تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 586 |
تعداد مقالات | 6,016 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,765,641 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,773,338 |
تاثیر آموزش درس علوم تجربی پایه هفتم بر اساس رویکرد ساختن گرایی برسبک های شناختی دانش آموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 19، شماره 45، فروردین 1401، صفحه 86-69 اصل مقاله (961.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2022.6574 | ||
نویسندگان | ||
منیره محمدزاده![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2عضوهیئت علمی ، معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی | ||
3عضوهیئت علمی، پژوهشگاه مطالعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی. | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، تعیین اثر آموزش درس علوم تجربی پایه هفتم بر اساس رویکرد ساختن گرایی بر سبک های شناختی دانش آموزان در سال 1399 بود. روش کار: این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری، حجم نمونه طبق فرمول کوکران 60 نفر، که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از آزمون سبکهای شناختی آزمون گروهی شکلهای نهفته(ویتکین،التمن و راسکین[1]، ( 1971 ) بهره گرفته شد. [2]، آموزش مبتنی بر رویکرد ساختنگرایی طی10 جلسه، هر جلسه به مدت60 دقیقه، اجرا شد و جهت تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی(آزمون اندازهگیری مکرر و مقایسه زوجی) استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش، بیانگر آن است که با توجه به اندازه اثر(72/0 )، آموزش با رویکرد ساختن گرایی در درس علوم بر سبکهای شناختی دانشآموزان موثر است. همچنین بین میانگین پیشآزمون و پسآزمون، میانگین پیشآزمون و پیگیری از نظر آماری تفاوت معنیداری وجود دارد (P<0.01). بطوری که میانگین پسآزمون و پیگیری از میانگین پیشآزمون به لحاظ آماری در سبکهای شناختی بالاتر است. همچنین بین میانگین نمرات پس آزمون و نمرات میانگین آزمون پیگیری به لحاظ آماری تفاوت معنی داری وجود ندارد که نشان از پایداری نتایج متاثر از مداخله آموزشی بر اثر گذشت زمان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ ساختنگرایی؛ سبکهای شناختی؛ اشکال نهفته | ||
مراجع | ||
اسدزاده، حسن. (1397). پیش بینی عملکرد درسی دانشجویان بر اساس سبک های شناختی و اهمال کاری تحصیلی. دو ماهنامه راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی), 11(1)، 39-31.
امامی پور، سوزان و شمس اسفند آباد، حسن. (1393). سبک های یادگیری و شناختی نظریه ها و آزمونها . ویراست چهارم ،تهران، نشر سمت.
براری، نوری،اعلامی، فرنوش، رضایی زاده، مرتضی، خراسانی، اباصت (1398). تطابق فناوری های وب 2 با طبقه بندی بازنگری شده بلوم و الگوی طراحی آموزشی 5E، فصلنامه آموزش اندیشه های نوین تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهراء (س)، 15(1)، 289-237
بلوکی، غلامرضا (1393). ماهنامه رشد آموزش متوسطه، 18(8)، 47.
بیننده, یدالله, قدیری, فرهاد, بهرام, عباس (1396). اثر سبکهای شناختی بر یادگیری حرکتی ضمنی، پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 13(26)، 78-69.
تهران –وزارت آموزش وپرورش ،سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش ،گزارش نتایج مرحله مقدماتی تیمز https://www.medu.ir
جوادی پور، محمد ؛ کرمدوست، نوروز علی؛ ابوالحسنی، زهرا (1395). امکان سنجی اجرای رویکرد نظریه یادگیری سازنده گرایی در فعالیت های علمی یاددهی – یادگیری دانش آموزان از دیدگاه دبیران، فصلنامه پژوهش های کاربردی روان شناختی، 7 (3)، 197-183.
دره زرشکی، نسرین؛ برزگر بفرویی، کاظم و زندوانیان، احمد (1396). اثر بخشی آموزش فلسفه به شیوه حلقه کندوکاو بر تفکر انتقادی در دانشآموزان دوره ابتدایی. فصلنامه روان شناسی شناختی، 5(2)، 70-61.
زارع، حسین، علیپور، احمد و رحیمی، رضا (1393). مقایسه سبکهای شناختی دانش آموزان دختر و پسر رشته های کامپیوتر و علوم انسانی، فصلنامه روان شناسی تربیتی، 10 (31)، 80-62.
سیف، علی اکبر (1396). روان شناسی پرورشی نوین، تهران، نشر دوران.
