گروه بدون اضطراب بالاتر از با اضطراب و سایر راهبردها درگروه با اضطراب بالاتر از گروه بدون اضطراب میباشد؛ و سرانجام تفاوت نمره میانگین حافظهی کاری (84/0 =t، 59=df، 4/0=sig) در دو گروه (دانش آموزان با وبدون اضطراب) معنادار نمیباشد. اضطراب بالا در فرد میتواند باعث ایجاد اختلال در عملکردهای اجرایی، تنظیم هیجانی و حافظهی کاری شود و با در نظر گرفتن یافتههای فوق، بـه نظـر میرسد برای افزایش سلامت جسـمانی، روانـی و اجتمـاعی دانشآموزان، آموزش کارکردهای اجرایی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، بسیار ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ تنظیم شناختی هیجانی؛ حافظهی کاری؛ کارکردهای اجرایی | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس (1381). بررسی میزان همهگیرشناسی اضطراب امتحان و اثربخشی دو روش درمانی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دبیرستان. پایاننامه دکتری. دانشگاه شهید چمران اهواز.
اصغرپور، م(1386). بررسی ارتباط حافظه کاری با عملکرد اجرایی در بیماران اسکیزوفرن و افراد سالم. پایاننامه کارشناسی ارشد کاردرمانی روان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
بهاری، سولماز. (1394). مقایسهی عملکرد اجرایی و حافظهی کاری در افراد دارای ساختار شخصیتی اسکیزوتایپی بالا و پایین، پایاننامه کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات آذربایجانشرقی.
بیابانگرد، اسماعیل (1378). اضطراب امتحان، ماهیت، علل، درمان همراه با آزمونهای مربوطه، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
تقوی، محمدرضا (1384). هنجاریابی مقیاس اضطراب آشکار کودکان (RCMAS) برای دانشآموزان مقاطع مختلف تحصیلی در شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، زمستان، 22 (4، پیاپی 45): 188-179.
داودیان، زهره (1387). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال اول دبیرستانهای شهر ایلام. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
درخشانپور، فرخ؛ ایزدیار، حسن، شاهینی، ناصر و همکاران (1395). بررسی سطح اضطراب در دانشآموزان مقطع ابتدایی مدارس شهر گرگان. مجله پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. شماره 2: صفحه 34- 30.
زارع کار، اسماعیل (1394). مقایسهی کارکردهای اجرایی، هوش هیجانی و تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به اختلالات روانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. شماره 3: صفحه 134- 123.
سامانی، سیامک؛ سهرابی، نادره و منصوری، سید سادات (1390). نقش واسطهگری تنظیم شناختی هیجانی برای والدگری و مشکلات هیجانی. نشریه علمی روشها و مدلهای روانشناختی. شماره 3. صفحه 124- 111.
سپهوند, تورج, مرادی, فاطمه. (1397). مقایسه تنظیم هیجان و انعطافپذیری شناختی در نمونههای غیربالینی نوجوانان با علائم اختلال اضطراب فراگیر و اختلال اضطراب اجتماعی. روان شناسی بالینی, 10(4), 23-34. doi: 10.22075/jcp.2019.15988.1530
صبحی قراملکی، ناصر (1385). بررسی اثر شناخت درمانی و آموزش مهارتهای مطالعه در کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی با توجه به مؤلفههای شخصیتی. پایاننامه دکتری. دانشگاه تربیت مدرس.
علیزاده، حمید و زاهدی پور، مهدی (1383). کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی. نشریه علمی تازههای علوم شناختی. سال ششم. شماره 2.
علیلو، محمود (1395). مقایسهی راهبردهای مقابلهای و تنظیم هیجان دانشآموزان دارای نشانههای اختلال هیجانی مرتبط با اضطراب با گروه بهنجار. فصلنامه سلامت روانی کودک. شماره 3: صفحه 52- 41.
عیسی زادگان، علی (1392). مقایسهی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سلامت عمومی، در افراد با نارسایی هیجانی و بدون نارسایی. پژوهشهای روانشناختی. شماره 1: صفحه 83- 65.
