تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,821 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,146,417 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,451,874 |
اثربخشی آموزش تفکر نقاد مبتنی بر مدل پاوئل-الدر بر مهارت تفکر نقاد دانشآموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
دوره 18، شماره 44، دی 1400، صفحه 29-20 اصل مقاله (699.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2021.6536 | ||
نویسندگان | ||
زینب مظفری![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
4دانشیار، گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تفکر نقاد مبتنی بر مدل پاوئل-الدر بر مهارت تفکر نقاد دانشآموزان بود. پژوهش شبهآزمایشی با طرح گروه گواه نامعادل همراه با مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دختر 15 تا 18 سال شهر تهران در سال 99-1398 بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 40 نفر از دانشآموزان پایه دهم انتخاب و در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند که در نهایت، از هر گروه پنج نفر حذف شدند. بسته آموزش تفکر نقاد بر اساس مطالب تفکر نقاد الدر و پاوئل و داستانهای بازنویسی شده مثنوی مولوی طراحی، بررسی و تأیید شد. ابزار پژوهش، پرسشنامهی تفکر نقاد کالیفرنیا فرم ب فاسیونه و فاسیونه (1997) بوده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در افزایش تفکر نقاد در مرحله پسآزمون و پیگیری وجود دارد (05/p<). بنابراین میتوان اذعان داشت که آموزش تفکر نقاد مبتنی بر مدل پاوئل-الدر منجر به ارتقای تفکر نقاد میشود که این رشد و پیشرفت سطوح تفکر نقاد، در طی زمان حفظ خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تفکر نقاد مبتنی بر مدل پاوئل-الدر؛ مهارت تفکر نقاد؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
افقری، سمانه و اولیایی نیا، هلن. (1395). تأثیر آموزشی سمینار سقراطی در پرورش تفکر انتقادی دانشجویان ادبیات. نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)، 1(16)، 53-31.
جعفری پنجی، زهرا؛ رحمانیان، مهدیه و زارع، حسین. (1397). اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر اساس مدل پاول-الدر در تحریفهای شناختی و خودکارآمدی نوجوانان. فصلنامه روانشناسی شناختی،2، 77-69.
جناابادی، حسین؛ عزیزی نژاد، بهاره و مهدی زاده، آرزو. (1394). تأثیر تعلیم تفکر انتقادی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 2، 73-69.
ذوالفقاری، حسین. (1398). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی (SQP4R) بر ارتقاء تفکر انتقادی دانشجویان آموزش از راه دور، علوم شناختی. 84، 2336-2325.
زارع، حسین و نهروانیان، پروانه. (1396). اثر آموزش تفکر انتقادی بر سبکهای حل مسئله و یادگیری خود راهبر. تازههای علوم شناختی، 2، 96-85.
فتحی آذر، اسکندر. (1372). تدریس و یادگیری از دیدگاه شناخت گرایی. فصلنامه تعلیم و تربیت (آموزشوپرورش)، 33، 26-11.
فلاح مهنه، تورج؛ یمینی، محمد و مهدیان، حسین. (1397). تأثیر رویکرد محتواییِ آموزش فلسفه برای کودکان بر باورهای فراشناختی و تفکر انتقادی دانشآموزان ابتدایی. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 42، 172-157.
قنبری هاشمآبادی، بهرام علی و شهابی، مهر نسا. (1387). بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزتنفس و مهارتهای حل مسئله دانشآموزان دختر مقطع متوسطه. روانشناسی تربیتی، 12، 21-1.
کلهر، منصوره و مهران، گلنار. (1396). تأثیر استراتژی نقشه مفهومی بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 44، 172-153.
مسعودیان، پریسا؛ دوایی، مهدی؛ انصاریان، فهیمه و خسروی، علیاکبر. (1397). طراحی الگوی تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن گرایی ویگوتسکی و تأثیر آن بر تفکر انتقادی دانش آموزان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12، 109-100.
ملکی، مجید. (1387). بررسی رابطه بین میزان استفاده از بازیهای رایانهای و سطح تفکر انتقادی در بین دانش آموزان پسر پیشدانشگاهی شهر کرمانشاه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
نگهبان سلامی، محمود. (1392). تأثیر آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی، خودکارامدی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. پایاننامه دکتری، دانشگاه خوارزمی.
