تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 644 |
تعداد مقالات | 6,315 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,882,383 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,471,845 |
نقش سرمایههای اجتماعی و روانشناختی در پیشبینی اشتیاق تحصیلی در دانشجویان دانشگاه گیلان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 19، شماره 45، فروردین 1401، صفحه 41-28 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2021.6567 | ||
نویسندگان | ||
عبدالناصر جوان مجرد1؛ علی اکبر شیخی فینی* 2؛ حسین زینلی پور3؛ عباس ابوالقاسمی4 | ||
1گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. | ||
2گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس | ||
3گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران | ||
4گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
سرمایههای اجتماعی و روانشناختی از متغیرهای احتمالی اثرگذار بر پیشرفت دانشجویان است. این مطالعه با هدف بررسی نقش سرمایههای اجتماعی و روانشناختی در پیشبینی اشتیاق تحصیلی در دانشجویان انجام شد. این مطالعه توصیفی، از نوع همبستگی بود. از میان جامعه دانشجویان کارشناسی دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 98-97 (12000 نفر)، نمونه ای به حجم 529 نفر (278 دختر و 251 پسر) بهشیوه نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از مقیاس اشتیاق تحصیلی (فردریکز و همکاران، 2004)، پرسشنامه سرمایه اجتماعی (دلاویز، 1384) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گامبهگام انجام شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که امیدواری، مشارکت گروهی و اعتماد اجتماعی29 0/0 از تغیرات اشتیاق تحصیلی را در دانشجویان تبیین میکنند. میتوان نتیجه گرفت که سرمایههای اجتماعی و روانشناختی نقش موثری بر اشتیاق تحصیلی دانشجویان دارند. بر این اساس برنامهریزان نظام آموزش عالی در تدوین برنامههای آموزشی جهت افزایش بیشتر اشتیاق تحصیلی دانشجویان به نقش سرمایه های اجتماعی و روانشناختی توجه داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه اجتماعی؛ سرمایه روانشناختی؛ اشتیاق تحصیلی | ||
مراجع | ||
امیری، هادی، رضاپور، زهره. (1394). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر ورود بنگاهها به بازرگانی خارجی. جامعهشناسی کاربردی، 26(1)، صص 171-184.
جعفری، علیرضا، نادی، محمدعلی و منشئی، غلامرضا. (1400). اثربخشی آموزش خود مراقبتی روانی بر سلامت روان و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره آورد دانش). دوره 24. شماره 1. پیاپی:149 صص 167-155
رهبر، عباسعلی، حیدری، فاطمه. (1390). تأثیر سرمایه اجتماعی بر ارتقاء سیاستگذاری. روابط بینالملل، 4(14)، صص 219-253.
رشیدی، علی، زندی، فرزانه، یاراحمدی، یحیی و اکبری، مریم. (1400). اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر اشتیاق تحصیلی بر رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ایوان. مجله روانشناسی کاربردی. دوره 15. شماره 1. پیاپی: 57. صص 23-9
سعادت، سجاد، داورپناه، سید هدایت الله، سعیدپور، فریبا، سمیعی، فاطمه. (1398). نقش سرمایه های روانشناختی (امید، خوش بینی، خودکارآمدی، تاب آوری) در تعهد تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۲ (۳)، صص ۱-۱۰.
صادقی، درنا، امین فلاح، زهرا، مومنی، حسن. (1398). پیش بینی درگیری تحصیلی دانش آموزان بر اساس سرمایه روانشناختی و اجتماعی. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 47(12)، 140-117.
صدوقی، مجید. (1398). رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی: نقش واسطهای اشتیاق تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی، ۲۶ (۱)، صص ۱۰-۲۲.
صرامیفروشانی، احمد، آخوندی، نیلا، علیپور، غلامرضا، اعراب شیبانی، خدیجه. (1393). اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه سرمایهروانی در کارشناسان شرکت ایران خودرو دیزل. فصلنامه مطالعات روانشناختی، 10 (3)، صص 109- 105.
صفری، هدیه، جناآبادی، حسین، سلم آبادی، مجتبی، عباسی، امیر. (1394). پیشبینی اشتیاق تحصیلی براساس هوش معنوی و سرسختی روانشناختی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۸ (۶)، صص۷-۱۲.
صلحی، مهناز، یوسفی لبنی، جواد، خسروی، بهار، فتاحی اسماعیل ، رستاقی صدیقه. (1397). رابطة بین متغیرهای زمینه ای و سرمایة اجتماعی در دانشجویان علوم پزشکی ایران . مجلة علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 1(27)، 113-120.
عباسی، مسلم، پیرانی، ذبیح، صالحی، الهه. (1396). بررسی رابطه کمالگرایی مثبت و منفی با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۰ (۶)، ۴۴۷-۴۵۴.
عظیمی، داریوش، قدیمی، سمیه، خزان، کاظم، درگاهی، شهریار. (1396). نقش سرمایه های روانشناختی و اشتیاق تحصیلی در سرزندگی تحصیلی و تعلل ورزی تصمیم گیری دانشجویان پرستاری. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، ۱۲ (۳)، ۱۴۷-۱۵۷.
عمویی، نوشین، عجم، علی اکبر، بادنوا، صدیقه. (1396). نقش سرمایه روانشناختی در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده تغذیه و صنایع غذایی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۹ (۲)، صص ۷۵-۶۶.
غفاری، مظفر، خانی، لطفعلی. (1392). ارتباط سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۳ (۸)، صص ۶۴۲-۶۵۱.