ملکشاهی بیرانوند، فرزاد (1392). مقایسهی ظرفیت حافظهی کاری مبتلایان به اختلال وسواسی- اجباری با افراد بهنجار. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. شماره 4: صفحه 23- 18.
ملکی، بهرام؛ موسوی، وحید، کاظمی، محمد و همکاران (1395). تمرین حافظهی کاری، توجه و ظرفیت حافظهی کاری کاراته کاران را افزایش میدهد. مطالعات روانشناسی ورزشی. شماره 15: صفحه 37- 28.
میلانی فر، بهرام (1384). روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. (چاپ هفدهم). تهران: انتشارات قومس.
الهی فر، حسن (1388). اثربخشی مشاوره گروهی به روش عقلانی- عاطفی آلیس بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
Amir, N., Taboas, W., Montero, M. (2019). Feasibility and dissemination of a computerized home-based treatment for Generalized Anxiety Disorder: A randomized clinical trial. Behavior Research and Therapy, 120, 103-109.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
Baddeley, A. D., & Hitch, G. (2017). Working memory. In Exploring Working Memory (pp. 43- 79). Routledge.
Brumariu, Laura E, & Kerns, Kathryn A. (2010). Parent–child attachment and internalizing symptoms in childhood and adolescence: A review of empirical findings and future directions. Development and psychopathology, 22(1), 177.
Calvo, M. G. (1992). Test Anxiety and comprehension Efficiency: Theory of prior Knowledge and working memory. Deficits Anxiety stress and coping, 66(6): 895- 917.
Castaneda, A., Tulio-Henriksson, M., Marttunen, J.,Suvisaari, J., & Lonnqvist, A.E. (2008).A review
Chang, S., Abdin, E., Shafie, S., Sambasivam, R., Vaingankar, J.A., Ma, S., Chong, S.A., Subramaniam, M. (2019). Prevalence and correlates of generalized anxiety disorder in Singapore: Results from the second Singapore Mental Health Study. Journal of Anxiety Disorders, 66, 102-108.
Clark, D., & Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. Diagnosis, assessment, and treatment, New York: Guilford.
Collins, Anne & Albrecht, Matthew & Waltz, James & Gold, James & Frank, Michael. (2017). Interactions between working memory, reinforcement learning and effort in value-based choice: a new paradigm and selective deficits in schizophrenia. Biological Psychiatry. 82. 10.1016/j.biopsych.2017.05.017.
Ergene, T. (2003). Effectiveness interventions on test anxiety reduction a meta-analysis. School Psychology International, 24(3),313-328.
Exner, C. (2009). Self- focused ruminations and Memory deficits in Obsessive Compulsive Disorder. Cognitive Therapy Research, 33(4): 163- 174.
Fujii,Y., Kitagawa, K., Shimizu,Y., Shimizu, N., Toyomaki,A., Hashimoto,N., Kako,Y.,Tanaka T,Asakura,S., Koyama,T., & Kusumi, I. (2013). Severity of generalized social anxiety disorder correlates with low executive. Journal of Neuroscience Letters. 543,42-46.
Garnefski, N., Kraaij, V., & van Etten, M. (2005). Specificity of relations between adolescents’ cognitive emotion regulation strategies and internalizing and externalizing psychopathology. Journal of Adolescence, 28, 619-631.
Garnefski, N., Legerstee, J., Kraaij, V., Van Den Kommer, T., & Teerds, J. (2002). Cognitive coping strategies and symptoms of depression and anxiety: A comparison between adolescents and adults. Journal of Adolescents, 25, 603-611.
Garnefski, N., Van Den Kommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee., & Onstein,E. (2002). The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems, comparison between a clinical and nonclinical sample. European Journal of Personality, 16, 2-7
Goolidge, FL; Thede, LL; Stewart, SE; Segal, DL. (2002).The Coolidge Personality and Neuropsychological Inventory for Children (CPNI). Preliminary psychometric characteristics. Behav Modif. ۲۶ (۴): ۵۵۰-۶۶
Guida, F. V., & Lullow, I. H. (1982). A Cross-Cultural Study of Test Anxiety. Journal of Crass- cultural Psychology, 20(2): 178- 190.