یارمحمدی واصل، مسیب؛ ذوقی پایدار، محمدرضا و محمدی، عباس. (1396). تأثیر آموزش شیوه کاوشگری بر فرآیندهای شناختی تفکر انتقادی؛ تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال قیاسی و استقرایی. راهبردهای شناختی در یادگیری، 8، 92-79.
Abrami, P. C., Bernard, R. M., Borokhovski, E., Waddington, D. I., Wade, C. A., & Persson, T. (2015). Strategies for Teaching Students to Think Critically. Review of Educational Research, 85(2), 275–314.
Behar-Horenstein, L. S., & Niu, L. (2011). Teaching critical thinking skills in higher education: A review of the literature. Journal of College Teaching & Learning (TLC), 8(2), 25-42.
Daniel, M., & Auriac, E. (2011). Philosophy, critical thinking and philosophy for children. Educational Philosophy and Theory, 43(5), 415–435. doi:10.1111/j.1469-5812.2008. 00483.
Deleon, B. G. (2012). Examining the Effectiveness of a Social Learning Curriculum for Improving social skills and self-regulation in middle boy schools with autism spectrum disorder or social skills deficits. Unpublished Doctoral Dissertation, the Faculty of the Graduate School of Education and Human Development of the George Washington University.
Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: Heath.
Doi: 10.3102/0034654314551063
Easterly III, R. G., Warner, A. J., Myers, B. E., Lamm, A. J., & Telg, R. W. (2017). Skills Students Need in the Real World: Competencies Desired by Agricultural and Natural Resources Industry Leaders. Journal of agricultural education, 58(4), 225-239.
Hohmann, J. W., & Grillo, M. C. (2014). Using critical thinking rubrics to increase academic performance. Journal of College Reading and Learning, 45(1), 35–51. doi:10.1080/10790195.2014.949551
Holmes, N. G., Wieman, C. E., & Bonn, D. A. (2015). Teaching critical thinking. Proceedings of the National Academy of Sciences, 112(36), 11199–11204. doi:10.1073/pnas.1505329112
Lavin-messina, M. (2019). Critical thinking in the choral ensemble: Teachers, Attitude about Effectiveness and Likelihood of Classroom Use. Dissertation, Hofstra University.
Mason, m. (2008). Critical thinking and learning. Australia: Blackwell.
Paul, R & Elder. (2002). Critical thinking: Tools for Taking Charge of Your Professional and Personal Life, Pearson Education.
Paul, R. W., Elder, L., & Bartell, T. (1997). California teacher preparation for instruction in critical thinking: Research findings and policy recommendations. Sacramento. CA: California Commission on Teacher Credentialing.
Paul, R., & Elder. (2006). Critical Thinking: learn the tools the best thinkers use, Concise Edition
Peter, E. E. (2012). Critical thinking: Essence for teaching mathematics and mathematics problem solving skills. African Journal of Mathematics and Computer Science Research, 5(3), 39-43.
Reed, J. H. (1998). Effect of a Model for Critical Thinking on Student Achievement in Primary Source Document Analysis and Interpretation, Argumentative Reasoning, Critical Thinking Dispositions, and History Content in a Community College History Course. College of Education University of South Florida.
San Fauziya, D., & San Rizqiya, R. (2020, October). The correlation between students’ critical reading ability and their mathematical critical thinking. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1657, No. 1, p. 012041). IOP Publishing.
Shakirova, D. M. (2007). Technology for the shaping of college students’ and upper-grade students’ critical thinking. Russian Education & Society, 49(9), 42–52.
Siddiqui, N., Gorard, S., & See, B. H. (2017). Can programs like Philosophy for Children help schools to look beyond academic attainment? Educational Review, 71(2), 1–20. doi:10.1080/00131911.2017.1400948
Snyder, L. G., & Snyder, M. J. (2008). Teaching critical thinking and problem-solving skills. The Delta Pi Epsilon Journal, 1(2), 90- 99.
Wang, s. (2017). An Exploration into research on critical thinking and its cultivation: An Overview. Theory and Practice in Language Studies, 7, 1266-1280. DOI: http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0712.14
Zulkifli, H., & Hashim, R. (2020). Philosophy for children (P4C) in improving critical thinking in a secondary moral education class. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(2), 29-45. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 506 |