عسگری، سیده صدیقه، رستمی مال خلیفه، محسن، شاهورانی، احمد و کریمی، یوسف (1390). اثر بخشی نظریه سازنده گرایی در تدریس ریاضی دوره راهنمایی-تحصیلی، تحقیق در عملیات در کاربردهای آن (ریاضیات کاربردی), 8(2 (پیاپی 29))، 93-81.
عطادخت، اکبر و محمدی، گلاویژ (1394). مقایسه سبکهای شناختی مستقل و وابسته به زمینه و حل مساله اجتماعی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص، مجله ناتوانیهای یادگیری، 5 (1)، 100-86.
کدیور، پروین، (1396 ). روان شناسی تربیتی ،تهران: نشر سمت.
مهر محمدی، محمود و شیخ زاده، محرم. (1383). نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثر بخشی آن، مجله نوآوریهای آموزشی، 9 (17)، 48-32.
میرزا محمدی، محمد حسن؛ رهنما، اکبر؛ افشار، عبدالله و قبادی، محترم (1389). تبیین دلالتهای معرفت شناختی و رویکرد سازنده گرایی در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، دو فصل نامه علمی –پژوهشی پژوهشهای آموزش و یادگیری، (45):140-127.
نصرآبادی، حسنعلی؛ موسوی، ستاره و کاوه فارسان، ذبیح الله (1391). نقش تفکر انتقادی و سبکهای شناختی یادگیری در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، تیر. 12(4)، 296-285.
ویسی کهره ،سعید؛ ایمانی، صدف؛ کردنوقابی، رسول؛ فرهادی، مهران و جوادی ممتاز، طیبه (1396). تأثیر آموزش حل مسئله بر تغییرپذیری سبکشناختی وابسته به زمینه به مستقل از زمینه دانشآموزان متوسطه منطقه هلیلان (کهره). پژوهش در برنامه ریزی درسی، 14 (53)، 108-100.
References
Ahola, K., & Hakanen, J. (2010). Job strain, burnout and depressive symptoms: A prospective study among dentists, Journal of Affective Disorders, 104, 103-110.
Grigorenko, E.L., & Sternberg, R. J. (1995).”Thinking style “, in Saklofske, D., & Zeidner (eds), International Hand book of personality and Intelligence, NewYork,Plenum, 205-229.
Mazza, V., Jana, A. E., Zaccaroni, M., Jacob, J., & Dammhahn, M. (2018). The fast and the flexible: cognitive style drives individual variation in cognition in a small mammal. Animal Behaviour, 137, 119-132.
Prayekti. (2016). Effects of experiment learning strategy versus expository and cognitive style for physical learning result for senior high school student at class XI of senior high school. Journal of Education and Practice, 7(12), 67–73.
Sadler, S.E. (1999). Intuition- analysis style and approaches to studying, Educational Studies, 25, 159-173.
Setiawan, Y., Purwanto, p., Parta, N., & Sisworo, S. (2020). Generalization strategy of linear patterns from field-dependent cognitive style. Journal on Mathematics Education, 11(1), 77–94.
Shanique, G., Brown, A.P. & Tenbrink, G.L. (2019). Performance while distracted: The effect of cognitive styles and working Memory. Personality and Individual Differences138: 380–384. Journal homepage: www.elsevier.com/locate/paid.
Sujito, T., Budiharso, I.S., & Wildan, M.M. (2019). The Effect of Analogy Variations on Academic Writing: How Indonesian EFL Students Perform with Different Cognitive Styles. Journal of Social Studies Education Research, 10 (1), 116-132. www.jsser.org.
Sujito, W. (2020). Integrating Instruction Approach with Learners’ Cognitive Style to Enhance EFL Indonesian Students’ Writing Achievement. International Journal of Instruction January, 13(1), 1308-1470 www.e-iji.net.
Suwito, A., Budijanto, J., Handoyo, B., & Susilo, S. (2020). The Effects of 5E Learning Cycle Assisted with Spatial Based Population Geography Textbook on Students’ Achievement. International Journal of Instruction, 1308-1470.
Van Garderen, D., Decker, M., Juergensen, R., & Abdelnaby, H. (2020). Using the 5E Instructional Model in an Online Environment with Preservice Special Education Teachers. Journal of science education, 23(1), 1-13.
Willams, M., & Burden, R.L. (1997). Psychology for language teachers. New York: Cambridge UniversityPress.
Yakob, N., Kaliun, K., Muslihin Ahmad, A., Ahmad, R., & Abdullah, A. (2020). The effect of coupled inquiry-5E in enhancing the understanding of Meiosis concept. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE.), 9(1), 129-137. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 502 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 176 |