Haller, S. P., Kadosh, K. C., Scerif, G., & Lau, J. Y. (2015). Social anxiety disorder in adolescence: How developmental cognitive neuroscience findings may shape understanding and interventions for psychopathology. Developmental cognitive neuroscience, 13, 11-20.
Hadwin, J. A., & Richards, H. J. (2016). Working memory training and CBT reduces anxiety symptoms and attentional biases to threat: A preliminary study. Frontiers in psychology, 7(47): 1-12.
Hasani, J. (2011). The Psychometric Properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). Journal of Clinical Psychology, 2 (3):73-83. [In Persian]
Jacob, Marni L., Thomassin, Kristel., Morelen, Diana, & Suveg, Cynthia. (2011). Emotion regulation in childhood anxiety Handbook of child and adolescent anxiety disorders (pp. 171-185): Springer.
Kaur,G. D. & Kumaran, S. J. (2016). Test anxiety and academic self-concept of students. The International Journal of Indian Psychology, 3(4), 90-98.
Kraaij, V., Garnefski, N., & Van Gerwen, L. (2003). Cognitive coping and anxiety symptoms among people who seek help for fear of flying. Aviation, Space & Environmental Medicine, 74, 23-3
Lezak, M. D. (1995). Neuropsychological Assessment (3rd Ed). New York: Oxford University Press. Mathews, Brittany L., Koehn, Amanda J., Abtahi, Mahsa
Movahed., & Kerns, Kathryn A. (2016). Emotional Competence and Anxiety in Childhood and Adolescence: A Meta-Analytic Review. Clinical child and family psychology review, 19(2), 162-184.
Loftiz, W. C. (2004). An ecological validity study of executive function measures in children with and without attention deficit hyperactivity disorder. Dissertation for PhD. University of Florida.
Mathews, Brittany L., Koehn, Amanda J., Abtahi, Mahsa Movahed., & Kerns, Kathryn A. (2016). Emotional Competence and Anxiety in Childhood and Adolescence: A Meta-Analytic Review. Clinical child and family psychology review, 19(2), 162-184.
Mattison, R. E, & Mayes, S. D. (2012). Relationships between learning Disability, executive function, and psychopathology in children With ADHD. Journal of Attention Disorder, 16(2): 138-46.
Micco, J., Henin, A., Biederman, J., Petty, C., & Beker, D. (2009). Executive Function in Patients with Depression and Anxiety. Journal of Depress Anxiety, 26(9): 780- 790.
Mowbray, T. (2012). Working memory, test anxiety and effective interventions: A review. The Educational and Developmental Psychologist, 29(2): 141-156.
O’Donnell, P. S. (2017). Executive functioning profiles and test anxiety in college students. Journal of Psychoeducational Assessment, 35(5): 447-459.
Ollendick, T. H., White, S. W., Richey, J., Kim-Spoon, J., Ryan, S. M., Wieckowski, A. T. & Smith, M. (2019). Attention bias modification treatment for adolescents with social anxiety disorder. Behavior therapy, 50(1), 126-139.
Ortner. J, Caspers., & M. T (2011). adaptive on anxiety test of Consequences of Journal European. testing item fixed versus fixed item testing. of Journal of psychological assessment.27(3),157-163
Smith, M. (2019). Attention bias modification treatment for adolescents with social anxiety disorder. Behavior therapy, 50(1), 126-139.
Schweizer, S., Samimi, Z., Hasani, J., Moradi, A., Mirdoraghi, F., & Khaleghi, M. (2017). Improving cognitive control in adolescents with post-traumatic stress disorder (PTSD). Behaviour research and therapy, 93: 88-94.
Swanson, H. L., Kehler, P., & Jerman, O. (2010). Working memory, strategy Knowledge, and strategy instruction in children with reading disabilities. Journal of Learning Disabilities, 43 (1): 24-47.
Von der embse, N.,Jester, D., roy,D.,& post,J.(2018) Test anxiety effects, and collates: A 30-year meta analytic review. Journal of Affective Disorders, 227: 483-493.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 953 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 982 |