فرهادی، علی، ساکی، کوروش، قدم پور، عزت اله، خلیلی گشنیگانی، زهرا، چهری، پرستو. (1395). پیشبینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس مؤلفههای سرمایه روانشناختی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،۹ (۲)، صص ۱۲۷-۱۳۳.
فرهادی، علی، ساکی، کوروش، قدم پور، عزت اله، خلیلی گشنیگانی، زهرا، چهری، پرستو. (1395). پیشبینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس مؤلفههای سرمایه روانشناختی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۹ (۲)، صص ۱۲۷-۱۳۳.
فریدی ثانی، معصومه، ظروفی، مجید. (1394). تبیین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن بر اساس استفاده از رسانه ها در بین مدیران مدارس منطقه 2 تهران. مطالعات جامعه شناسی، 7 (26)، صص 119 – 137.
قمری، محمد. (1392). رابطه بین سرمایه اجتماعی و انگیزش درونی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر کرج. مجله آموزش و ارزشیابی، 6 (22)، صص 45-58.
Archambault, I., Janosz, M., Morizot, J., & Pagani, L. (2009). Adolescent behavioral, affective, and cognitive engagement in school: Relationship to dropout. Journal of school Health, 79(9), 408-415.
Brouwer, J., Jansen, E., Flache, A., & Hofman, A. (2016). The impact of social capital on self-efficacy and study success among first-year university students. Learning and Individual Differences, 52, 109-118.
Coalter, F. (2007). Sports clubs, social capital and social regeneration:‘ill-defined interventions with hard to follow outcomes’?. Sport in society, 10(4), 537-559.
De la Torre, A. (2004). Academic resilience and perception of risks. University of Southern California.
Eriksen, E. V., & Bru, E. (2022). Investigating the Links of Social-Emotional Competencies: Emotional Well-being and Academic Engagement among Adolescents. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-15.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of educational research, 74(1), 59-109.
Gremmen, M. C., Van den Berg, Y. H., Steglich, C., Veenstra, R., & Dijkstra, J. K. (2018). The importance of near-seated peers for elementary students' academic engagement and achievement. Journal of Applied Developmental Psychology, 57, 42-52.
Guay, F., & Bureau, J. S. (2018). Motivation at school: Differentiation between and within school subjects matters in the prediction of academic achievement. Contemporary Educational Psychology, 54, 42-54.
Gamoran, A., Miller, H. K., Fiel, J. E., & Valentine, J. L. (2021). Social Capital and Student Achievement: An Intervention-Based Test of Theory. Sociology of Education, 94(4), 294-315.
Jiang, Y. (2021). Mobile Social Media Usage and Anxiety among University Students during the COVID-19 Pandemic: The Mediating Role of Psychological Capital and the Moderating Role of Academic Burnout. Frontiers in Psychology, 12, 76.
Jeong, S. W., Ha, S., & Lee, K. H. (2021). How to measure social capital in an online brand community? A comparison of three social capital scales. Journal of Business Research, 131, 652-663.
Kalar, B., & Antoncic, B. (2016). Social capital of academics and their engagement in technology and knowledge transfer. Science and Public Policy, 43(5), 646-659.
Koyanagi, Y., Aung, M. N., Yuasa, M., Sekine, M., & Takao, O. (2021). The Relation between Social Capital and Academic Motivation of Students: A Study of Health Professional Education in Japan. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 11(1), 129-141.
Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B., & Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel psychology, 60(3), 541-572.
Martin, A. J., & Liem, G. A. D. (2010). Academic personal bests (PBs), engagement, and achievement: A cross-lagged panel analysis. Learning and Individual Differences, 20(3), 265-270.
Möller, J., & Marsh, H. W. (2013). Dimensional comparison theory. Psychological review, 120(3), 544.
Metz, I., Stamper, C. L., & Ng, E. (2022). Feeling included and excluded in organizations: The role of human and social capital. Journal of Business Research, 142, 122-137.
Nurttila, S., Ketonen, E., & Lonka, K. (2015). Sense of competence and optimism as resources to promote academic engagement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 1017-1026.
Ng, H. T. H., Zhang, C. Q., Phipps, D., Zhang, R., & Hamilton, K. (2022). Effects of anxiety and sleep on academic engagement among university students. Australian Psychologist, 57(1), 57-64.
Ream, R. K., & Rumberger, R. W. (2008). Student engagement, peer social capital, and school dropout among Mexican American and non-Latino white students. Sociology of education, 81(2), 109-139.
Saman, A., & Wirawan, H. (2021). Examining the impact of psychological capital on academic achievement and work performance: The roles of procrastination and conscientiousness. Cogent Psychology, 8(1), 1938853.
Slåtten, T., Lien, G., Evenstad, S. B. N., & Onshus, T. (2021). Supportive study climate and academic performance among university students: the role of psychological capital, positive emotions and study engagement. International Journal of Quality and Service Sciences. https://doi.org/10.1108/IJQSS-03-2020-0045
Sánchez‐Cardona, I., Ortega‐Maldonado, A., Salanova, M., & Martínez, I. M. (2021). Learning goal orientation and psychological capital among students: A pathway to academic satisfaction and performance. Psychology in the Schools, 58(7), 1432-1445.
Soria, K. M., & Stebleton, M. J. (2013). Social capital, academic engagement, and sense of belonging among working-class college students. College Student Affairs Journal, 31(2), 139.
Wang, J., Bu, L., Li, Y., Song, J., & Li, N. (2021). The mediating effect of academic engagement between psychological capital and academic burnout among nursing students during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 102, 104938.
Zyngier, D. (2008). (Re) conceptualising student engagement: Doing education not doing time. Teaching and Teacher Education, 24(7), 1765-1776. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,134 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 495 |